• 0

Wordt ik nu gek? :-( BTW <-> Verzendkosten + iDEAL <-> BTW

na ongeveer een half uur lezen tot de conclusie gekomen dat ik op de factuur het te betalen verzendbedrag moet zien als incl BTW en zodoende hierover dus BTW kom af te dragen.

 

Dus als ik €6,75 verzendkosten reken, dan draag ik hiervan 19% af aan de belasting.

 

Dit houdt dus ook in dat ik van het bedrag dat ik aan de TnT betaal ook 19% mag terugvorderen van de belasting.

 

Voor postzegels zou dan hetzelfde gelden. Correct?

 

Ik mooi naar het postkantoor. BTW bon gevraagd. Antwoord: Meneer: op postzegels en pakketverzendingen zit geen BTW.

 

??? ??? ???

 

Het is dat ik veters heb anders waren mijn schoenen uitgevallen. Klopt dit?

 

Want als dat zo is dan moet ik 19% van de verzendkosten uit eigen zak gaan betalen....iemand?

 

(ik weet dat het honderdmiljoenhonderdduizendentwaalfde topic hierover is :-[ maar ik vond het toch de moeite om hiervoor een nieuwe aan te maken :-[ :-[ )

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dus als ik het dan goed begrijp, en ik wil geen eigen geld steken in het verzenden, dan reken ik niet €6,75 verzendkosten, maar dan reken ik €8,33 aan verzendkosten. Als ik hier dan 19% BTW van afdraag dan kom ik uit op €6,75. Of zie ik dit fout? :-[ :-[ :-[

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het dan goed begrijp, en ik wil geen eigen geld steken in het verzenden, dan reken ik niet €6,75 verzendkosten, maar dan reken ik €8,33 aan verzendkosten. Als ik hier dan 19% BTW van afdraag dan kom ik uit op €6,75. Of zie ik dit fout? :-[ :-[ :-[

6.75*1.19 = 8.04 euro (afgerond). Als je dit bedrag doorrekent aan je klant dan maak je geen verlies op de pakketzegel.
Link naar reactie
  • 0

Hmmm.... ???

 

Als €8,04 reken en ik draag van dit bedrag 19% BTW af, dan blijft 81% over.

 

€8,04 * 0,81 = €6,50

 

Het is niet, maar ik leg hier wel op bij...hetzij 25 €ct.

 

€8,33 * 0,81 = €6,75

 

Of moet ik terug naar school? :-[ :-[

 

 

EDIT: ik zie het al, ik reken terug, dat moet ik niet doen :-[

Link naar reactie
  • 0

Hmmm.... ???

 

Als €8,04 reken en ik draag van dit bedrag 19% BTW af, dan blijft 81% over.

 

€8,04 * 0,81 = €6,50

 

Het is niet, maar ik leg hier wel op bij...hetzij 25 €ct.

 

€8,33 * 0,81 = €6,75

 

Of moet ik terug naar school? :-[ :-[

Je rekent het verkeerd uit. 19% komt bij het bedrag wat jij er aan over wilt houden. Je dient dus 8.04/119*100 = 6.75630252 te rekenen.
Link naar reactie
  • 0

Het was voor mij in het begin ook uitzoekwerk. Kort samengevat komt het hierop neer: stel je hoeft over verzendkosten geen btw af te dragen, dan kan ik bv zeggen: ik verkoop laptop voor 5,- met 500,- verzendkosten. Dan hoef ik alleen over de 5,- btw af te dragen, over de verzendkosten niet, dus zou ik lekker veel btw besparen. Nu vraag jij netjes precies het bedrag dat je ook kwijt bent, maar ze hanteren gewoon 1 regel: je betaald btw over het totaal ontvangen bedrag. Nu is dit een extreem voorbeeld, maar veel shops vragen ook wel servicekosten, zeg maar verzend- en administratiekosten. Vandaar dat je er gewoon btw over moet afdragen..

Link naar reactie
  • 0

Ben je verplicht er BTW over te rekenen? Gezien het BTW-vrij is?

Het is niet BTW vrij.

Alleen TNT post mag het BTW-vrij aan haar klanten aanbieden omdat het een door de overheid opgelegde dienst is die TNT verzorgd. De standaard postzegels en pakketzegels zijn dus BTW vrij. Eventuele extra diensten van TNT of speciale prijsafspraken hun klanten zijn niet BTW vrij.

 

Kortom, ja, je bent verplicht er BTW over te berekenen.

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel! Heel duidelijk!

 

Wij hebben ons vandaag dus ingeschreven (dat hadden jullie denk ik wel geraden :P ) en nu ben ik onze facturen en excell's aan het aanpassen aan BTW heffingen.

 

Nu gebruiken wij Mollie voor iDEAL betalingen.

 

Aangezien wij vrij goedkope producten hebben met soms maar kleine winstmarges verrekenen wij de iDEAL kosten door aan de klant. Deze kosten bedragen €1,18 en worden aan Mollie zelf betaalt. Aan het eind van de maand krijg ik van Mollie de betaling; deze is al exclusief de €1,18

 

feitelijk betaalt de klant Mollie dus voor het gebruik van iDEAL en ik niet. Ik neem aan dat ik het hele BTW gebeuren voor deze €1,18 kan laten vervallen aangezien dit een betaling is van de klant aan Mollie? Hier hoef ik mij op het einde van het jaar verder dus niets van aan te trekken?

Link naar reactie
  • 0

 

feitelijk betaalt de klant Mollie dus voor het gebruik van iDEAL en ik niet. Ik neem aan dat ik het hele BTW gebeuren voor deze €1,18 kan laten vervallen aangezien dit een betaling is van de klant aan Mollie? Hier hoef ik mij op het einde van het jaar verder dus niets van aan te trekken?

 

Fout, het zijn kosten die jij aan jou klant doorberekent. Ook daar dien je BTW over af te dragen.

Link naar reactie
  • 0

:-\ :-\ Mijn hoofd begint te spinnen...

 

 

De klant betaalt Mollie zelf, niet mij, ik ontvang helemaal niets van deze transactie kosten. Ik zet het wel op de factuur, maar ik krijg het geld niet...

 

Weet je zeker dat wat jij zegt klopt? In feite is Mollie de verkoper. Zij verkopen de service van iDEAL aan de klant en rekenen hier €0,99 excl of €1,18 incl BTW voor. Ik biedt alleen de optie om gebruik te maken van het bedrijf Mollie, maar ik verkoop hun iDEAL service niet.

 

Of denk ik nu scheef (het is al warm ;) )

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik al weet hoe ik dit moet oplossen en jij hebt het dus bij het rechte eind 8)

 

Ik krijg elke maand van Mollie een betalingsfactuur:

- betalingen excl BTW (deze btw staat op mijn factuur en die hoeven zij niet te heffen. Deze betalingen zijn incl de €1,18 voor iDEAL gebruik per bestelling)

- de iDEAL kosten met BTW berekening.

 

Deze BTW heffingen heb ik in feite wel zelf betaalt aan Mollie en kan ik dus terugvorderen.

 

Tegelijk vraag ik aan de klant weer €0,99 excl BTW (€1,18 incl) en dan moet ik die €0,19 weer gaan afdragen. Dus het is een omweg, maar het uiteindelijk BTW bedrag voor iDEAL betalingen is dan 0. Correct?

Link naar reactie
  • 0

:-\ :-\ Mijn hoofd begint te spinnen...

 

 

De klant betaalt Mollie zelf, niet mij, ik ontvang helemaal niets van deze transactie kosten. Ik zet het wel op de factuur, maar ik krijg het geld niet...

 

Weet je zeker dat wat jij zegt klopt? In feite is Mollie de verkoper. Zij verkopen de service van iDEAL aan de klant en rekenen hier €0,99 excl of €1,18 incl BTW voor. Ik biedt alleen de optie om gebruik te maken van het bedrijf Mollie, maar ik verkoop hun iDEAL service niet.

 

Of denk ik nu scheef (het is al warm ;) )

Zo zit de vork niet in de steel ;)

 

De klant koopt een product of dienst bij jou. Jij brengt hier diverse kosten voor in rekening, waaronder de transactiekosten voor Mollie. Over deze kosten moet je BTW doorberekenen aan de klant en deze BTW moet je ook afdragen aan de fiscus.

 

De BTW die Mollie berekent over de transactiekosten kan jij weer terugvragen bij de fiscus. Dat Mollie dit bedrag verder nooit uit keert aan jou omdat zij dit rekenen aan kosten veranderd niets aan de situatie.

 

EDIT zie dat je het zelf al uitgevogeld hebt ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.