• 0

Depositogarantiestelsel Stamrecht BV

Hallo,

 

Onlangs een Stamrecht BV opgericht, vervolgens wat geld weggezet op een zakelijk spaardeposito. Echter, vraag me nu af of dit onder het depositogarantiestelsel valt.

 

Heb natuurlijk wel gelezen dat ondernemingen met verkorte balans (zoals een Stamrecht BV) hier wel onder vallen, maar er zit misschien een addertje onder het gras. Want op de site van de betreffende bank en ook op de site van de DNB staat: ook bepaalde ondernemingen zijn uitgesloten van het depositogarantiestelsel, zoals financiële ondernemingen en overheden.

 

Als het een financiële onderneming betreft, kan het dus zijn dat je niet onder het depositogarantiestelsel valt. Aangezien ik vanuit de BV een lening aan DGA (mezelf dus) heb uitstaan, volgens zakelijke voorwaarden e.d. is mijn Stamrecht BV eigenlijk ook een financiële onderneming. Sterker nog, in de akte van oprichting staat ook dat de BV gelden mag beheren, uitlenen etc. Dingen die een echte bank c.q. financiële onderneming dus ook doet!

 

Navraag bij De Nederlandsche Bank leerde dat de onderneming niet mag beschreven zijn in bijlage B om in aanmerking te komen voor het depositogarantiestelsel:

 

http://www.dnb.nl/openboek/extern/name/nl/all/BBPMBDWFTBIJLB.html

 

Dit gaat me boven mijn pet eerlijk gezegd. Een stamrecht BV is toch ook een financiële onderneming? Of moet je daarvoor een banklicentie of zoiets hebben om echt een financiele instelling te zijn volgens bijlage B?

 

Wie weet er meer van??? Dit is m.i. hele belangrijk materie, als het geld onverhoopt kwijt mocht raken zit je nog wel met je stamrechtverplichting!!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Googlelen op spamrecht+depositogarantiestelsel levert 910 resultaten op waar uit blijkt dat spamrechten ook onder de garantie vallen. Een Spamrecht BV an sich is geen "financiele onderneming"

 

Het depositogarantiestelsel is van toepassing op particulieren en kleine ondernemingen die een verkorte balans mogen publiceren. Dit houdt in dat de jaarrekening van uw bedrijf minstens twee boekjaren achter elkaar aan minimaal twee van de volgende drie eisen moet voldoen:

• activa < 4,4 miljoen euro

• netto-omzet < 8,8 miljoen euro

• gemiddeld aantal werknemers < 50

Ook stichtingen en spamrecht bv's komen in aanmerking voor de regeling.

 

Dit topic gaat op slot: enerzijds omdat Spamrechtvragen niet voldoende ondernemersgerelateerd zijn (zie de forumvoorwaarden), anderzijds omdat de vraag hiermee afdoende is beantwoord

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.