• 0

Investeren en deelnemen in een beginnend bedrijf

Mijn broer is drie jaar geleden een bedrijf begonnen met een nieuw concept binnen de watersport. Het bedrijf loopt, maar het loopt niet storm en er wordt nog geen winst gemaakt. Er komt wel geld binnen maar dat is nog niet kosten dekkend.

Aangezien ik ook een toekomst in het concept zie en ook binnen het bedrijf wil komen werken, zijn wij bezig in wat voor een vorm dit zou kunnen.

Aangezien er behoefte is naar extra financiers en ik over geld beschik om dit te doen zijn we aan het kijken in wat voor een vorm dit zou kunnen. Nu hebben wij gekeken naar het uitgeven van aandelen en geprobeerd uit te zoeken wat de waarde van het bedrijf zou kunnen zijn, maar dit is een lastige opgave. Dit aangezien er vele mogelijkheden zijn om dit te doen. Verder wat is de beste rechtsvorm en wat zijn de voor en nadelen, juridische en fiscaal gezien.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat is de huidige rechtsvorm (BV, eenmanszaak, ...) en waarom?

 

Waardebepaling is niet zo moeilijk: schakel iemand met verstand van zaken in (die zijn ook hier op het forum te vinden). Je kunt het ook zelf schatten, maar een beetje houvast is is wel prettig.

 

Pas als jullie het er allebei over eens zijn op welke manier er geïnvesteerd gaat worden, is het mogelijk om de juiste vormgeving daaraan te geven.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Er zijn idd veel mogelijkheden om de waarde te bepalen, dus uiteindelijk kom je toch neer (mijn visie iig) op "wat de koper er voor geeft'. Vooral als je met innovatieve concepten werkt waar de waarde a) in de toekomst ligt en b) een hoog risicogehalte heeft zou ik het niet via de 'standaard' manieren doen.

Die standaard manieren kan je wel gebruiken om een eerste voorstel te maken, zodat je iets hebt waar je over kan praten. Kijk daarvoor eens rond op dit forum.

 

Toen wij begonnen met de zoektocht naar een investeerder, hebben we vooral met veel mensen gepraat die hier iets van afweten en vragen naar hun ervaringen. Dat zou ik dus ook vooral doen, ga op zoek naar mensen die dit meegemaakt hebben en ga koffie drinken, dat werkt het best. En heel belangrijk dat je dat met meerdere mensen doet, want iedereen heeft weer eigen ervaringen :)

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Mijn broer is drie jaar geleden een bedrijf begonnen met een nieuw concept binnen de watersport. Het bedrijf loopt, maar het loopt niet storm en er wordt nog geen winst gemaakt. Er komt wel geld binnen maar dat is nog niet kosten dekkend.

Aangezien ik ook een toekomst in het concept zie en ook binnen het bedrijf wil komen werken, zijn wij bezig in wat voor een vorm dit zou kunnen.

Aangezien er behoefte is naar extra financiers en ik over geld beschik om dit te doen zijn we aan het kijken in wat voor een vorm dit zou kunnen. Nu hebben wij gekeken naar het uitgeven van aandelen en geprobeerd uit te zoeken wat de waarde van het bedrijf zou kunnen zijn, maar dit is een lastige opgave. Dit aangezien er vele mogelijkheden zijn om dit te doen. Verder wat is de beste rechtsvorm en wat zijn de voor en nadelen, juridische en fiscaal gezien.

 

Dit is misschien een off-topic vraagje , maar heeft jou broer sinds 3 jaar , dus geen cent netto winst gemaakt met zijn bedrijf?

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

 

Dit is misschien een off-topic vraagje , maar heeft jou broer sinds 3 jaar , dus geen cent netto winst gemaakt met zijn bedrijf?

 

Hij heeft in de drie jaar nog geen winst gemaakt. Het is een zaak van blijven geloven dat het concept gaat aanslaan en dit doen wij ook. De reacties van iedereen die wij spreken is enthousiast. Dit maakt het ook moeilijk om de waarde te bepalen op dit moment, aangezien je moeilijk een prognose kan maken hoe het er over vijf jaar gaat uitzien.

Link naar reactie
  • 0

Recap:

 

- Je broer heeft een BV met een watersportonderneming;

- Mogelijk zit er (zeer) veel potentie in;

- Er is nog geen winst (heeft je broer wel een inkomen - dga-salaris - genoten?);

- De huidige waarde is onbekend;

- Jij wil gaan meewerken;

- Jij wil gaan investeren;

- Mogelijk worden nog andere investeerders aangetrokken.

 

Dat is volgens mij alles waar we het tot nu toe mee moeten doen, dus wat aanvullende informatie is wel prettig.

 

Als eerste zal je broer eens moeten onderzoeken of de BV wel de juiste vorm is voor de onderneming.

 

Wat hebben jullie zelf voor samenwerkingsvorm in gedachten? Een paar voorbeelden:

- Leen geld uit aan de BV (of aan je broer, zodat hij het in de BV kan stoppen) en ga in loondienst bij de BV, al dan niet tegen een (deels) winstafhankelijk salaris;

- Koop een deel van de aandelen van je broer (let op: daarmee krijgt de BV zelf geen geld) of laat de BV aandelen aan jou uitreiken en wordt DGA. Dit kan ook in meerdere delen, dus bijvoorbeeld verspreid over meerdere jaren.

- Ga een samenwerkingsverband aan (VOF, of als je niet naar buiten zal treden een CV).

 

Externe financiering: wil je aandelen uitreiken aan derden en daarmee een stuk van de eigendom en de zeggenschap weggeven, of wil je richting een (al dan niet winstafhankelijke) lening?

 

Als de waarde van de onderneming echt zo moeilijk te bepalen is, kun je ook een prijs op basis van een earn-out regeling bepalen. Bijvoorbeeld je betaalt nu bedrag A, en de komende 3 of 5 jaar betaal je ieder jaar nog eens x% van de winst in dat jaar.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Weet je waarom er geen winst gemaakt wordt? Lopen de verkopen wel tegen de gecalculeerde prijzen e.d?

 

Er wordt op dit moment nog geen winst gemaakt omdat de lopende kosten hoger zijn dan de inkomsten uit de abonnementen inkomsten. Het werven van nieuwe abonnement nemers valt tegen. We proberen steeds nieuwe bronnen aan te boren, maar mensen in de watersport zijn moeilijk te overtuigen.

Link naar reactie
  • 0

Recap:

 

- Je broer heeft een BV met een watersportonderneming;

- Mogelijk zit er (zeer) veel potentie in;

- Er is nog geen winst (heeft je broer wel een inkomen - dga-salaris - genoten?);

- De huidige waarde is onbekend;

- Jij wil gaan meewerken;

- Jij wil gaan investeren;

- Mogelijk worden nog andere investeerders aangetrokken.

 

Dat is volgens mij alles waar we het tot nu toe mee moeten doen, dus wat aanvullende informatie is wel prettig.

 

Als eerste zal je broer eens moeten onderzoeken of de BV wel de juiste vorm is voor de onderneming.

 

Wat hebben jullie zelf voor samenwerkingsvorm in gedachten? Een paar voorbeelden:

- Leen geld uit aan de BV (of aan je broer, zodat hij het in de BV kan stoppen) en ga in loondienst bij de BV, al dan niet tegen een (deels) winstafhankelijk salaris;

- Koop een deel van de aandelen van je broer (let op: daarmee krijgt de BV zelf geen geld) of laat de BV aandelen aan jou uitreiken en wordt DGA. Dit kan ook in meerdere delen, dus bijvoorbeeld verspreid over meerdere jaren.

- Ga een samenwerkingsverband aan (VOF, of als je niet naar buiten zal treden een CV).

 

Externe financiering: wil je aandelen uitreiken aan derden en daarmee een stuk van de eigendom en de zeggenschap weggeven, of wil je richting een (al dan niet winstafhankelijke) lening?

 

 

 

Als de waarde van de onderneming echt zo moeilijk te bepalen is, kun je ook een prijs op basis van een earn-out regeling bepalen. Bijvoorbeeld je betaalt nu bedrag A, en de komende 3 of 5 jaar betaal je ieder jaar nog eens x% van de winst in dat jaar.

 

Mijn broer heeft nog geen inkomen genoten, hij heeft een regeling met de belasting getroffen. Verder is het eventueel aantrekken van nog meer investeerders een optie die wij open willen houden.

Het voorgestelde plan van mijn broer is om een holding structuur op te stellen ivm evtl. aansprakelijkheid als het bedrijf failiet gaat. Ik ga het bedrijf het geld lenen voor een jaar waarna het omgezet wordt in aandelen. Ik krijg een minderheids belang ervoor terug. Deze ligt rond de 6 %, nu heb ik gehoord dat dit fiscaal ongunstig is. Wat hier precies de reden van is weet ik nog niet.

Bij zijn waarde oordeel heeft hij "een vergoeding voor hypotheken" meegenomen. Hij had capitaal nodig om het bedrijf op te starten en heeft daarvoor een hypotheek afgesloten met eigen kapitaal als borg. Hij vindt dat hier een vergoeding van 50 % van de waarde van de objecten meegenomen mag worden als vergoeding in de waarde bepaling. Dit om het risico bij evtl failisement te compenseren. Is dit gebruikelijk en zo ja, het pecentage lijkt mij wat hoog? Wat is anders de gebruikelijke methode van vergoeding?

Verder vraagt hij ook een vergoeding voor het vermogen welke hij als borg voor de hypotheken gebruikt heeft. Het percentage is 5 %. Dit over het afgelopen 3 jaren. Mijn reactie is dat dit een te mooi rendement is gezien het verloop van de beurs van afgelopen jaren.

 

Verder dank voor alle voorgaande reacties. Ik begin zolangzamerhand wel een beeld te krijgen wat de mogelijkheden zijn.

Link naar reactie
  • 0

Je fiscale punt heeft te maken met de manier waarop belasting geheven wordt onder de 5% en boven de 5%.

 

Ik zie 2 dingen:

1. Je wilt er gaan werken

2. Je gaat geld lenen

3. Je lening wordt omgezet in aandelen na een jaar

 

Ik snap het niet goed, jij gaat werken, krijgt een zeer klein aandelen percentage in een bedrijf en moet ook nog eens geld uitlenen. Het klinkt mij niet positief in de oren, vooral heel veel risico voor je, kost je tijd om daar te werken etc. Gezien hij zelf nog niet eens een loon heeft (de belasting blijft dat ook geen eeuwigheid toestaan) wordt het denk ik een situatie waar je wellicht niet in wilt zitten.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

 

Mijn broer heeft nog geen inkomen genoten, hij heeft een regeling met de belasting getroffen. Verder is het eventueel aantrekken van nog meer investeerders een optie die wij open willen houden.

Het voorgestelde plan van mijn broer is om een holding structuur op te stellen ivm evtl. aansprakelijkheid als het bedrijf failiet gaat. Ik ga het bedrijf het geld lenen voor een jaar waarna het omgezet wordt in aandelen. Ik krijg een minderheids belang ervoor terug. Deze ligt rond de 6 %, nu heb ik gehoord dat dit fiscaal ongunstig is. Wat hier precies de reden van is weet ik nog niet.

Bij zijn waarde oordeel heeft hij "een vergoeding voor hypotheken" meegenomen. Hij had capitaal nodig om het bedrijf op te starten en heeft daarvoor een hypotheek afgesloten met eigen kapitaal als borg. Hij vindt dat hier een vergoeding van 50 % van de waarde van de objecten meegenomen mag worden als vergoeding in de waarde bepaling. Dit om het risico bij evtl failisement te compenseren. Is dit gebruikelijk en zo ja, het pecentage lijkt mij wat hoog? Wat is anders de gebruikelijke methode van vergoeding?

Verder vraagt hij ook een vergoeding voor het vermogen welke hij als borg voor de hypotheken gebruikt heeft. Het percentage is 5 %. Dit over het afgelopen 3 jaren. Mijn reactie is dat dit een te mooi rendement is gezien het verloop van de beurs van afgelopen jaren.

 

Verder dank voor alle voorgaande reacties. Ik begin zolangzamerhand wel een beeld te krijgen wat de mogelijkheden zijn.

 

Om eerlijk te zijn heb ik deze tekst meerdere malen gelezen maar begrijp ik de vraag nog niet goed.

 

Wat bedoel je met een vergoeding van 50% van de waarde van de objecten ?

 

Ik krijg de indruk dat je broer een andere BV heeft waaruit hij zijn inkomen verkrijgt en dat deze activiteit een dochter is van zijn holding ?

 

Waarom wordt jouw inbreng (lening) pas na een jaar omgezet in aandelen ?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Weet je waarom er geen winst gemaakt wordt? Lopen de verkopen wel tegen de gecalculeerde prijzen e.d?

 

Er wordt op dit moment nog geen winst gemaakt omdat de lopende kosten hoger zijn dan de inkomsten uit de abonnementen inkomsten. Het werven van nieuwe abonnement nemers valt tegen. We proberen steeds nieuwe bronnen aan te boren, maar mensen in de watersport zijn moeilijk te overtuigen.

 

Om welk bedrijf gaat het? 1 van mijn belangrijkste klanten is een zeer grote speler in de watersportbranche. Wellicht kan dit interessant zijn.

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.