• 0

Hallo,

 

In september start ik mijn eigen bedrijf. Ik ga mijn prive-auto zakelijk inzetten. De belasting vereist dat je bij houdt hoeveel kilometer je zakelijk t.o.v. prive rijdt (i.v.m. BTW en aftrek van 0,19 per zakelijke km). Is hiervoor een nauwkeurige rittenregistratie voor vereist?

 

Ik ken namelijk ook een ondernemer die per kwartaal de begin- en eindstand van zijn totale kilometers registreert en daarvan altijd 75% zakelijk noteert en 25% prive. Hij zegt dat dit voldoende is en dat zijn agenda met zakelijke afspraken aan de belastingdienst duidelijk zou moeten maken dat deze verhouding ongeveer klopt.

 

Hoe streng is de belastingdienst hier in de praktijk mee?

 

Bedankt voor jullie reacties!

 

 

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jaap, je bericht zou zo juist die verwarring kunnen scheppen waar Peter op doelt. Namelijk het onderscheid IB/btw.

 

Voor de IB dient nauwkeurig te worden bijgehouden welke zakelijke km er worden gereden. De privékm zijn daarbij niet relevant, je trekt 19 cent per km af. Begin- en eindadres en aantal km is daarbij voldoende, er hoeft geen km-stand bij zoals benodigd ter voorkoming van bijtelling voor privégebruik van de zakelijke auto.

 

Voor de btw gaat het om de verhouding, niet om de hoeveelheid km. Als de verhouding niet uit de administratie is af te leiden, dan mag je de verhouding 75% zakelijk en 25% privé aanhouden. Blijkt de verhouding wel uit de administratie, dan moet je die verhouding aanhouden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

  • 0

Het is voor mij ook nog niet geheel duidelijk.

 

Ik ben met mijn personal holding (PH) middels een managementfee verbonden aan de werkmaatschappij (WM) (en ben daar tevens DGA) Er is een fiscale eenheid tussen privé, PH en WM. Ik heb privé een auto. Mijn PH factureert iedere maand aan de WM voor de gereden KM's a 27 ct/ per KM. Vervolgens keert PH dit bedrag uit aan privé.

 

Mijn eerste vraag is of dit juist is? en mijn tweede, aansluitend op de forumvraag: WIE moet WAT registeren.....

  • 0

Jontom,

 

Je zit per definitie in een andere situatie dan hiervoor omschreven, omdat dat om een eenmanszaak gaat en niet om een BV,

 

Heb je een fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting of voor de omzetbelasting (of beide)?

 

Een fiscale eenheid met privé kan niet, behalve voor de btw ingeval je in privé óók een btw-onderneming drijft en het verband met de werkmaatschappij dusdanig is dat je aan de voorwaarden voldoet. Door een foutje van de Hoge Raad is dat een poosje anders geweest, maar dat is inmiddels door het Europese Hof gecorrigeerd.

 

De uitbetaling van de km door de holding aan privé is belast als loon voorzover het de 19 cent/km overschrijdt.

 

Je kunt geen btw mbt de auto terugvragen, omdat de auto niet van de BV is.

 

De verdere gevolgen zijn afhankelijk van het al dan niet bestaan van de fiscale eenheden - zijn die er voor zowel de vpb als de btw, dan zie je de transactie tussen holding en werkmij niet.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

  • 0

Onbelast is maximaal 19 cent/km te vergoeden. In jouw geval moet dus 8 cent per km als loon worden opgegeven, waarover loonbelasting moet worden ingehouden en afgedragen.

 

Tussen holding en werkmij zie je, door de fiscale eenheden, niets gebeuren (dus ook geen btw over de managementfee rekenen).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

  • 0

Jaap, je bericht zou zo juist die verwarring kunnen scheppen waar Peter op doelt. Namelijk het onderscheid IB/btw.

Alleen als je de link van Peter niet opent. Maar je hebt gelijk, mijn antwoord was misschien niet zo volledig als zou moeten.

Ruby on Rails fanaat

  • 0

Bedankt! Duidelijk verhaal.

 

Wat betreft de registratie:

 

1. een factuur (zonder BTW) van PH naar de WM onder vermelding van reiskosten, totaal aantal KM's X 27 ct (Geen verdere specificatie/ritregistratie vereist?)

2. een transactie van dit totale reiskostenbedrag van PH naar prive

3. 8 ct p/KM opgeven ter verwerking bij loonadministratie PH naar privé (maandelijks of kan dit ook als correctie eind van het jaar)

 

  • 0

Terugkomend op de oorspronkelijke vraag.

 

Ik heb geen controle gehad voor mijn km.administratie. Maar, als men komt, ik heb een km.registratie per rit, aantal kilometers enzovoort. Daarbij heb ik gezet (globaal) waar ik langsgereden ben. Naar Utrecht vanuit Friesland kan ik over de Afsluitdijk of door de polder. Maar dat zorgt wel voor een verschil in kilometers. In het geval van die kennis/vriend is er optie tot sjoemelen. Kan me niet voorstellen dat de Bdienst dat accepteert.

 

Zoeken op Google naar : belastingdienst kilometerregistratie voorbeeld

 

O.a. vind je dit dan : http://www.eenmanszaakoprichten.nl/administratie/rittenregistratie/

 

Zelf heb ik een Trevler (www.trevler.nl) gehad, toen het nog in een beginfase was.

Destijds was ik er niet zo heel tevreden mee. Teveel "incorrecte" GPS registraties.

Maar, het zorgt wel voor een duidelijk overzicht, waar de Bdienst niet omheen kan.

Volgens mij is de huidige versie enorm verbeterd.

IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

  • 0

Heren,

 

Bedankt voor het delen van jullie kennis! Erg prettig dit forum.

 

Voor zover ik kan concluderen zal het m.b.t. IB voldoende zijn om alleen de zakelijke ritten te registreren en daarbij de volgende gegevens te noteren:

-Beginplaats

-Eindplaats

-aantal gereden km

 

M.b.t. de BTW: 75% aftrekbaar, tenzij uit de administratie blijkt dat de verhouding anders is. Ben je verplicht om bij meer dan 25% prive km de verhouding nadelig te verlagen, of mag je dan alsnog die 75% aanhouden?

 

Gr. Robert

  • 1

M.b.t. de BTW: 75% aftrekbaar, tenzij uit de administratie blijkt dat de verhouding anders is. Ben je verplicht om bij meer dan 25% prive km de verhouding nadelig te verlagen, of mag je dan alsnog die 75% aanhouden?

 

Gr. Robert

 

Als uit jouw administratie een hoger privé gebruik volgt, dan kun je minder dan 75% van de btw aangeven als voorbelasting.

Denk bijv als volgt:

 

Garagenota laat begin januari 10.000 km zien op de totaalteller.

Jaartje later weer bij de garage en er staat 20.000 op de nota.

 

Als je in de IB aangifte 5.000 km maal 19 cent hebt afgetrokken als autokosten, dan volgt dus uit de administratie dat het werkelijk privé gebruik 50% is.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

  • 0

Als uit je admin de werkelijke verhouding volgt, dan de werkelijke verhouding toepassen. Als de werkelijke verhouding niet (exact) duidelijk is, kun je die 75% aanhouden. Is ontzettend duidelijk dat veel minder dan 75% zakelijk is, dan kan de belastingdienst wel eens moeilijk gaan doen. Maar doorgaans valt het wel mee.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

  • 0

Even een aanvullende vraag hierop. Ik heb een prive-auto die ik zakelijk gebruik waarbij ik 0.19ct/km aftrek hanteer. Ik kom er alleen niet uit hoe ik dit bij de ib-aangifte moet aangeven. Ik vermoed bij autokosten in de wv-rekening maar dan klopt mijn balans niet meer???

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    9 leden, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.