• 0

Hoge boetes en imagoschade door illegale software in uw organisatie

Aanbevolen berichten

  • 0

Mijn geval:

 

Ik heb 2 jaar lang illegale software gebruikt. En nadat mijn zaak

begon te lopen heb ik de originele versies gekocht.

 

Moraal van het verhaal:

 

Als ik voor de software moest betalen....

- Had ik nu geen bedrijf, want zonder de software kon ik niet starten en

ik had geen geld om de software aan te schaffen;

- Had ik nooit de originele versies van deze software kunnen of willen kopen

 

Mijn mening is dus dat de software industrie er juist baat bij heeft dat

startende en kleine ondernemers hun software illegaal gebruiken.

Kleine/startende ondernemers hebben geen geld om een pakket

van een paar duizend euro te kopen.

 

Daarom pleit ik ook voor een speciale regeling waarbij de startende

ondernemer de software bijv. een jaar gratis mag gebruiken. Goed

voor de werkgelegenheid, economie en uiteindelijk voor het softwarebedrijf.

De softwarebedrijf zal eigenlijk niets verliezen omdat de kleine/startende

ondernemer in de eerste plaats de software nooit had kunnen kopen (en

zou nooit een potentiele klant van het softwarebedrijf kunnen zijn).

 

Link naar reactie
  • 0
Als ik voor de software moest betalen....

- Had ik nu geen bedrijf, want zonder de software kon ik niet starten en

ik had geen geld om de software aan te schaffen;

- Had ik nooit de originele versies van deze software kunnen of willen kopen

 

En lees nu dit eens:

 

Als ik voor die auto moest betalen....

- Had ik nu geen bedrijf, want zonder die auto kon ik niet starten en

ik had geen geld om die auto aan te schaffen;

- Had ik nooit deze nieuwe auto kunnen of willen kopen;

vandaar agent, heb ik deze auto twee jaar geleden gestolen en rijdt er nu al twee jaar probleemloos mee.

 

is er enig verschil? je jat toch ook geen pc?

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Als ik voor de software moest betalen....

- Had ik nu geen bedrijf, want zonder de software kon ik niet starten en

ik had geen geld om de software aan te schaffen;

- Had ik nooit de originele versies van deze software kunnen of willen kopen

 

En lees nu dit eens:

 

Als ik voor die auto moest betalen....

- Had ik nu geen bedrijf, want zonder die auto kon ik niet starten en

ik had geen geld om die auto aan te schaffen;

- Had ik nooit deze nieuwe auto kunnen of willen kopen;

vandaar agent, heb ik deze auto twee jaar geleden gestolen en rijdt er nu al twee jaar probleemloos mee.

 

is er enig verschil? je jat toch ook geen pc?

 

 

Zo had ik er niet over gedacht. Je hebt gelijk ;D

Link naar reactie
  • 0

Daarom pleit ik ook voor een speciale regeling waarbij de startende

ondernemer de software bijv. een jaar gratis mag gebruiken.

 

Ga jij iets gratis weggeven waar je zelf jaren aan hebt gebouwd? Ik denk het niet.... ik kan me wel voorstellen dat een leaseconstructie waarbij de prijs van dure software (bijvoorbeeld Autodesk inventor a 5700 euro) uitgespreid wordt over een jaar of twee jaar. Maakt het toch een stuk gemakkelijker.

 

Voorzover ik weet is Bentley de enige die zijn producten als abbonement aanbiedt. Autodesk heeft bij iedere nieuwe versie een gratis streaming trial, waarbij het programma niet op je schijf komt te staan, maar per keer opstarten binnen ca. 30 sec. gedownload wordt.

 

Je zou op die wijze software toch heel goed als obbonement aan kunnen bieden, naast de 'koop'versie. Op die wijze zou ik Aiutodesk Architectural Desktop of Autodesk Buzzsaw wel een suit willen proberen.

Link naar reactie
  • 0

Daarom pleit ik ook voor een speciale regeling waarbij de startende

ondernemer de software bijv. een jaar gratis mag gebruiken.

 

Ga jij iets gratis weggeven waar je zelf jaren aan hebt gebouwd? Ik denk het niet.... ik kan me wel voorstellen dat een leaseconstructie waarbij de prijs van dure software (bijvoorbeeld Autodesk inventor a 5700 euro) uitgespreid wordt over een jaar of twee jaar. Maakt het toch een stuk gemakkelijker.

 

Voorzover ik weet is Bentley de enige die zijn producten als abbonement aanbiedt. Autodesk heeft bij iedere nieuwe versie een gratis streaming trial, waarbij het programma niet op je schijf komt te staan, maar per keer opstarten binnen ca. 30 sec. gedownload wordt.

 

Je zou op die wijze software toch heel goed als obbonement aan kunnen bieden, naast de 'koop'versie. Op die wijze zou ik Aiutodesk Architectural Desktop of Autodesk Buzzsaw wel een suit willen proberen.

 

Precies daar zat ik ook aan te denken, je had mij al eens verteld dat je zo autcad als trial kunt gebruiken.

 

Je zou kunnen denken aan een trailversie gratis voor 30 dagen.

Na deze dagen kun je betalen per tik, prepaid of op abonnements basis toegang geven tot autoclad, photofop, Final Prut, en weet ik veel.

Ook zijn er mogelijkheden om enkele bedrijfsaccounts te hebben voor x licenties, en studenten oplossingen voor bepaalde tijd.

Iemand die weing gebruikt maakt van een professioneel programma heeft geen reden meer om het illegaal op zijn pc te hebben.

Maak een regeling dat als iemand in tikken in de buurt komt van de normale aankoopprijs, dit automatisch overgaat in een licentie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zelf ben dus ook startende en ik wil het graag allemaal legaal houden. Het is een hele investering maar illegale software vind ik niet kunnen..... en daarnaast op het moment dat ze je komen controleren (die kans is mischien klein maar toch) dan heb je zo hoge boetes dat je waarschijnlijk je bedrijfje kunt opdoeken. Daarnaast vind ik het niet profesioneel staan om illegale software te gaan gebruiken. Natuurlijk

 

maak ik er wel gebruik van dat ik via school dus de software (in dit geval adobe creative suite) goedkoper kan kopen en deze toch legaal mee mag namen in mijn bedrijfje.

 

Toch vind ik dat de grote software leveranciers, Adobe,Macromedia, enz starters moeten stimuleren door bijvoorbeeld de software het eerste jaar gratis aan te bieden of eventueel via een soort lease contract achtig iets. Unit 4 Agresso, de leverancier van Multivers (boekhoud pakket) doen dit ook op een erg mooie manier, het eerste jaar mag je het pakket gratis gebruiken en daarna moet je rond de €1200 per jaar betalen. Als starter heb je erg hoge aanloopkosten en op zo een manier kan dit perfect gedekt worden en toch ben je op een legale manier bezig.

 

De manier van autodesk vind ik persoonlijk minder, het streaming gedeelte vind ik te veel geklungel om het goed werkend te krijgen en dit schrikt (naar mijn mening) veel mensen af de echte software te gaan kijken.. Het is echter wel een goede manier om illegaal gebruik te voorkomen.

Link naar reactie
  • 0

 

quote author=nonex.nl link=board=17;threadid=3634;start=30#msg81404 date=1132909579]

 

 

De manier van autodesk vind ik persoonlijk minder, het streaming gedeelte vind ik te veel geklungel om het goed werkend te krijgen ....

 

Geklungel ??? 1 formuliertje invullen en op een link klikken? Het NOS journaal openen via streaming video is nog meer werk!

 

Toen ik het een paar maanden geleden geprobeerd had, moest ik eerst allerlei frameworks installeren voordat ik het kon gebruiken. De presentatie die op de website staat is wel gemakkelijk te bekijken, maar de echte trial versie die ik van autodesk thuisgestuurd gekregen heb, dit als het ware een verbinding opzet naar een server van autodesk vond ik persoonlijk niet goed werken. Ik moet wel toegeven dat mijn winxp configuratie toen wel verouderd was, ik zal komende week nog eens proberen het programma te installeren.

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk wel raar dat diefstal BINNEN een bedrijf door een ieder als onaceptabel word gezien. Wanneer een bedrijf zelf steelt, heeft men er minder moeite mee.

Het stelen van software daartegen is bijna een normale zaak. Ik zie bij veel bedrijven illegale versie's van de meest uiteenlopende software.

 

Waarom noemt men het in vredesnaam stelen? Als iets gestolen wordt, is het probleem vooral dat de oorspronkelijke eigenaar het kwijt is. Als je auto gestolen is ben je vast boos, maar als iemand er stiekum snachts een exacte kopie van maakt en daarmee wegrijdt is het geen probleem.

 

Overigens vind ik wel dat mensen die mooie software maken daar best aan mogen verdienen, gelukkig zijn er best wat mensen die iets willen betalen voor hun software, zelfs als er geen agent met een knuppel klaar staat als ze het nalaten.

Link naar reactie
  • 0

Is het lezen van de krant in de bieb diefstal?

 

Software bedrijven hebben m.i. belang bij de versprijding van illegale kopietjes. Het is vrij gemakkelijk om software heel goed te beveiligen (bijv. met een hardware sleutel) maar dat gaat heel snel ten koste van het marktaandeel.

Het is dus zaak voor de softwareleveranciers om een balans te vinden in oogluikend "toestaan" aan studenten, starters en particulieren en voldoende inkomsten genereren bij de bedrijven.

 

Stelen vind ik daarom ook zeker niet het juiste woord. Zie het maar als het lezen van de krant in de bieb. Als iedereen het doet dan is er een probleem maar als er genoeg betalende klanten tegenoverstaan is het eigenlijk gewoon reclame.

 

Ik heb mijn PC gekocht bij de Aldi met een zeer uitgebreid softwarepakket (incl windows, word enz). Op Ebay/Marktplaats worden vaak legale paketten aangeboden voor een fractie van de marktwaarde.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor dat 'lezen van de krant in de bieb' hebben de meeste softwareproducten gratis Viewers. Ik noem Autodesk DWF Viewer, Bentley Redline, Adobe Acrobat Reader.... en in plaats van een illegale Photoshop, kun je als starter toch ook Gimp draaien? Niks illegaal,w el gratis. Het enige wat ik nog niet open source heb kunnen vinden zijn technische tekenprogramma's, het meeste is inmiddels wel als open source verkrijgbaar. Van die tekenprgoramma's zijn er ook redelijke alternatieven. Als je geen 5000 euro voro Autocad kunt betalen, kun je Autocad LT bestellen voor 1600 euro. Als dat je nog te veel is en je moet toch een tekening maken, Autodesk Autosketch, dwg-compatible en alle 2d functionaliteit voor slechts 89 euro.

Wie heeft er nu nog een argument om illegale software te draaien?

Link naar reactie
  • 0

De vieuwers zijn te vergelijken met het lezen van de voorpagina van de krant in de supermarkt, voordat je hem koopt. Iemand die elke dag in de bieb de krant leest is echt anders.

 

Als iedereen opensource software gaat gebruiken dan is het zo gebeurd met de Adobe's en Microsofts op deze wereld. Het onderstreept weer mijn betoog dat ze belang hebben bij illegale kopietjes.

Link naar reactie
  • 0

Het onderstreept weer mijn betoog dat ze belang hebben bij illegale kopietjes.

 

Zeker een toko als microsoft heeft er groot belang bij dat thuisgebruikers hun software illegaal gebruiken, maar dat ligt voor bedrijfsleven natuurlijk weer heel anders.

 

Het massaal thuiskopieren van bijv windows zorgt ervoor dat vrijwel iedereen die op de arbeidsmarkt komt er enige ervaring mee heeft, en dat de bedrijven waar ze gaan werken wel licenties moeten aanschaffen.

 

Maar voor zover ik heb meegekregen doen MS, Adobe en consorten ook niet veel tegen kopieren door privepersonen - als iedereen uit angst om gepakt te worden thuis opensource gaat draaien zijn ze met 1 generatie helemaal exit.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.