• 0

hoe idee ten gelde maken?

Goedendag,

Ik loop al een jaar of 3 met een bepaald idee in mijn hoofd betreffende een social media concept ala facebook maar dan uiteraard toch wat anders.

Ik kan hier zelf niks mee aangezien het concept gewoon veel te groot is voor mij om te laten bouwen maar ook voor het uitrollen hiervan (vergt veel werk en mankracht maar ook voornamelijk moet er een bekend groot bedrijf achterstaan voor het verkrijgen van vertrouwen).

 

basis is grotendeels vergelijkbaar met facebook/hyves enz. verschil zit hem erin dat het niet 1 hele grote website is maar dat het 100 duizenden kleine sites zullen moeten worden die via een slim systeem allemaal weer aan elkaar gekoppeld zijn (en ook weer eventueel op 1 overkoepelende site kunnen uitkomen).

Juist doordat het uit 100duizenden kleine sites zal bestaan zal je een enorm bereik hebben waarbij de marketing voor een belangrijk deel voor je gedaan zal worden.

Het voornaamste werk zal erin zitten om degene te bereiken die die 100duizenden websites gaan opzetten (niet zomaar personen maar zijn heel gerichte doelgroepen voor).

 

Als dit systeem goed en voldoende uitgebreid opgezet wordt kan dat voor de doelgroep (degene die die 100duizenden sites moeten opzetten) zeer interesant zijn.

Ik ben van mening dat je bij de juiste opzet en juiste benadering van de potentiele beheerders van die 100duizenden sites bij elkaar een gigantisch bereik kan krijgen ala facebook.

 

hiervoor is in elkgeval het volgende nodig:

* een bedrijf dat wereldwijd contacten heeft

* een bedrijf dat zeer goede ontwikkel mogelijkheden heeft

* een bedrijf dat weet hoe je iets wereldwijd snel en goed in de markt kan zetten

 

Dan denk ik zelf snel aan een bedrijf als google die met hun huidige social media concepten stoeien.

 

Maar hoe kan ik zo een concept ten gelde maken zonder dat iemand er met het concept vandoor gaat?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Wellicht ken je deze al: http://www.ning.com Hier kunnen mensen zelf communities op gaan zetten. Dan krijg je dus heel veel communities maar hoef je ze zelf niet op te zetten, de doelgroep doet het zelf en voelt zich daar zelf verantwoordelijk voor.

 

Opzich wordt het steeds eenvoudiger om communities op te zetten aan de ene kant, dit omdat er steeds meer APIs beschikbaar komen waarmee mensen bijvoorbeeld hun Facebook, Hyves of OpenID login kunnen gebruiken wat het een stuk toegankelijker maakt. Aan de andere kant zijn er dus al heel veel mini communities omdat mensen die zelf op kunnen zetten.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Het klinkt allemaal heel erg ambiteus en mogelijk hebben we allemaal wel eens van dat soort dagdromen. Alleen zal het realiseren een hele grote bevalling worden en is zeker iets wat je niet alleen aankan. Daarnaast is het verdienmodel zeker ook belangrijk voor mogelijk externe partijen die mogelijk in willen stappen.

MyCol.nl - Verzamel & Deel
Link naar reactie
  • 0

Het klinkt allemaal heel erg ambiteus en mogelijk hebben we allemaal wel eens van dat soort dagdromen. Alleen zal het realiseren een hele grote bevalling worden en is zeker iets wat je niet alleen aankan. Daarnaast is het verdienmodel zeker ook belangrijk voor mogelijk externe partijen die mogelijk in willen stappen.

 

het is zeker een zeer grote onderneming om op te zetten en zal een paar ton of eerder nog een paar miljoen kosten om goed op te zetten en van de grond te krijgen. (hoewel ik denk dat je met de juiste argumenten ook flinke bedragen aan subsidie zou moeten kunnen loskrijgen bij overheid/EU)

is ook precies de reden dat ik hier zelf nooit aan begonnen ben en ik eerder aan bedrijven als Google denk die zoiets zouden kunnen opzetten.

 

Verdien model: wel zal ook voor grootste deel van advertentie markt moeten komen. Door gigantische database die je hiermee opbouwd moet je heel specifiek gerichte campagnes kunnen voeren.

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag blijft nog even openstaan...

Hoe maak ik zo een idee nu ten gelde?

 

kan wel een e-mail naar b.v. google sturen maar als ik daar dan al in contact kom met de juiste afdeling (hoe kom je erachter met wie je contact moet opnemen?) dan kan ik daar straks mijn idee precenteren en kunnen ze er daarna eenvoudig zelf mee vandoor gaan.

 

zelf bouwen van het systeem is geen optie.

Link naar reactie
  • 0

De meeste web-startups beginnen toch echt met zelf bouwen, groeien, bewijzen dat het daadwerkelijk een geniaal idee is en vervolgens een investering binnen halen.

 

Verder is een idee maar een heel klein deel van de daadwerkelijke investering noodzakelijk voor een succes. Daarom is het vaak ook zo dat de ideeën die het meest geniaal lijken sneuvelen. Het moet uiteindelijk wel gedaan worden! Het moet uiteindelijk wel bewezen worden! Gaan mensen die sites wel daadwerkelijk gebruiken?

 

Er moet ergens een eerste stap zijn, je hebt het over 100.000 en websites. Meestal begint het bij de eerste.

 

Of je nou zelf gaat bouwen of met partners het maakt allemaal niets uit, je moet een basis neerzetten. Later kan je altijd nog denken aan de grote partijen maar zo'n samenwerking starten is simpelweg een lastig verhaal. Zonder basis bijna ondoenlijk omdat het een luchtbel is, dat leeft tegenwoordig niet meer zo.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Het idee werkt niet als je met een half klaar systeem begint en met 1 website begint.

Je moet direct bij het begin duizenden tot tienduizenden potentiele "portal" beheerders benaderen.

De potentie van succes zit hem namelijk nu net in de grote van het netwerk.

 

En het systeem zelf moet ook zodanig groot, uitgebreid en geavanceerd zijn dat je dat niet bereikt met gewoon even gaan bouwen.

 

Daarnaast.... ik kan het zelf zeker niet bouwen dus zou al een team van een (minimaal) 6 programmeurs moeten gaan inhuren die dan mogelijk wel ruim een jaar aan het bouwen zijn voordat het systeem een beetje in de buurt komt van wat ik in gedachten heb en wat nodig is om succesvol te kunnen starten.

 

Buiten dat ik er geen tijd voor heb is dat eenvoudigweg niet haalbaar voor mij.

Link naar reactie
  • 0

Dan denk ik niet dat het iets gaat worden.

 

Je hebt alleen al 3 ton aan programmeerwerk voor je uberhaupt wat lanceert. Dan nog maar hopen dat niemand je voor is en dat het ook daadwerkelijk aanslaat. De markt ontwikkeld constant en gaat je vanzelf weer inhalen. Vroeger werkte die strategie wel maar tegenwoordig is dat nog maar de vraag.

 

Daarnaast heb je het over honderdduizend+ websites. Inclusief domeinnamen e.d? Dan kan je daar nog een keer een paar ton voor neerleggen, per jaar welteverstaan dus je hebt al heel wat geld nodig puur om een start te maken.

 

Groot en uitgebreid is geen positief ding in software ontwikkeling maar juist negatief. Het werkt gewoonweg niet, kost idioot veel en het is nog maar de vraag of er gebruik van gemaakt gaat worden.

 

Wellicht is dit wel interessant om eens door te lezen: Getting Real van 37signals

http://gettingreal.37signals.com

 

Geeft precies de omgekeerde variant van jouw ontwikkelingsmodel weer.

 

Er van uitgaande dat je bijvoorbeeld een miljoen nodig hebt aan ontwikkelingskosten: Je verbrand dan in een jaar + een beetje een miljoen. In de jaren daarna moet je dus een flinke winst overhouden (en door blijven ontwikkelen want dat doet de concurrentie ook maar wellicht op lagere kostenvoet). Je zou dan dus aan advertenties een paar ton winst moeten maken om een terugverdientijd te regelen die interessant is voor investeerders en die een exit mogelijk maakt.

 

Als we het even relateren aan wat van de grotere websites die AdSense gebruiken (indicatief uiteraard, geen echte cijfers die onderzocht zijn):

http://www.johnchow.com/the-internets-biggest-google-whores/ Je ziet hier een aantal partijen die grof inkomen hanteren maar onderaan de lijst zit je al op enkele tienduizenden euro's per maand. Dat is bij lange na niet genoeg om je kosten te dekken en winst te maken.

 

Kortom: Ik zie het niet gebeuren tenzij er iemand simpelweg een miljoentje overheeft en hoopt op een volgende Google/Facebook/Digg/Ebay en dan wil cashen. Je mist gewoon een jaar lang cash-flow en onttrekt je een jaar lang van de markt. Dat is niet handig lijkt mij.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Dan denk ik niet dat het iets gaat worden.

 

Je hebt alleen al 3 ton aan programmeerwerk voor je uberhaupt wat lanceert. Dan nog maar hopen dat niemand je voor is en dat het ook daadwerkelijk aanslaat. De markt ontwikkeld constant en gaat je vanzelf weer inhalen. Vroeger werkte die strategie wel maar tegenwoordig is dat nog maar de vraag.

wel dat iemand me voor is denk ik niet, heb dit al 3 jaar in mijn hoofd maar is nog niemand die dit heeft opgepakt.

 

Daarnaast heb je het over honderdduizend+ websites. Inclusief domeinnamen e.d? Dan kan je daar nog een keer een paar ton voor neerleggen, per jaar welteverstaan dus je hebt al heel wat geld nodig puur om een start te maken.

nee dat is niet nodig, die domeinnamen zijn allemaal al geregistreerd door mijn potentiele gebruikers en die hebben er ook allemaal al websites opstaan. en op al die honderd duizenden websites kan mijn idee dus heel mooi geintergreerd worden.

 

Groot en uitgebreid is geen positief ding in software ontwikkeling maar juist negatief. Het werkt gewoonweg niet, kost idioot veel en het is nog maar de vraag of er gebruik van gemaakt gaat worden.

daarom heb ik dus ook speciale doelgroepen in gedachten. Mijn idee is niet dat jan van de lindelaan een eigen website bij mij opstart, nee daarvoor heb ik een speciale doelgroepen die daar volgens mij wel in geintereseerd zijn omdat ze daarmee ook weer een extra dienst kunnen bieden aan hun doelgroep en mede daardoor hun doelgroep straks beter kunnen bereiken

Wellicht is dit wel interessant om eens door te lezen: Getting Real van 37signals

http://gettingreal.37signals.com

 

Geeft precies de omgekeerde variant van jouw ontwikkelingsmodel weer.

 

Er van uitgaande dat je bijvoorbeeld een miljoen nodig hebt aan ontwikkelingskosten: Je verbrand dan in een jaar + een beetje een miljoen. In de jaren daarna moet je dus een flinke winst overhouden (en door blijven ontwikkelen want dat doet de concurrentie ook maar wellicht op lagere kostenvoet). Je zou dan dus aan advertenties een paar ton winst moeten maken om een terugverdientijd te regelen die interessant is voor investeerders en die een exit mogelijk maakt.

 

Als we het even relateren aan wat van de grotere websites die AdSense gebruiken (indicatief uiteraard, geen echte cijfers die onderzocht zijn):

http://www.johnchow.com/the-internets-biggest-google-whores/ Je ziet hier een aantal partijen die grof inkomen hanteren maar onderaan de lijst zit je al op enkele tienduizenden euro's per maand. Dat is bij lange na niet genoeg om je kosten te dekken en winst te maken.

Je zal uiteraard een zeer groot bereik moeten hebben om met advertenties goed geld te verdienen, maar er zijn nog wel meer verdien modellen te verzinnen. Daarnaast kan het netwerk zeer snel groeien. als 1 van de potentiele "portal" beheerders het gaat gebruiken kan dat snel honderden tot vele tienduizenden gebruikers opleveren.

Kortom: Ik zie het niet gebeuren tenzij er iemand simpelweg een miljoentje overheeft en hoopt op een volgende Google/Facebook/Digg/Ebay en dan wil cashen. Je mist gewoon een jaar lang cash-flow en onttrekt je een jaar lang van de markt. Dat is niet handig lijkt mij.

 

en dat is dus precies waarom ik zoiets voornamelijk geschikt acht voor grote bedrijven zoals google, microsoft enz om dit idee uit te werken en op te bouwen.

Link naar reactie
  • 0

Beste ondernemertje30,

 

Zonder dat ik het bovenstaande helemaal in detail begrijp, wil ik je nog wel op het volgende wijzen.

 

Je geeft aan dat je wil voorkomen dat iemand anders er met jouw idee vandoor gaat. Wellicht heb je er zelf al aan gedacht, maar voor de zekerheid nog de volgende link (m.n. "domeinnaam registratie" en "idee vastleggen")

Merk en product beschermen

 

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

@Antwoord voor bedrijven: Hoe zie je bescherming van een idee voor je? Dat is een van de dingen die vrijwel ondoenlijk zoniet onmogelijk zijn in Nederland.

 

@ondernemertje30: Ik snap in grote lijnen wel wat je wilt maar ik blijf er bij dat 6 man fulltime development voor een jaar echt teveel is en zeker voor webtoepassingen niet noodzakelijk om een start te maken tenzij het dermate technisch ingewikkeld en complex is en je zeker weet dat je het terug gaat verdienen. Bijvoorbeeld door bepaalde overeenkomsten. Vrijwel alles begint klein als idee, simpele uitwerking en vervolgens gaat het groeien als het goed zit.

 

Hopen op een investering van Google of Microsoft is uiteraard een leuke truc maar in heel veel gevallen kopen ze gewoon bedrijven die reeds lopen. Niet in ideeën.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0
@Antwoord voor bedrijven: Hoe zie je bescherming van een idee voor je? Dat is een van de dingen die vrijwel ondoenlijk zoniet onmogelijk zijn in Nederland.

 

Ik baseerde mijn reactie op deze informatie afkomstig van de site van het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom. Ik neem aan dat zij daar wel een "idee" ;) over hebben.

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt een idee vastleggen, en dan ?

 

Het vastleggen van plannen heeft alleen zin in het geval je samen wil gaan werken met een andere partij en afspreekt dat je de kennis die beide partijen hebben gaat delen. Dan is het zinvol om vast te leggen waar je op dat moment staat. Dit om te voorkomen dat later in het project een partij kan zeggen dat zij zus en zo al hadden uitgedacht en daar credits voor moeten krijgen.

Ook maakt regsitratie het mogelijk om bijvoorbeeld door een onafhankelijke partij vast te laten stellen hoe de verdeelsleutel eruit zou moeten zien mbt aandelen of verdeling van de winst. Vastleggen bij een notaris voor dit doel is ook optie.

En daar houdt het nut van het vastleggen van het idee op.

 

Praktisch, stel jij (de TS) legt je idee/concept vast via een i-depot en ik kom volgende maand met precies dat idee op de proppen. Dan is het erg leuk dat je een registratie hebt maar je kunt mij niet verbieden hetzelfde idee/concept ten uitvoer te brengen.

 

Link naar reactie
  • 0

@Antwoord voor bedrijven: Hoe zie je bescherming van een idee voor je? Dat is een van de dingen die vrijwel ondoenlijk zoniet onmogelijk zijn in Nederland.

 

Ik baseerde mijn reactie op deze informatie afkomstig van de site van het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom. Ik neem aan dat zij daar wel een "idee" ;) over hebben.

 

Groet, Nynke

Dat is echt puur fake bescherming, zeggen ze zelf ook als je ze belt dus dat vind ik persoonlijk niet echt een goed advies. Zie ook de reactie van Nico.

 

 

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

wel ik blijf erbij dat het idee waardeloos is als je stukje bij beetje wil gaan bouwen en ind e markt wil zetten en dat de doelgroep (beheerders van de communities (welke niet eens echte beheerders zijn maar meer hun netwerk ter beschikking stellen voro bepaalde tegen prestaties) niet over de streep te krijgen is als je het site voor site wil gaan uitrollen.

 

Daarnaast heb ik niet de tijd en/of het geld om dit op te gaan zetten en mis ik de benodigde contacten (in nederland al en zeker wereldwijd).

 

Maar het is duidelijk.

Ik ga dit idee weer gewoon in de vriezer (of beter de vuilnisbak) stoppen. helaas maar kennelijk niet realiseerbaar.

Link naar reactie
  • 0

Beste ondernemertje,

Als je zo snel opgeeft, maak er dan een "geenondernertje 30" van.

Je hebt een vraag gesteld en er zijn enkele kritische antwoorden op gegeven, waarom probeer je het niet gewoon klein?

Je kunt het idee dat al 3 jaar door je hoofd spookt tenminste eens uitproberen

Denk maar zo:

Al heb je er geen geld aan verdiend google of microsoft "oprichter" hiervan staat ook goed op je CV !

 

 

Link naar reactie
  • 0

wel... ik blijf erbij dat dit in het klein niet gaat werken.

Daarnaast heb ik het gewoon te druk met mijn bedrijf om dit er naast te gaan doen.

 

En zelfs als ik het heel klein zou opzetten zou het nog vele duizenden euro's kosten om een half bakken variant van wat ik in gedachten heb op te zetten en zal dan zo slecht zijn dat ik het niet in de markt kan zetten.

eenvoudigweg: ik kan dit door gebrek aan tijd, geld, netwerk en kennis niet zelf doen.

 

Kan ik beter gewoon dat geld direct in de vuilnisbak gooien, kost het me in elkgeval ook niet nog eens veel tijd aan het opzetten van een halfbakken website.

Link naar reactie
  • 0

Je had toch niet verwacht dat je geen tijd kwijt zou zijn als je bij de grote spelers op social internet gebied aan was geklopt? Dat die hadden gezegd:

"Wow, ondernemertje 30, wat geniaal! Hier heb je een zak geld en wij gaan eens hard aan de slag om dit geniale idee op de markt te zetten!"

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik verwacht op zijn minst dat ik op de schouders van de directie eerst onder luid applaus het hele kantoor rondgedragen wordt waarna iedereen aan mijn voeten valt en me gaat aanbidden.....

 

zonder gekheid... uiteraard verwacht ik dat ik ook wel tijd kwijt ben als een grote partij het idee zou kopen, maar de hoeveelheid tijd die ik dan kwijt zou zijn zal een fractie zijn van wat ik kwijt zou zijn als ik het zelf zou laten bouwen (buiten dat dat gewoonweg onmogelijk is voor mij).

 

En het is ook al niet dat ik verwacht miljonair te worden van de verkoop van dit idee.

Link naar reactie
  • 0

Probeer even buiten het doosje te denken. Wat zijn jouw eisen?

 

1. Honderdduizenden websites

2. met social network eigenschappen

2. die binnen een groter geheel aan elkaar gekoppeld zijn

3. ieder met hun eigen domeinnaam

4. tegen zo laag mogelijke ontwikkelingskosten

5. met een zo kort mogelijke ontwikkeltijd

 

en ik zou er zelf aan willen toevoegen:

6. op basis van beproefde technologie.

 

Denk eens aan Wordpress, dat voldoet eigenlijk aan alle bovenstaande eisen, kent eigenlijk geen beperkingen t.a.v. het soort website dat je er mee wilt bouwen. Multi-author publishing, social networking, multi-domain-mapping... het kan allemaal. Misschien is het niet de uiteindelijke haleluja in de gloria oplossing voor jouw plan, maar het lijkt me sterk dat je er niet op zijn minst een 'proof of concept' mee kunt maken.

 

Succes!

 

 

#waarombekruiptmijtochhetgevoeldataltaninternetondernemerisgeworden

Link naar reactie
  • 0

Lees het boek van Ben Mezrich: facebook. Er komt ook een film van uit. Misschien geeft je dat enig idee over de kapers op de kust als je denkt het gouden idee te hebben. Nog een tip: Mocht je echt een gouden idee hebben ga dan nooit in zee met een jongen genaamd Mark Zuckerberg!

 

En verhuis alvast naar Silicon Valley want daar heb je de meeste kans om investeerders in internet start ups tegen het lijf te lopen. Succes in ieder geval.

Zelf hypotheek afsluiten scheelt een paar duizend euro. Zie http://www.executiononlyhypotheek.net/

Link naar reactie
  • 0

als eerste... ik ben niet Altan hoor ;)

Ten tweede: ik heb eerder wel al gekeken of het met bestaande software gerealiseerd kan worden maar daarvoor heb ik niks kunnen vinden. Wordpress is daarvoor zeker niet geschikt.

Maar zonder het concept verder met details te vertellen kan ik niet duidelijk maken waarom het volgens mij allemaal niet kan op de manieren die hier voorgesteld worden en begrijp ik jullie vissie hierop ook wel gezien het gebrek aan details van het concept.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.