Hallo iedereen,

Ik heb een vraag over de loonadministratie en de regelgeving daaromtrent.

Ik ben DGA, 100% van de aandelen, en heb een aantal personeelsleden waaronder sinds kort mijn vrouw.

Ik weet als DGA dat ik minder sociale premies afdraag, dan voor mijn personeel. Dit ivm het niet kunnen ontslaan tegen mijn wil in. Maar hoe zit dat met mijn vrouw? Ik wil graag alle benodigde premies afdragen zodat zij in mindere tijden aanspraak kan maken op wat zekerheid. Is dit toegestaan of zijn daar aparte regels voor?

Met vr gr,

Harold

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/27975-dga-en-vrouw-sociale-premies/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Harold

In beginsel is er geen gezagsverhouding tussen echtelieden en is dus jouw vrouw ook niet sociaal verzekerd.

Vrijwillig verzekeren is een optie of wellicht heeft iemand anders nog een idee voor je.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Dank je Joost,

Dat is een optie, maar ik neem aan dat dit minder gunstig is dan wanneer het via de sociale premies gaat.

Ik heb nog even op het internet gezocht en kwam dit tegen op belastingcollectief.nl:

Partner (echtgenoot / echtgenote) directeur groot aandeelhouder

Ook ten aanzien van de partner geldt over het algemeen dat er geen sociale verzekeringsplicht is (dit is slechts in uitzonderlijke situaties anders) omdat het algemene uitgangspunt is dat er tussen echtgenoten geen gezagsverhouding aanwezig is.

Wat zijn die uitzonderlijke situaties?

Hoop dat iemand me op de juiste weg kan helpen.

Mvg,

Harold

• 0
Dat is een optie, maar ik neem aan dat dit minder gunstig is dan wanneer het via de sociale premies gaat.

Waarop is die aanname gebaseerd?

Het enige noemenswaardige "gunstigere" verschil zijn de WW rechten.

Het overige, zoals WIA, is tegen zelfde premies vrijwillig verzekerbaar bij het UWV (mits aangevraagd binnen 3 maanden na aanvang zelfstandig ondernemerschap) , of - bij goede gezondheid - tegen lagere kosten en betere condities privaat verzekerbaar.

Loondoorbetaling eerste 2 jaar valt voor een werknemer onder verantwoordelijkheid werkgever, die dat privaat kan verzekeren. Vrijwillige verzekering hiervan via UWV (Ziektewet) is niet mogelijk voor een DGA, maar is eveneens privaat verzekerbaar. De kosten hiervan liggen een factor 2 tot 3 lager dan de kosten via het UWV.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar