• 0

Gemeente gunt opdracht zonder offertetraject aan één partij. Wat te doen

Gast Verwijderd account

Hallo,

Ik kon het niet goed plaatsen in welk topic ik dit moest openen.Tevens vind ik veel info op google omtrent aanbestedingen maar kom er niet uit.

In mijn huidige bedrijf werken wij veelal in opdracht van gemeenten. De opdrachten die wij ontvangen zijn altijd na het winnen van een aanbesteding.De gemeente stuurt dan alle inwoners die van onze dienstverlening gebruik gaan maken alleen door naar ons kantoor.Deze gemeenten vergoeden dus onze dienstverlening voor de inwoners.

De gemeenten die geen aanbesteding hebben gedaan hanteren de volgende werkwijze : Er is een lijst met diverse kantoren die dezelfde dienstverlening geven als de mijne. De potentieel klant krijgt de informatie van deze kantoren en kan zelf een kantoor uitzoeken. Dit kan zijn omdat het in de regio zit,geen wachtlijst of gewoon omdat ze de bovenste van de lijst pakken.

Deze gemeenten vergoeden deze dienstverlening niet en zal de klant dus bij alle kantoren deze kosten zelf moeten dragen.

Nu het probleem.

Een grote gemeente in Nederland verwijst sinds kort ZONDER aanbesteding de inwoners door naar 1 kantoor. Dit kantoor vergoeden zij ook voor de inwoners die gebruik maken van hun dienstverlening. Nu is er een inwoner van die gemeente reeds klant bij ons kantoor en vergoed zelf onze dienstverlening.

Nu heeft de gemeente dus tegen mijn klant gezegd dat als hij overstapt naar het andere kantoor zij de kosten WEL zullen vergoeden. Kan dit? Zijn er HL leden die ervaring hebben met aanbestedingen en weten wanneer een gemeente moet aanbesteden of zomaar een doorverwijzing mogen geven naar 1 kantoor?

mod-edit: titel iets aangepast

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

• 0

Is er wellicht een offertetraject geweest , waar jij niet van op de hoogte was, waarin de gemeente een dienstverlener heeft geselecteerd?

Frans

• 0
Gast Verwijderd account

Nope. Ik heb de desbetreffende persoon net gesproken en er is geen traject geweest.

Hij vind het zelf ook een vreemd verhaal.De vergoeding komt ook niet eens van deze afdeling maar van een hele andere afdeling! Hij vindt het ruiken naar een 'vriendje hebben op de juiste plek'.

Ik doe gemiddeld 3 klanten per maand in deze gemeente, al jaren. Andere kantoren ook meerdere klanten per maand bij deze gemeente. Deze klanten komen via internet of andere instanties die doorverwijzen bij ons.

• 0

Vraag de offertepolitiek eens op bij de betreffende gemeente.

Vaak staat die online als 'nota aanbestedingsbeleid, of inkoopbeleid o.i.d.

Zie hier het voorbeeld in PDF-formaat van mijn eigen gemeente

Je hebt diverse soorten aanbestedingen en offertetrajecten, afhankelijk van de omvang van de opdracht die gegeven wordt.

Iedere gemeente is, om transparantie te bevorderen, bij mijn weten verplicht om, zelfs bij hele kleine bedragen, meerdere offertes op te vragen.

Het enige dat ik me nog voor kan stellen is dat betreffende gemeente op een gelijksoortig onderwerp reeds een inkoop/mantelcontract met betreffende onderneming heeft en deze dienstverlening onder het contract heeft gebracht.

De vraag is in dat geval of dat contractueel kan.

Frans

• 0
Gast Verwijderd account

Bedankt voor het aanpassen van de topic titel.

Ik heb het beleid gevonden en zal hem doorspitten.

Het andere kantoor biedt,net als ons, maar 1 dienstverlening aan en heeft dus geen andere betrokkenheid met deze gemeente.

Tevens heb ik begrepen dat er geen contract is gemaakt.Er is geen officieele samenwerking in welke vorm dan ook. Het kantoor kan de nota sturen naar een afdeling en die betaald. Het vreemde is ook nog dat het een andere afdeling is die de vergoeding regelt.

• 0
Gast Verwijderd account

Update:

De gemeente geeft nu dat ze een Pilot zijn gestart en daardoor 1 kantoor zullen vergoeden tijdens deze pilot. Kan een gemeente dan zomaar een kantoor kiezen zonder dit ook aan te besteden?

• 0

Zoals rk zegt: er mag tot een bepaald bedrag gegund worden. Pas boven de 130k (die orde van grootte) moet er aanbesteed worden.

Stop je energie in het vinden van en contact onderhouden met de beslissers omtrent het traject ipv het klagen. Lijkt me veel productiever ? :)

Daarnaast zijn er altijd wegen om een aanbesteding heen. Staar je daar dus niet blind op. Want voor hetzelfde geld wordt na de pilot de opdracht alsnog aan dezelfde partij gegund. Nu in actie komen dus!

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

• 0
Gast Verwijderd account

Zoals rk zegt: er mag tot een bepaald bedrag gegund worden. Pas boven de 130k (die orde van grootte) moet er aanbesteed worden.

Stop je energie in het vinden van en contact onderhouden met de beslissers omtrent het traject ipv het klagen. Lijkt me veel productiever ? :)

Daarnaast zijn er altijd wegen om een aanbesteding heen. Staar je daar dus niet blind op. Want voor hetzelfde geld wordt na de pilot de opdracht alsnog aan dezelfde partij gegund. Nu in actie komen dus!

Staat er in de wet het bedrag van 130k? Ik zie bij diverse gemeentes andere minimale bedragen staan en die verschillen een hoop.Deze gemeente heeft in het aanbestedingsbeleid staan dat ze zelfs onder de 50k , 3 aanbieders moeten aanschrijven.Het gunningscriteria is de prijs.

Deze dienstverlening kost de gemeente min 200k op jaarbasis.

Ik snap je stukje over klagen niet? Ik ben in goed contact met de uitvoerende ambtenaren,die het een vreemd verhaal vinden aangezien wij ook al jaren zaken doen met deze gemeente. Degene die erover heeft besloten wenst mij niet te woord te staan. Hij heeft opdracht aan een ambtenaar gegeven dat hij mij een email moest sturen dat het een pilot betreft.

Kost mij dus nu 50 k op jaarbasis omdat ik het niet voor mijn klanten stil kan houden dat zij mij zelf moeten betalen en de gemeente een ander kantoor wel vergoed....

Ik heb het idee dat de gemeente het nu ineens op de term pilot gooit om van mij af te zijn. Kan een pilot van deze grote wel zonder aanbesteding plaatsvinden? Lijkt me dan een simpele manier om onder de aanbestedingsregels uit te komen

• 0

Ik ben in goed contact met de uitvoerende ambtenaren

...

Degene die erover heeft besloten wenst mij niet te woord te staan. Hij heeft opdracht aan een ambtenaar gegeven dat hij mij een email moest sturen dat het een pilot betreft.

Zoals eerder gemeld: kom in contact met die beslisser.

Drempelbedragen:

Werken Leveringen Diensten

Speciale sectoren € 4.845.000 € 387.000 € 387.000

Centrale overheid € 4.845.000 € 125.000 € 125.000

Decentrale overheid € 4.845.000 € 193.000 € 193.000

Decentrale overheid: bijna 200k.

Centrale overheid "iets van 130k" ;)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

• 1

Laten we even een paar dingen onderscheiden, zonder 100% volledig te willen zijn:

Er zijn meerdere aanbestedingsvormen die worden gehanteerd.

De bekendsten zijn:

[*]Openbare aanbesteding met als bekendste de ' Europese aanbesteding' - Iedere

onderneming mag inschrijven op de aanbesteding indien deze dat wenst.

[*]Niet-openbare aanbesteding - Een in beginsel openbare mogelijkheid tot inschrijven op een opdracht waarbij als vorm van tussenstap een aantal ondernemingen door opdrachtgever wordt geselecteerd op basis van vooraf bekende criteria

[*]Onderhandse aanbesteding - Inkoopprocedure op uitnodiging

[*]Concurrentiegerichte dialoog (CGD) - Als een niet-openbare aanbesteding waarbij na de selectie van meerdere (>3) inschrijvers een dialoog wordt georganiseerd op basis waarvan het bestek kan worden samengesteld en verstrekt aan de geselecteerde inschrijvers.

[*]Onderhandse aanbesteding - Enkele partijen worden rechstreeks zonder bekendmaking uitgenodigd tot het doen van een inschrijving.

De aanbesteding waar RK en Yannick aan refereren is de europese aanbesteding. Deze is verplicht als de verwachte opdrachtwaarde hoger is dan een drempelwaarde. Die drempelwaarde is voor bouwwerken anders als voor diensten en levering van producten, en tevens zijn er verschillen tussen directe- en indirecte overheid.

Voor diensten aan een gemeente is de drempelwaarde momenteel 125000 ex. BTW

Het punt is echter dat iedere gemeente een eigen inkoopbeleid heeft met richtlijnen voor opdrachten onder de europese drempel. Dit begint soms al met het verplicht aanvragen van 3 offertes voor orders groter dan 5k en kan dus ook van toepassing zijn op jouw situatie. Vandaar mijn eerdere opmerking de inkooprichtlijn van de gemeente op te zoeken.

Dat het een pilot betreft doet voor zover ik weet niet af aan de noodzaak dit volgens de normale opgestelde procedures te laten verlopen in het kader van de transparante overheid.

Het etiket 'pilot' maakt het geen speciaal soort opdracht, anders kan een gemeente bij wijze van spreken gewoon als pilot een nieuw gemeentehuis laten bouwen om te kijken of zoiets werkt.

De laatste opmerking van Yannick is wel juist: Probeer te achterhalen wat de pilot inhoudt, hoe lang die duurt en wat de verdere procedure is en probeer daar dan aan te haken ipv bezwaar te maken tegen de huidige gang van zaken.

Om een aanbestedingsplicht heen werken kan uiteindelijk niet, maar als jij degene bent die bezwaar maakt betekent dit niet dat jij dan wel de opdracht gaat krijgen.

De kans dat je een toekomstige opdracht van die gemeente krijgt wordt er zelfs kleiner door is mijn ervaring.

Wellicht kun je nog aanbieden ze vrijblijvend advies te geven over verbeterpunten cq. een gesprekje om jouw visie op de pilot vanuit jouw expertise te delen. Dat is constructiever dan bezwaar maken

Frans

• 0
Gast Verwijderd account

Bedankt voor reacties. Ik zal mijn aanpak veranderen van boosheid en ongeloof naar de meer tactische kant van jullie. De boosheid is meer ontstaan doordat er naar mijn mening flinke vriendjespolitiek plaatsvindt bij die gemeente.

Ik zal de gemeente vriendelijk verzoeken tot informatie wat de pilot inhoud .

Danny

• 0

Bedankt voor reacties. Ik zal mijn aanpak veranderen van boosheid en ongeloof naar de meer tactische kant van jullie. De boosheid is meer ontstaan doordat er naar mijn mening flinke vriendjespolitiek plaatsvindt bij die gemeente.

Ik zal de gemeente vriendelijk verzoeken tot informatie wat de pilot inhoud .

Danny

Goede keus! Vraag via die ambtenaar die je wel te woord wilde staan die info op, dan ben je alweer een stap verder. Als het echt vriendjespolitiek zou zijn (wat natuurlijk kan) moet je wel een hele sterke case hebben :) Ik zou me er alleen niet aan wagen. Je weet wat er met de meeste klokkenluiders gebeurd is.

Blame the game not the players... >;(

• 0

Ik zal mijn aanpak veranderen van boosheid en ongeloof naar de meer tactische kant van jullie. De boosheid is meer ontstaan doordat er naar mijn mening flinke vriendjespolitiek plaatsvindt bij die gemeente.

Stroop werkt vaak beter dan azijn. Gaat soms idd 100% tegen je gevoel in, maar je kunt je kruit beter droog houden tot de definitieve opdracht vergeven wordt :)

Succes

• 0

En dan is er natuurlijk nog het politieke traject waarbij een gekozen volksvertegenwoordiger vragen kan stellen aan de verantwoordelijke wethouder. Er is altijd iemand in de oppositie die zeer geïnteresseerd is in mogelijk wanbeleid. Me dunkt dat een zorgvuldige aanbesteding gewoon standaard moet zijn in het ambtelijk werk en dat de schijn van vriendjespolitiek vermeden dient te worden.

Stroop alleen when stroop is due. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

En dan is er natuurlijk nog het politieke traject waarbij een gekozen volksvertegenwoordiger vragen kan stellen aan de verantwoordelijke wethouder. Er is altijd iemand in de oppositie die zeer geïnteresseerd is in mogelijk wanbeleid. Me dunkt dat een zorgvuldige aanbesteding gewoon standaard moet zijn in het ambtelijk werk en dat de schijn van vriendjespolitiek vermeden dient te worden.

Tricky als je als buitenstaander de gemeente niet kent, de politieke verhoudingen niet en de onderlinge relaties niet.

In mijn eigen gemeente zou ik erover nadenken, in andere gemeentes pieker ik er niet over

Frans

• 0

Tricky als je als buitenstaander de gemeente niet kent, de politieke verhoudingen niet en de onderlinge relaties niet.

In mijn eigen gemeente zou ik erover nadenken, in andere gemeentes pieker ik er niet over

Dat soort informatie is natuurlijk zo ingewonnen. Het is veel belangrijker dat je hard kunt maken wat je claimt. Als de SP niet in de raad zit heb je ze zo mee ;)

Ruby on Rails fanaat

• 0

Dat soort informatie is natuurlijk zo ingewonnen. Het is veel belangrijker dat je hard kunt maken wat je claimt. Als de SP niet in de raad zit heb je ze zo mee ;)

Het gaat hier naar het schijnt om een pilot. Een test die wellicht tot een opdracht/offerteaanvraag leidt.

In dat stadium ga je naar mijn mening geen politieke weg bewandelen. Hoe hard je claim ook is, je moet ook nadenken over de consequenties van je actie en het doel dat je wil bereiken. Doel lijkt mij om uiteindelijk in het offertetraject mee te mogen doen.

Dan lijkt mij een goede relatie met de afdeling inkoop, met wellicht tzt een kleine verwijzing naar de vermeende onrechtmatigheid van de pilot, een veel betere insteek dan in dit stadium politieke druk te gaan uitoefenen.

Met gelijk hebben betaal je je eigen salaris niet, met opdrachten wel

Frans

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar