• 0

Energiekosten computersysteem als zakelijk aanmerken

Als freelance IT-er opereer ik als DGA binnen mijn (eenmans) BV-tje. Om mijn (ICT) kennisniveau op peil te houden en tevens mijn website en zakelijke email te hosten heb ik een server (computersysteem) zakelijk aangeschaft. Ik bezit geen appart pand voor mijn BV, maar doe dit van huis uit aangezien ik mijn werkzaamheden uitsluitend op lokatie bij de klant uitvoer.

Nu is mijn vraag in hoeverre ik de energiekosten t.b.v. deze server als zakelijk mag aanmerken. Aangezien dit systeem 24/7 aanstaat lopen de kosten op tot ca. 500 euro per jaar, wat ik tot op heden vanuit mijn privevermogen financier. Het zou toch reeel zijn indien ik ook deze kosten als zakelijk mag aanmerken?

Indien ik hiervoor toestemming van de belastingdienst moet vragen, zijn hier dan voorbeeldbrieven op internet van te vinden? Alvast mijn dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

HEt lijkt me dat hetwel mag, maar je zal dan wel een vorm van bewijs moeten verzamelen, dus bijvoorbeeld een verzegelde meter instaleren die alleen meet wat het server rack doet.

 

Nu weet ik ook dat je vroeger, als je een ebdrijf an huis had, je een vast deel mocht aftreken, maar kan het nu niet meer vinden, weliicht weet iemand anders hier meer over?

 

edit: mischien heb je hier wat aan:

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_kosten/ondernemen_kosten-09.html#P88_9388

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Tegenwoordig draai ik een heel leuke atom-based low power server, die trekt zo'n 30 W, maar tot vorig jaar had ik een relatief gewone server waarop Windows 2003 en een paar Virtual Machines in VMWare Server draaiden en die trok continu 175 W, ofwel 175 *24 * 365 = 1.533 KWh. Een bedrag van zo'n € 500,-- komt mij dan niet heel vreemd voor.

Link naar reactie
  • 0

Juist vanwege de onderzkerheid, wil je niet dat de belastingdienst het voor je gaat uitrekenen.

 

Dus meten is weten. Let bij de aankoop op een geeikte meter en een borging met code. Zorg dat de code ergens vastgelegd is, bijvoorbeeld bij de installatuur.

 

Ben je niet het paard achter de wagen aan het spannen? Weet je wel wat je dan aan meters moet uitgeven om alles te meten wat je zakelijk doet?

Link naar reactie
  • 0

Meters zijn niet zo duur en de installatie valt ook best wel mee. (100 A 3 fases voor ongeveer 100 euro)

 

WIj zitten in een pand met meerdere ondernemers en heb er ook 1 latenn instaleren.

 

UIteraar moet je nog wel uitzoeken of het mag van de belastingdienst.

 

 

edit: even gekeken voor een enkele fase meter, deze zijn 40 euro p/st.

 

Een installateur zal er maxmaal een uur aan kwijt zijn om hem te instaleren.

Link naar reactie
  • 0

Om mijn (ICT) kennisniveau op peil te houden en tevens mijn website en zakelijke email te hosten heb ik een server (computersysteem) zakelijk aangeschaft.

 

Alhoewel de kosten van colocating ook gestaag stijgen in verband met de hogere energiekosten, zou ik deze optie willen aanraden. Dus met andere woorden: waarom zet je je server niet in een datacentrum? Dan staat je server in een geconditioneerde ruimte, met noodstroomvoorziening, meerdere en snellere internetverbindingen, backup mogelijkheid, beveiligd, etc. Je krijgt dan een factuur waarvan de belastingdienst ook niet moeilijk gaat doen...

 

Enige nadeel is dat je wellicht bij een hardwarestoring een stukje moet reizen naar het datacentrum om dit op te gaan lossen, maar je krijgt er een hoop voordelen voor terug. Heb je geen rackserver, dan kun je ook kiezen voor zogenaamde dedicated hosting, dan huur je dus een server in een datacentrum. De verhuurder blijft dan verantwoordelijk voor eventuele hardware problemen, terwijl zij verder niets doen aan beheer van de software (dat doe jij)...

Link naar reactie
  • 0

Een voeding van 500 watt trekt niet altijd 500 watt. Je zult het bijna niet kunnen berekenen zonder te meten.

 

Klopt. Ik heb het ook gemeten en gemiddeld trekt deze machine ca. 250 W. De 500 W voeding is erin gezet zodat eventuele piekspanningen de voeding niet opblazen ofzo.

1 kWh = 0,22 euro, dus 250 Wh = 0,06 euro. Een jaar telt 24x365=8760 uur, wat neerkomt op 8760x0,06=525 euro. Mijn schatting klopt dus wel.

Link naar reactie
  • 0

Is € 500,- niet een beetje overdreven hoog?

 

1 kWh = 0,22 euro

250 Wh = 0,22 / 4 = 0,06 euro

1 jaar telt 24x365=8760 uur

Een jaar lang een machine continu laten draaien kosten dus 8760x0,06=525 euro.

Met andere woorden, dit is niet overdreven. Het is een server met een krachtige processor en een RAID-set van 6 schijven met als functie een vitueel netwerk op te laten draaien. Hier kan ik helaas geen kleine lowbudget server voor inzetten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.