• 0

Welke rechtsvorm adviseer je?

Situatieschets: Mijn vriend en ik wonen samen met ons dochtertje in zijn huis. Het huis staat op zijn naam. Ikzelf heb ook nog een huis (staat om mijn naam), maar die huren wij al 2 jaar onder, als investeringsproject.

 

Ik heb al 3 jaar een eigen onderneming en mijn vriend werkt 36 uur in loondienst. Bedrijf staat op mijn naam. Met de komst van de kleine hebben wij een samenlevingscontract afgesloten waarin staat dat alles gescheiden blijft op het moment dat wij eventueel uit elkaar zouden gaan. Bij overlijden komt het huis op naam van de partner te staan.

 

Nu zijn wij bezig een tweede onderneming op te starten, welke we samen willen gaan runnen, maar ik twijfel een beetje welke rechtsvorm ik moet kiezen? Ik zou niet willen dat bij faillissement van een van de bedrijven, het andere bedrijf ook kapot gaat. Zou jij willen adviseren? Mijn partner blijft gewoon in loondienst werken en helpt in de avonden mee.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer je je privé vermogen zoveel mogelijk wilt beschermen moet je voor een besloten vennootschap kiezen, maar of dat fiscaal aantrekkelijk is kan ik op basis van de huidige gegevens niet beoordelen.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

En je bestaande bedrijf? Eenzelfde bedrag ongeveer? Of ligt dat reeds hoger? Verder is je winst van belang om te bepalen of een BV financieel aantrekkelijk is.

 

Qua risico hangt het ook veel van de details van je business af. Hoe groter hoe interessanter een BV, gezien de hoofdelijke aansprakelijkheid. Je kan als je het goed door laat rekenen een bewuste keuze maken wat je per jaar moet betalen om de extra veiligheid van een BV te hebben.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Met dat soort bedragen is het alleen interessant om naar een BV te gaan vanwege het risico aspect, fiscaal zal het iets onvoordelig zijn. Om het exact door te rekenen zou je met een accountant of adviseur om de tafel moeten gaan zitten met je cijfers.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

en Even een paar overwegingen ervan uitgaande dat je geen bv start.. (dat is hier boven al globaal belicht waarom dat wel of niet zinvol kan zijn) op basis van de omzet/winst is het te klein en blijven dus de eenmanszaak en de VOF over.

 

- jij hebt nu een eenmanzaak naar ik aanneem..

- Als je samen met je partner een bedrijf opzet moet dat in principe een VOF zijn.

- Omdat je partner fulltime blijft werken zal je partner niet snel aan het urencriterium gaan voldoen waardoor voor je partner geen gebruik gemaakt zal kunnen worden van de ondernemersaftrek

- Als je partner niet aan het urencriterium kan voldoen dan kan het fiscaal aantrekkelijker zijn dat alleen jij de nieuwe activiteiten opzet (formeel gezien) en dat je partner indirect inkomen verwerft doordat jij meewerkaftrek kan claimen als je partner minimaal 525 uur per jaar meewerkt in jou eenmanszaak, uiteraard moet jij dan wel voldoen aan het urencriterium

 

lees de informatie over ondernemersaftrek en meewerkaftrek in het bijzonder

 

 

Nadeel van deze oplossing is wel dat je dus de nieuwe activiteiten in je huidige eenmanszaak toevoegt, je kunt als ondernemer namelijk maar 1 eenmanszaak inschrijven.

Je kunt de activiteiten wel splitsen door aparte administratie en apart btw (sub)nummer. en je kunt middels een extra handelsnaam bij de KVK in te schrijven (onder je huidig inschrijfnummer) wel onder andere naam naar buiten treden.

 

Voordeel is dat de meewerkaftrek geld voor de gehele winst dus van beide activiteiten (omdat ze in 1 eenmanszaak zitten)

 

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de antwoorden. Ik denk inderdaad dat we naar de oplossing van Roel toe gaan en dat de activiteiten (ondanks dat ze niets met het eerste bedrijf te maken hebben) bijgeschreven worden bij het eerste bedrijf. Bedankt Roel voor het uitgebreide advies. Al je aannames waren correct. Ik wist trouwens niet dat je je maar bij 1 eenmanszaak kon inschrijven.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.