• 0

Het bedrijf verlaten als werknemer, maar aanblijven als aandeelhouder?

Voor onderstaande situatie heb ik nog geen antwoord kunnen vinden, daarom zou ik graag wat advies inwinnen op dit forum.

 

Ik ben aandeelhouder in een B.V. met 4 aandeelhouders, allen oprichters. Tot heden hebben alle 4 aandeelhouders zich ook ingezet als werknemers in het bedrijf. Voor ons allemaal is dit het eerste bedrijf wat we opgezet hebben, eigenlijk direct na onze studies. We hebben allen hetzelfde ingebracht, onze voltijd arbeid.

We hebben ons laten adviseren dat het belangrijk is om een onderscheid aan te brengen tussen onze rol als aandeelhouder en rol als werknemer. Dat houdt voornamelijk in dat we onze prestaties als werknemers zoveel mogelijk objectief proberen te beoordelen en waar nodig het belang van het bedrijf (de aandeelhouders) voorop te stellen.

 

Met dit in het achterhoofd hebben we de volgende plannen. Om de toekomstige groei van het bedrijf te faciliteren gaan we over enige tijd op zoek naar een ervaren CEO, dit betekent echter wel dat een van de aandeelhouders (de huidige CEO) niet langer voor het bedrijf werkzaam zal zijn (het zou goed kunnen dat we namelijk niet een extra werknemer nodig hebben).

 

Dit leidt bij ons tot de vraag of het fair is dat deze aandeelhouder zijn aandelen houdt of dat hij deze terugverkoopt aan de andere aandeelhouders?

 

We hebben een aandeelhoudersovereenkomst waarin we good leaver/bad leaver clausules hebben vastgelegd, mede om te voorkomen dat een aandeelhouder uittreedt voordat er een stabiel bedrijf staat en zo wel de vruchten kan plukken zonder de inspanning te leveren. Op dit moment is er al een behoorlijke tijd hard gewerkt zonder enige substantiele beloning (Ons bedrijf ontwikkelt een product en heeft een relatief lange aanlooptijd. Het bedrijf zal over een jaar wel de eerste omzet hebben gedraaid (nu nog nihil), maar zal nog steeds een startup zijn), dus het lijkt wat hard om iemand te verplichten alles te verkopen terwijl het bedrijf nog niet veel waard is en hij het veld moet ruimen ‘uit belang voor het bedrijf’.

 

Er is hierover geen conflict tussen de aandeelhouders zover, maar we proberen een oplossing te vinden die voor iedereen eerlijk is.

 

Ik hoop dat ik situatie duidelijk heb toegelicht, ik ben benieuwd naar de ervaringen van de leden hier, hopelijk kunnen jullie je visie delen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ga ervan uit dat de betreffende aandeelhouder heeft geïnvesteerd in het bedrijf? Dat alleen al geeft hem rechten.

Waarom die aandeelhouder inruilen voor een CEO? Het komt op mij juist onfair over om de betreffende aandeelhouder eruit te kegelen omdat iemand van buiten worden aangetrokken. Is al met de betreffende aandeelhouder gesproken over de plannen?

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Dit leidt bij ons tot de vraag of het fair is dat deze aandeelhouder zijn aandelen houdt of dat hij deze terugverkoopt aan de andere aandeelhouders?

 

Dit leidt bij mij tot de vraag wat voor een antwoord je precies zoekt. Als je fair zaken wilt doen is ook de reden van terugtreden belangrijk, huidige waarde, verwachte waarde en nog een heleboel andere factoren.

 

Uiteindelijk is dit gewoon een onderhandeling, waarbij je je eigen belangen in de gaten moet houden en niet teveel met de ander moet meedenken. Uiteindelijk zullen jullie en hij een openings-"bod" moeten doen om tot een compromis te komen.

 

Vergeet ook even niet dat hij misschien wel terecht niks krijgt, hij haakt af op het moment dat het moeilijk is. Ik zou sowieso NIKS betalen, maar hooguit een achtergestelde lening of vergelijkbare constructie maken. Dan heb je in geval van faillissement alvast niks betaald.

 

Daarnaast proef ik een beetje "medelijden" met je uittredende compagnon, maar dat contract ligt er niet voor niets. Gewoon uitvoeren, want daar staan 4 handtekeningen onder van 4 mensen die wisten waar ze aan begonnen (en met welke voorwaarden).

Link naar reactie
  • 0

 

Met dit in het achterhoofd hebben we de volgende plannen. Om de toekomstige groei van het bedrijf te faciliteren gaan we over enige tijd op zoek naar een ervaren CEO, dit betekent echter wel dat een van de aandeelhouders (de huidige CEO) niet langer voor het bedrijf werkzaam zal zijn (het zou goed kunnen dat we namelijk niet een extra werknemer nodig hebben).

 

 

Wel groei, maar niet een extra werknemer kunnen betalen? ???

 

Wat wil die huidige CEO zelf eigenlijk?

 

Als jullie in harmonie uit elkaar willen, zou de vertrekker misschien een deel van de aandelen kunnen houden, om toch te profiteren van toekomstige groei? (zeg 5-10%, met evt verkoopverplichting als de aandelen X waard zijn.) De rest verkoopt hij tegen een afgesproken huidige waarde. Zie ook deze column.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Het is niet dat de andere aandeelhouders hem eruit willen kegelen, maar we zien dat we als management team ervaring missen. Ook juist de CEO heeft dit aangekaart. Het lijkt ons allen het meest logisch om deze positie eerst te versterken, al lijkt het dan bijna alsof hij zichzelf in de voet schiet.

 

Persoonlijk denk ik dat het ok is als hij een percentage van de aandelen behoudt en de rest aanbied aan de andere aandeelhouders. De precieze details zullen we nog bespreken.

 

In ieder geval bedankt voor de input!

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter

 

Ik vind het zeer goed dat jullie zo zakelijk naar de zaken kijken, maar zoals je zegt gaat het om gebrek aan ervaring en niet zozeer aan gebrek aan deskundigheid.. als ik het zo begrijp.

 

Misschien zouden jullie ook kunnen overwegen om een raad van commissarissen aan te stellen. Deze kunnen veel objectiever kijken naar het belang van het bedrijf (en jullie als aandeelhouders) maar veel belangrijker nog je kunt mensen uitnodigen die een groot track record hebben en die jullie kunnen ondersteunen en mogelijk coachen waar nodig., Daarbij kun je mensen kiezen die bijvoorbeeld veel expertise hebben bij het in de markt zetten van een product of die veel weten van financiering..

 

Deze mannen zijn vaak duur qua uur of dagtarief, maar daar tegenover staat dat je periodiek (maandelijks, 2 maandelijks) kritisch bevraagd word op resultaten en ontwikkeling van het bedrijf.. en doordat ze hooguit 1 a 2 dagen per maand bezig zijn blijven de kosten binnen de perken terwijl ze wel de volledige expertise meenemen. en jullie ook de vaardigheden en ervaring razendsnel uitbreiden.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    5 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.