• 0

Advies op te richten onderneming

Hi,

 

graag zou ik jullie om advies willen vragen omdat ik naast mijn full time baan in loondienst graag een onderneming wil starten waarin ik een tweetal mensen ga aannemen die in loondienst voor dit bedrijf zullen gaan werken. Het gaat om diensten via internet. Het oprichten van het bedrijf wil ik in samenwerking doen met een tweetal geldschieters die zelf al meerdere bv's hebben.

 

Advies zou ik graag willen over::

- hoe zit het met het minimumsalaris van de DGA (ik) als ik vanwege mijn loondienst geen salaris behoef uit deze ondernemening (in ieder geval de eerste anderhalf a 2 jaar)?

 

- wat zouden jullie aanraden qua BV vormen? Werken met een stamrecht bv en een werkmaatschappij? Het is zo dat ik uiteraard het grootste gedeelte van de aandelen wil hebben, maar de overige aandelen wil verdelen over de twee geldschieters die me zullen helpen met de opstart en financien. Ook hier zou ik jullie advies willen hebben!

 

- voor het opzetten van de website kan een vriend me helpen (ongeveer 500 uur), echter zou ik hem ook graag iets willen teruggeven aangezien ik hem qua kosten niet kan aannemen. Is aandelen verstandig of is er een andere wijze van mogelijke participatie??

 

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

 

Alvast bedankt!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een advies geven op basis van deze informatie is wat lastig, ik heb eigenlijk alleen maar vragen.

 

Zoek en lees even verder over het gebruikelijk loon, je bent niet echt de eerste die er naar vraagt.

 

Je hebt het over een stamrecht BV - heb je die al/zit daar dan niet voldoende in om mee te starten?

 

Waarom wil je direct in een BV beginnen - vereist het risico en of de inkomsten dat, of is het alleen voor de geldschieters?

 

Wellicht kun je beter gewoon een website 'bestellen' via een overeenkomst van opdracht. Betaal de factuur en informeer de belastingdienst via een IB47-formulier. Als je alles en iedereen met aandelen gaat betalen, hou je weinig over. Als je dat geld niet hebt, waar gebruik je het geld van die twee geldschieters dan voor?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dag Ronadinho,

 

bedankt voor je antwoord!!

 

1) In de links kan ik helaas weinig terugvinden over mensen die naast hun baan in loondienst een BV opstarten en dus in principe geen salaris behoeven uit de BV. Zou ik wellicht alsnog hierover advies kunnen vragen?

 

2) Ik zou graag willen starten met een BV omdat er vrij snel medewerkers zullen moeten worden aangenomen en er internationaal via internet diensten zullen worden verkocht. Ik heb ooit gehoord dat je dan dit via een stamrecht bv het beste kunt regelen, maar weet er het fijne helaas niet vanaf.

 

3) Bedankt voor je idee over de 'bestelde' website, dit scheelt in de beginfase waarschijnlijk een hoop kosten!!!

 

Bedankt!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Viking

 

het niet nodig hebben van een salaris uit de BV is geen reden om dan geen salaris op te nemen, noch een argument om dat te verzoeken aan de fiscus. De regel is simpel: als je als >5% aandeelhouder arbeid verricht voor je BV dan is de fictief loonregeling van toepassing. Zie ook deze column: https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/261

 

heb je al een stamrecht BV?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

1) duidelijk, bedankt hiervoor!

 

2) Nee, ik heb nog geen stamrecht bv, maar weet ook niet zeker of dit hiervoor wel nodig is? Wel zal ik een regeling willen treffen qua aandelenverdeling met een geldschieter die zelf eigen bv's heeft.

 

Bedankt voor je hulp!!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een interessante casus, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat hier sprake kan zijn van een misverstand, namelijk:.

 

1. In de allereerste post van Viking12 staat vermeld: “voor het opzetten van de website kan een vriend me helpen (ongeveer 500 uur)… aangezien ik hem qua kosten niet kan aannemen”.

2. In de tweede post van Viking12: “Bedankt voor je idee over de 'bestelde' website, dit scheelt in de beginfase waarschijnlijk een hoop kosten”.

 

Misschien begrijp ik het helemaal verkeerd, maar ik dacht dat Viking12 in ‘post 1’ bedoelde dat hij de vriend aandelen wilde geven, in plaats van geld, waarschijnlijk omdat niet zo veel geld beschikbaar is hiervoor.

Maar het voorstel van Ronaldinho is om de vriend een factuur voor zijn inzet te laten sturen, wat toch gauw (lijkt mij) ergens tussen de 5 en 10 duizend euro te betalen zal betekenen. Bij ‘post 2’ lijkt het (in mijn ogen dan) alsof Viking12 het andersom opvat: dat het goedkoper wordt, in plaats van duurder voor zijn bedrijf (“dit scheelt in de beginfase waarschijnlijk een hoop kosten”).

 

Maar misschien zie ik hier onterecht allerlei beren achter de bomen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Peter,

 

inderdaad is hier sprake van 2 zaken.

 

Allereerst heb ik een kennis die geen eigen bv heeft maar die ik graag op een of andere manier zou willen vergoeden ivm zijn hulp in de website. Ik begreep dat je niet meer dan 5% aandelen kunt vergeven en hier hoor ik graag jullie ideeen over. Alternatief kan zijn een bedrijf in te schakelen voor het opzetten van de website wat via de constructie die Ronaldinho voorstelde ook interessant kan zijn in de beginfase.

 

Ten tweede is er een geldschieter die wel in de aandelen zal delen.

 

Bedankt voor je verduidelijking!!

Link naar reactie
  • 0

Viking,

 

Wordt het niet eens tijd dat je je huiswerk beter gaat doen alvorens vragen te stellen op dit forum:

 

- Je begint over een stamrecht BV, terwijl uit je reacties blijkt dat je niet weet wat een stamrecht BV inhoudt;

- Je weet niet wat het voordeel van een Holding is, terwijl je via de zoekfunctie op dit forum alle informatie hierover kan vinden;

- Je hebt begrepen dat je niet meer dan 5% van de aandelen bij een derde kunt plaatsen. Dat heb je dus verkeerd begrepen;

(Er zijn wel allerlei fiscale implicaties verbonden aan een aandelenbelang van ten minste 5%, maar dat wil nog niet zeggen dat het niet kan)

- Je kunt je vriend die je wil helpen met het opzetten van een website niet betalen, maar een bedrijf inschakelen voor het opzetten van die website kan dan weer wel.

 

Het wordt op deze manier wel een warrig draadje,

 

Die 500 uur die je vriend in de website steekt, vormen wel enige waarde, dus dienen geactiveerd te worden. Ook al worden ze niet uitbetaald. Wellicht kun je je vriend als tegenprestatie een achtergestelde lening verstrekken, die wordt afgelost zodra de resultaten van de BV het toelaten. Dan vermijd je gedoe met aandelen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.