• 0

Invloed supermarktprijzenoorlog op andere branches

Naar aanleidng van een persvraag rond horeca wil ik dit thema eens breder uitzetten in de ondernemerswereld.

 

Na telefonie en internetproviders lijken de supermarkten de toon te zetten in prijsconcurrentie.

Welke bedrijfstakken worden hierdoor geraakt? (Hetzij omdat ze in zelfde productlijn zitten, hetzij vanwege druk vanuit klanten)

 

Een reactie vanuit de horeca is alsvolgt :

V: Wat is de invloed van de supermarkt oorlog op horeca?

A: Door druk op leveranciers kunnen horecaondernemers misschien een beetje profiteren. Maar inkoop loopt via andere contracten.

 

V: Een aantal restaurants is bezig met een prijzenslag om de meer gasten binnen te halen. Zal deze trend zich verder gaan doorzetten? Wat betekent dit voor de kwaliteit?

A: De aanbiedingen bij die restaurants zijn vooral goedkopere gerechten in aanvulling op bestaande assortiment. Om gasten of de drempel te lokken. Met eenvoudige ingredienten en beperkte arbeidsinzet zijn ze kostprijstechnisch aan te bieden (analoog aan "geen fratsen, dat scheelt" van C1000)

Met kwaliteit is niets mis, maar exclusieve culinaire hoogstandjes zijn het ook niet.

Op termijn zal de consument weer iets bijzonders willen op zijn avondje uit.

 

V: Leveranciers komen agv van recessie steeds meer onder druk te staan. Moeten hun prijzen aanpassen, zal dit de horeca van een extra impuls voorzien?

A: Vooral door samenwerking staat horeca sterk in onderhandelingen. Leveranciers zijn gretig op elke order.

 

Horeca onderzoeker Rendement op bedrijfsvoering

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

De supermarkten zijn zich al wat langer aan het afzetten tegen de horeca, door middel van langere openingstijden, snack counters en een verbeterd convenience assortiment. Dat zou meer pijn moeten doen dan de prijzenoorlog. De prijsverlagingen richten zich vooral op merkartikelen; met kant-en-klaar maaltijden wordt nauwelijks gestunt.

 

Die prijsverlagingen maken de consument echter wel prijsbewuster en dat moet effect hebben op de bestedingen in de horeca, die schandelijk geprofiteerd heeft van de overgang naar de Euro.

 

Restaurants zouden veel creatiever kunnen zijn met hun menukaart. Bied de klant ook eens een paar lichte alternatieven. Maaltijdsalades, twin starters (veel mensen eten lieven twee kleine schotels in plaats van een zwaar hoofdgerecht), wokgerechten, een haasje-over (alleen voor- en nagerecht) en goeie wijn per glas.

 

Goedkoper inkopen lijkt me armoe troef. De kosten van ingrediënten vallen in het niet bij personeelskosten. Vaak zie je dat de keuken mikt op de dure hoofdhap (vis en vlees) terwijl juist de goedkope bijgerechten verwaarloosd worden. Slap brood, saaie aardappeltjes en flauwe groenten. Verras de klant eens met een klein hoofdhapje en smakelijke bijhappen.

 

PS - Bij ons in België zie je veel jonge koks experimenteren met klassieke gerechten. Stoemp op het menu! Of boerenkool met wok: tandori-garnaaltjes in geroerbakte boerenkool, serveren met safraanrijst. Zelf maak ik die graag met zeeduivelwangen, voor een habbekrats te koop op de Albert Cuyp!

 

;D nog meer menutips?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Wat de V&A's betreft die HorecaRendement stelt welek bedrijfstak hiermee wordt geraakt, denk ik dat met name ook de horeca voordelen heeft met de prijzenoorlog. Tuurlijk gaat het in de horeca wat de food producten gaat om andere leveranciers. Maar de non-food producten om je restaurant draaiende te houden zijn ook voor de horeca-exploitant voordeliger en is hij qua inkoop goedkoper uit.

Bydewee ... de speciale producten die de horeca-exploitant niet in de supermarkt haalt hebben ook wekelijks/maandelijks scherpe aanbiedingen hoor.Ook daar profiteert met name de horeca-exploitant van. Ze kopen goedkoper in, maar berekenen nog steeds dezelfde prijs door aan hun klanten.

Dus als je mij vraagt welke bedrijfstakken worden hiermee geraakt? Dan niet de horeca als het om de inkoop/verkoop gaat.

 

De stelling: als ik zelf boodschappen doe ben ik goedkoper uit dan dat ik uit eten ga ... tsja .... lijkt mij duidelijk, dat is voor de horeca qua klandizie niet fijn. Maar ik zie toch vaak dat juist de prijs van de menukaart omhoog gaat om uit een paar klanten net zoveel omzet te halen i.p.v. de prijs omlaag te schroeven om meer klanten binnen te halen.

 

Ik als horeca-kei wil nog wel even melden: de horeca is beslist niet de enige die schandelijk geprofiteerd heeft van de overgang naar de Euro.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

De kosten van ingrediënten vallen in het niet bij personeelskosten.

 

Correctie. Ik lees net op de site van de vragensteller dat inkoop en personeelskosten bij grotere restaurants elk ongeveer een derde van de omzet zijn.

 

Daar is bovendien een handig hulpmiddel te vinden om vast te stellen welke gerechten het meeste bijdragen aan klanttevredenheid en ondernemerswinst. Misschien een aardig thema voor een andere threat? Menu-engineering lijkt me ook voor ondernemers in andere sectoren interessant, zeker bij de assortimentsbepaling.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

 

 

Daar is bovendien een handig hulpmiddel te vinden om vast te stellen welke gerechten het meeste bijdragen aan klanttevredenheid en ondernemerswinst. Misschien een aardig thema voor een andere threat? Menu-engineering lijkt me ook voor ondernemers in andere sectoren interessant, zeker bij de assortimentsbepaling.

Ik heb het even bekeken en het lijkt op een op de horeca aangepaste BGC-matrix (slim gedaan!) en ik neem aan dat andere ondernemers (met een assortiment) ook iets dergelijks gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het even bekeken en het lijkt op een op de horeca aangepaste BGC-matrix (slim gedaan!) en ik neem aan dat andere ondernemers (met een assortiment) ook iets dergelijks gebruiken.

 

Neem dat maar niet aan. Ik zat vandeweek op het hoofdkantoor van een grote retailer en daar worden assortimentskeuzes gemaakt op basis van 1) de ervaring van de leiding en 2) de afzet. Klanttevredenheid en winstbijdrage tellen daar niet. En da's notabene een grote onderneming.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Ik zal even de prijsstijging van de horeca uitleggen.

 

Vroeger was het makkelijk 2x over inkoop is verkooprijs.

En de afgelopen jaren is de ontwikkeling van de ingredientkosten niet zo sterk geweest.

Wel stegen de loonkosten door krapte op de arbeidsmarkt.

Maar het meest stegen de energiekosten, tarieven van zakelijke diensten en de overheidslasten (vergunningen, belatsingen, terras-precarios).

Bovendien zijn er veel kosten gemaakt vanwege strengere regelgeving op gebeid van hygiëne, bandveligheid, veiligheid op straat ..

 

Een lange tijd heeft de horeca alleen de inkoopkostenstijging doorberekend in de prijzen en daarmee op rendement ingeboet.

In 1999 had 56% van bedrijven en te lage winst voor een minimaal ondernemersinkomen en een continuitietsreserve.

Als reactie kwam een oproep vanuit de brancheorganisaties om kostprijs goed in de gaten te houden, en in hoogconjunctuur keek consument niet zo naar de prijs.

De prijsaanpassing is steeds uitgesteld door horeca-ondernemers (ook prijseffcten van MKZ en BSE durfden velen niet door te berekenen).

 

De (noodzakelijke) prijsaanpassing is uitgesteld tot jan 2002 toen toch alle menukaarten aangepast moesten worden.

Tja, dat was een ongelukkig moment... de prijsstijging was door de inhaalslag gemiddeld hoger dan in andere branches.

En een aantal horecabedrijven (niet alle!) is doorgeslagen in de prijsverhoging, en heeft het voor collega's verziekt. Want ervaringen met deze bedrijven zetten dure image neer.

 

Na de discussie met de Consumentenbond en Ministerie van Financiën heb ik uit de CBS-inflatiecijfers (CPI) een afegeleide kostpijsindicator voor de horeca geconstrueerd (HEKPI) die aantoont dat de horeca zich (gemiddeld als bedrijfstak) niet heeft verrijkt aan de euro maar dat horecaprijzen de kostprijsstijging volgen.

 

CPI_naar_HEKPI_2003.gif

Elk maand wordt de prijsststatistiek bekeken. In 2003 loopt horeca in de pas met algemene inflatie.

Horeca heeft pech dat het een laatste besteding op een dure dag is en krijgt vaak zwarte piet toegeschoven.

 

Meer over prijzen in mijn Prijzenmonitor

 

 

Horeca onderzoeker Rendement op bedrijfsvoering

Link naar reactie
  • 0

 

Dat is nog eens een onderbouwde reactie! Compliment. ;)

 

Toch een paar opmerkingen. Dit zijn indexcijfers die voor de branche gelden. Ik begrijp best dat Horeca Nederland op grond van zulke stats waarschuwt dat de omzet-kostprijsverhouding uit balans dreigt te raken en zich op macro-niveau verdedigt tegen beschuldigingen van verrijking. Maar op micro-niveau geldt dat niet. Als ondernemer ben je een buffer tussen inkoop en verkoop, en heb je alleen met de perceptie van je klanten te maken. Bij de overgang naar de Euro moesten we met z'n allen even wennen aan de nieuwe prijzen, en precies in dat jaar heeft de horeca massaal zijn prijzen bovengemiddeld verhoogd. Dat wordt achteraf als stiekum ervaren.

 

In 2003 zijn de prijzen van levensmiddelen gedaald (voor de consument althans) terwijl de horeca met de inflatie mee omhoog ging. Uit eten is dus relatief nog duurder geworden.

 

Kijk je naar de iets langere termijn, dan is de consument de afgelopen jaren meer en meer buiten de deur gaan eten (remember grazing?) waar de supermarkten op reageerden met langere openingstijden, luxere maaltijdcomponenten en kantenklaar gerechten. Het zou mij niks verbazen dat de optelsom van een lager consumentenvertrouwen, een beter aanbod van de supermarkten en on-top-of-that de sterke prijsstijgingen in de horeca nu voelbaar wordt voor jullie sector.

 

Op microniveau kun je je daar als ondernemer tegen verzetten met prijsvriendelijke alternatieven. Kwestie van slimme menu-engineering! Betaalbare gerechten met een gezonde marge en een snellere doorloop in je zaak. Zien jullie ontwikkelingen op dat aspect?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Staar je vooral neit blind op indexcijfers zoals CPI. Er wordt gewerkt met 'mandjes' boodschappen, daar zitten de meest vreemde producten tussen.

 

De ervaring van de consument is denk ik belangrijker: Hoe voelt deze de ontwikkeling van prijzen, zowel in de supermarkt als in andere branches? Als de hele witbroden, pakjes boter, mudden aardappels en liters melk allemaal in prijs halveren, heeft zoiets een grote weerslag op de prijsontwikkeling van het mandje. In de praktijk zal zelfs zo'n radicale prijsverandering op deze producten mij nog geen promille daadwerkelijke koopkracht opleveren.

 

Sowieso vraag ik me af hoe sterk de wisselwerking tussen supermarkt en horeca is. Als de horeca 10% goedkoper wordt, en de supermarkt 10% duurder, wat is dan het effect op 'uit eten gaan'? Ik ken weinig mensen die buiten de deur gaan eten omdat de supermarkt zo duur is. Vaak zal 'uit eten gaan' niet de functie 'voedsel aanschaffen' hebben, maar spelen andere zaken een grotere rol.

 

Ik als horeca-kei wil nog wel even melden: de horeca is beslist niet de enige die schandelijk geprofiteerd heeft van de overgang naar de Euro.

 

Waarschijnlijk niet, maar het is wel duidelijker omdat je vaak de prijs van een product tussen oude en nieuwe situatie erg goed kunt vergelijken. Precies hetzelfde pilsje kostte in december nlg 3,50 en in januari eur 1,80 - dat kun je niet verbergen.

 

Als alle prijzen een stijging van 10% doormaken is er ook weinig aan de hand, dan spreek je slechts van een sprong in inflatie. De enige die daarvan de dupe worden zijn mensen met spaargeld, terwijl mensen met schulden er juist beter van worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Niet de veel kijken naar de ingredientprijzen.

Het echte product van de horeca is de sfeer, het entertainment, de service. En daar worden kosten gemaakt die niet in het 'boodschappenmandje CPI' gemeten zijn (loonkosten, afschrijvingen).

Maar een feit is dat op dit moement de horeca weer gewoon als een luxe besteding gezien wordt.

 

Persbericht nov.03:

De horecaomzet was in het derde kwartaal 3,4% lager dan in het derde kwartaal van 2002. Het positieve effect van het mooie zomerweer heeft het negatieve effect van de algemene economische situatie niet kunnen compenseren. De sombere stemming van consumenten over de economie uit zich in een lage koopbereidheid, waarbij vooral luxe uitgaven het moeten ontgelden. De fastfoodsector had het minste te leiden onder het gedrag van de zuinige consument. De omzet in de hotel- en drankensector is het meest gedaald.

 

Het vertrouwen in de economie is nog steeds erg laag. De consument merkt in al zijn uitgaven dat het leven duurder is geworden, en de horeca-uitgaven aan het einde van de dag vormen een sluitpost.

De zuinige consument zoekt bij de dagelijkse boodschappen naar de aanbiedingen. Bij de dagjes uit worden etenswaren en dranken van huis meegenomen. De uitgaven aan dranken voor thuisgebruik zijn gestegen ten koste van de uitgaven buitenshuis. In 2003 zijn naast de horecabestedingen ook de uitgaven aan woninginrichting, kleding en huishoudelijke apparaten gedaald.

 

Het horecabezoek is voor de meeste leeftijdscategorieën gedaald, maar de jongeren tot 24 jaar blijven uitgaan.

En met 50 tot 100 euro voor een megaparty (buiten de reguliere horeca) hebben ze kennelijk geen enkele moeite.

Het thuis indrinken is echter een ongunstige trend voor de horeca.

 

Er zijn grote verschillen tussen bedrijven in termen van de omzetontwikkeling. In HAS-panelonderzoek heeft een kwart van de bedrijven een omzetdaling :( van meer dan 10% en één op de zes een omzetstijging :) van meer dan 10%.

Er zijn dus creatieve ondernemers die kennelijk goed inspelen op de zuinige tijdsgeest of heel duidelijk de toegevoegde waarde (sfeer, unieke beleving) kunnen uitdragen.

 

Horeca onderzoeker Rendement op bedrijfsvoering

Link naar reactie
  • 0

Bij CBS is CPI van januari bekend gemaakt.

De inflatie in januari 2004 was slechts 1,4%. Dat komt vooral door prijsdalingen in voeding vanwege de supermarktprijzenoorlog.

 

Door de supermarktprijzenoorlog zijn de prijsontwikkelingen van inkoop de laatste 3 maanden voor consumenten anders dan voor bedrijven. Volgens de detailcijfers van het CPI betaalden bijvoorbeeld consumenten in de dagelijkse boodschappen de laatste maanden minder voor bier, koffie en frisdranken, terwijl de horecaprijzen van brouwerijen en frisdrankproducenten juist stegen en van koffieleveranciers ongewijzigd bleven.

 

prijs_bier.gif

 

 

Horeca onderzoeker Rendement op bedrijfsvoering

Link naar reactie
  • 0

Daar heb je de mandjes-getallen al.. bijzonder lage inflatie op de producten uit de CPI selectie :)

 

Persoonlijk merk ik niet dat ik ergens goedkoper uit ben, maar de cijfers liegen natuurlijk niet. Erg goed voor de horeca kan het niet zijn, aangezien het prijsverschil tussen thuis (in)drinken en drinken in de horeca er toch groter om is geworden. Voor de nederlandse horeca vrees ik dat ze met dit fenomeen moeten leren leven - je ziet het in alle lande met hoge drankprijzen in de horeca.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.