Hieronder een aantal artikelen over het nieuwe overheidsbeleid met betrekking tot concurrentie door overheidsbedrijven.
Een vraag aan de experts. Wat betekenen deze beleidsvoornemens voor de innovatieve sector waarin wij allemaal actief zijn? Mag het Bureau I.E. geen octrooiadviezen meer geven omdat de octrooibureaus dat al doen? Mag Syntens geen bedrijven meer adviseren omdat andere "adviseurs" dat al doen? Mag de locale overheid geen incubators opzetten omdat BViT dat al doet?
Het komt nog al eens voor dat goed lopende private initiatieven in de wielen gereden worden door de "gratis" diensten van de overheid. Is dat nu afgelopen?
Anyway, ik zou het raar vinden als de overheid helemaal niets meer mocht op dit gebied. Anderzijds is het heel vervelend als de overheid alles mag. Kan iemand, met verstand van zaken aangeven waar nu de grens getrokken gaat worden? Lijkt me ook nuttig in de discussie over de samenwerking met TechnoPartner.
uit www.zibb.nl
Concurrentie overheidsbedrijven aan banden
Kabinet komt tegemoet aan klachten van bedrijfsleven
DEN HAAG - Het kabinet gaat het bedrijfsleven beschermen tegen oneerlijke concurrentie door overheidsbedrijven. Veel particuliere bedrijven klagen hierover. Gemeentelijke plantsoen-, reinigingsdiensten en vervoermaatschappijen kunnen nu nog profiteren van geld en gegevens van overheden.
Dit wordt in de toekomst aan regels gebonden. Zo mag een publieke instelling geen gebruik maken van belastinggeld voor het opzetten en stimuleren van ondernemingsactiviteiten.
Gegevens van de overheden, bijvoorbeeld adressen, mogen niet door de bedrijven worden gebruikt. Ten derde mag de overheid haar eigen bedrijven niet bevoordelen, bijvoorbeeld bij aanbestedingen.
De nieuwe regels worden opgenomen in de Mededingingswet. Mededingingsautoriteit NMa zal de naleving controleren, meldt Het Financieele Dagblad. Jaarlijks haalt de overheid 2,5 miljard euro binnen door deze ondernemingsactiviteiten.
MKB-Nederland
Secretaris Joep Rats van MKB-Nederland is tevreden. 'Het midden- en kleinbedrijf heeft heel veel last van concurrentievervalsing. Juist nu het economisch tegenzit, zien we het probleem groeien. Lokale overheden proberen het geld op een andere manier binnen te krijgen, nu ook zij worden gekort.'
Publicatiedatum: 30 januari 2004
Bron: Het Financieele Dagblad
Auteur: Mark van der Heijden
Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Nils de Witte
Nils de Witte
Hieronder een aantal artikelen over het nieuwe overheidsbeleid met betrekking tot concurrentie door overheidsbedrijven.
Een vraag aan de experts. Wat betekenen deze beleidsvoornemens voor de innovatieve sector waarin wij allemaal actief zijn? Mag het Bureau I.E. geen octrooiadviezen meer geven omdat de octrooibureaus dat al doen? Mag Syntens geen bedrijven meer adviseren omdat andere "adviseurs" dat al doen? Mag de locale overheid geen incubators opzetten omdat BViT dat al doet?
Het komt nog al eens voor dat goed lopende private initiatieven in de wielen gereden worden door de "gratis" diensten van de overheid. Is dat nu afgelopen?
Anyway, ik zou het raar vinden als de overheid helemaal niets meer mocht op dit gebied. Anderzijds is het heel vervelend als de overheid alles mag. Kan iemand, met verstand van zaken aangeven waar nu de grens getrokken gaat worden? Lijkt me ook nuttig in de discussie over de samenwerking met TechnoPartner.
uit www.zibb.nl
Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/2850-concurrentie-overheidsbedrijven-aan-banden/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
19 antwoorden op deze vraag