• 0

Computer backup

Ik heb op de zaak een pc aanstaan die 24 uur per dag draait, via remote desktop kan ik dan vanuit mijn woonhuis dan inloggen en mijn email etc bekijken.

 

Elke week maak ik van mijn administratie en pc een back--up. Maar is er nu een betere veiligere manier om dit te doen? (de back up maken bedoel ik dan.

 

De backups worden bewaard op een externe HD, is het slim om deze juist aan te laten staan of juist niet/

 

Alvast bedankt voor jullie adviesen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

JA maar daar vind ik het antwoord niet wat ik zoek, ik snap namelijk prima hoe ik een back-up moet maken en wil het absollut niet online. Ik vertrouw een ander mijn gegevens niet toe. Ik zoek meer een veilige hardwarematige backup, maar tevens een manier waarop mijn pc 24 uur per dag blijft draaien ook bij een crash van de hD.

 

Wat ik zou doen is het volgende:

 

[*]Een extra harde schijf in je PC laten monteren en deze in RAID1 laten draaien. Ik zou dat niet zelf doen, het gaat toch om data die je wilt behouden.

[*]Meerdere externe harde schijven kopen en deze om beurten gebruiken. 1 TB kost ongeveer 100 euro dus de prijs valt op zich mee. Ik zou dan zowel in je eigen kast als op een externe locatie in ieder geval een schijf neerleggen.

[*]Voor misbruik van de data bij diefstal (van je eigen schijf, van de schijf op de externe locatie of van data die online is opgeslagen) hoef je niet bang te zijn als je de data versleuteld. Programma's als TrueCrypt zijn gratis en werken goed, wel moet je je wachtwoord onthouden want zonder wachtwoord is er geen enkele mogelijkheid om je data terug te krijgen. Je kunt dan gebruiken wat je wil, als je je wachtwoord veilig houd kan niemand bij je data.

 

Link naar reactie
  • 0

Je geeft goed aan waarom je een backup wilt. Daar krijg je in ieder geval bonus punten voor :-)

Tegen het crashen van je PC helpt ook raid niet. Als de boel echt stuk is maakt het niet uit of het op één schijf staat of meerdere. Raid helpt wel weer tegen het crashen van één schijf. Scheelt toch weer nachtrust. Maar brand e.d. heb je dan nog steeds niet afgedekt. De beste oplossing voor jou lijkt mij:

 

1: Een raid 1 setje aanleggen om het crashen van een schijf op te vangen (disk verzekering)

2: Losse backups maken en op een externe disk zetten. Als je die dan 's middags meeneemt ben je maximaal een dag admin kwijt. (brand verzekering)

3. Incremental backups maken via een goedkope online dienst (bijv Backblaze). Incremental backups kun je over het algemeen nog wel online oplossen. Mits het geen video wordt. Dan is de hoeveelheid data waarschijnlijk toch te groot. (En krijg je een naheffing van je provider :-) Je hoeft hierbij alleen voor de allereerste keer een flinke upload aan te zetten. Als het om maar een klein beetje gaat, kun het het misschien zelfs nog wel bij je provider kwijt. (vergeet verzekering.)

 

(1). Niet oplossen via hardware maar via software. Hardware raid is altijd een gedonder als je een hardware crash krijgt en de raid controller verloren gaat. Het is niet vanzelfsprekend dat je dezelfde raid controller nog kunt vinden, of oude drivers nog kunt downloaden of identieke disken nog kunt kopen, etc. Software raid kost wel wat performance maar is voor de niet-professional (ik bedoel dan backup professional) over het algemeen de betere oplossing.

Zou ik overigens laten doen. De PC boer om de hoek zou die moeten kunnen. Wel aan laten tonen dat het werkt.

 

Succes.

Koos

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ter info:

Ik gebruik voor het meeste zakelijke werk een eenvoudige NAS (Synology) als fileserver, met externe 2.5" USB harddisks voor de backup. De NAS maakt hierop automatisch backups en regelmatig wissel ik de disk. Die leg ik in een brandvertragende koffer, maar kan natuurlijk ook makkelijk naar een andere lokatie. M'n webserver, waar ook klantensites op draaien, heeft RAID 1 en maakt ook externe backups naar oa. de NAS. Van de website backups bewaar ik ook nog eens extra kopieen zodat ik indien nodig ook terug kan naar oudere versies. Synology heeft ook NASsen met raid 5 en ondersteunt ook rsync en andere backup mogelijkheden.

 

Het backuppen van hele systemen gaat goed met Acronis True Image. Die heeft ook een bootdisk waarmee je ook bij een volledige crash nog het nodige kan doen. Verder vind ik Knoppix handig om bij windows opstart problemen toch nog files te kunnen veiligstellen.

 

Bij online diensten voel ik me een beetje aan de goden overgeleverd en na diverse rampverhalen op fora gebruik ik toch liever eigen backups...

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal ik neem jullie verhalen mee naar de computerzaak.

 

Online ga ik om eerdere redenen niet doen.

 

Jasper,

 

Denk ook eens aan de mogelijkheid om thuis een "server" neer te zetten waarbij je dan vanuit de zaak "online" backups naar toe kan laten maken. Alles wat je nodig hebt is dan een NAS die je van buiten kunt benaderen. Daarmee voorkom je dat je moet gaan slepen met HD's die je toch vergeet.

Link naar reactie
  • 0

Ik zal het meenemen in het gesprek met de computerzaak.

 

Ik heb uit de aankoop van een falliet bedrijf, een aantal spullen over genomen waarvan ik totaal niet weet wat het is Wellicht kan ik daar wat mee. Het ene is en 19inch kast met heel veel netwerk in of uitgangen en de ander 1 of ander heel zwaar ding met veel ventilatoren en lampjes (lol) Geen idee wat het allemaal is.

Link naar reactie
  • 0

Nee, maar de deal met de curator was dat we alles meenamen, dus ook de computers en hardware.

Dat is in die tijd allemaal verkocht, maar deze dingen zijn blijven staan, mede omdat we geen idee hadden wat het is en geen tijd/zin hadden om het uit te zoeken.

 

Maar als je falliet gaat wil ik wel kijken of ik alles van je overneem, voor een mooie prijs ;)

Link naar reactie
  • 0

Nee, maar de deal met de curator was dat we alles meenamen, dus ook de computers en hardware.

Dat is in die tijd allemaal verkocht, maar deze dingen zijn blijven staan, mede omdat we geen idee hadden wat het is en geen tijd/zin hadden om het uit te zoeken.

 

Maar als je falliet gaat wil ik wel kijken of ik alles van je overneem, voor een mooie prijs ;)

 

Jasper, als je even wat fototjes maakt kunnen we kijken wat het is. Zo'n 19 inch rack is wel interessant als je een backup server/NAS in elkaar wil zetten.

Aan het broeden op een nieuwe startup...

Link naar reactie
  • 0

1: oude hub (straatwaarde: paar tientjes max)

2. spread spectrum digitaal radio systeem (http://cgi.ebay.com/Western-Multiplex-Tsunami-Spread-Spectrum-5-8GHZ-Digita-/190391149077?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c54326215)

 

 

 

https://www.antilopehosting.com - webhosting, office 365, cloudbackup en systeembeheer op lokatie voor ZZP en MKB

http://antilopehosting.com - webhosting, online werkplekken, online backup en hosted exchange

http://www.linkedin.com/in/dirkadamsky

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, straatwaarde boeit me niet zoveel, meer wat is het en wat kan het. Een hub ken ik wel. Die sijn tegenwoordig een heel stuk kleiner. Dat andere zegt me niks, ook niet na het downloaden van de manual.

 

Het is een wireless access point. Met nog een exemplaar kun je een wireless verbinding opbouwen. Je hebt er vrij weinig aan en het is behoorlijk oud spul.

Link naar reactie
  • 0

Het is een wireless access point. Met nog een exemplaar kun je een wireless verbinding opbouwen. Je hebt er vrij weinig aan en het is behoorlijk oud spul.

 

Niet zomaar een wireless accesspoint! Dit ding is zeker niet hetzelfde wat doorgaans als 'wifi' door het leven gaat. Met dit apparaat kun je een wireless netwerken bouwen, of beter gezegd een point-to-point verbinding. Gezien het mogelijke bereik gaat dit waarschijnlijk door middel van straalzenders. Twee kantoren kun je dus op die manier voorzien van een koppeling tussen elkaars netwerk, zonder dat je de grond open hoeft te breken om er een kabel tussen te leggen.

 

Waarschijnlijk zat op dat pand van de failliete toko dus ook zo'n grote pan ergens op de buitenmuur... Maar inderdaad, je hebt er twee van nodig (en twee panden met 'line of sight') om dit werkend te krijgen.

 

Zomaar gebruiken mag denk ik ook niet, want daarvoor heb je vast een licentie nodig bij het Agentschap Telecom. Zet hem ook niet aan zonder een goed afgestelde antenne of dummyload, anders heb je kans dat je de eindtrap opblaast wat het apparaat in ene waardeloos maakt (voor zover dat het al niet was, gezien de ontbrekende wederhelft en antennes).

 

Even nog een tip voor de back-up oplossingen die worden gegeven:

Een NAS met RAID is leuk, maar RAID is geen back-up. Iets wat je weggooit is ook permanent weg.

Doe je alleen een dagelijkse sync van je NAS opslag (naar bijvoorbeeld een externe locatie), dan helpt dat je weinig als je iets weggooit waarvan je pas na een paar dagen beseft dat je het had moeten bewaren. Het is dan ook permanent weg uit je gesyncde 'back-up'.

 

De kracht van back-ups zit hem in het kopiëren van bestanden naar een veilige plek, waar ook meerdere versies van bestanden worden bewaart (zodat je terug kan na een situatie van 'een paar dagen terug'), of verwijderde bestanden ook na een bepaalde periode nog terug kunnen halen. En test ook regelmatig of je back-ups wel goed werken. Niets is zo vervelend als al je effort niet blijkt te werken wanneer het er echt op aan komt.

Link naar reactie
  • -2

Maak gebruik van een image backup en externe HD.

 

Mijn backup wordt gemaakt naar een beveiligd gedeelte op de harde schijf, externe harde schijf en online backup. Dit gebeurd automatisch.

 

Ik maak gebruik van een image backup in combinatie met online backup. Image backup is een letterlijke kopie van harde schijf. Omdat dit een letterlijke kopie is, bevat deze ook Windows, al je programma's waar je mee werkt, al je bestanden, enz.

Crasht je pc, dan zet je deze kopie terug. Harde schijf defect. Nieuwe harde schijf laten plaatsen, backup terug zetten binnen 45 minuten. Je kunt direct verder werken, in plaats van 2 dagen bezig zijn met alles opnieuw te installeren.

Je kunt losse bestanden herstellen, ook Windows herstellen wanneer andere herstel opties niet meer werken, programma instellingen herstellen, email enz.

 

Waarom lokale en online backup? Een lokale backup is sneller te herstellen, en een online backup is niet altijd actueel, ivm trage upload snelheid. Een lokale backup maakt van de belangrijkste gegevens non-stop een backup, oftewel binnen 5 minuten na wijziging. Nooit meer verlies van gegevens.

 

Meer weten? [Mod edit: tekst en link verwijderd ivm zelfpromotie. Zie de gebruikersvoorwaarden]

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de volgende constructie:

 

Maak dagelijks automatisch een kopie van m'n hoofd Macbook middels Carbon Copy Cloner naar een externe HDD

 

Met behulp van JungleDisk wordt de inhoud van /Documenten map versleuteld en wel gesynchroniseerd met Amazon S3.

 

JungleDisk op m'n 'vaste' computer kopieert dat ook nog weer eens naar m'n Netgear ReadyNAS met RAID5.

 

 

Met andere woorden: ik heb automatisch bijgewerkte exemplaren staan:

- op m'n Macbook

- op de externe HDD

- op m'n Windows computer thuis

- op de ReadyNAS thuis

- versleuteld (dat gebeurt lokaal) en wel in de Cloud

 

Ik denk dat ik tegen de meeste malheur wel bestand ben.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.