• 0

Ik verzamel klachten over het IMK

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi BHG

 

Zou je iets meer toelichting kunnen geven op je bericht? Wat wil je, wat zoek je, wat ga je er mee doen, wat denk je te bereiken, hoe denk je dat te bereiken?

 

En vooral: Wie ben je als organisatie en vanuit welke positie ben je hiermee bezig?

 

Nu zie ik alleen maar een anonieme site zonder contactgegevens uitgezonderd een mailadres. Dat wekt niet echt het vertrouwen dat je daar me je, meestal gevoelig liggende verhaal, heen kunt.

 

Frans

Link naar reactie
  • 1

Beste Frans,

 

Als het goed is worden jouw vragen beantwoord op mijn site, maar om nog kort antwoord te geven wie ik ben; een startende ondernemer die een beroep wilde doen op de starters regeling die binnen de Bbz mogelijk is. Dit initiatief is een gevolg van het verleggen van m'n focus van het persoonlijk belang naar het publiek belang. Mijn eigen belang is in dit initiatief dus ondergeschikt omdat ik zelfs als ik in de bezwaarprocedure gelijk zou krijgen en de lening krijg toegewezen kan ik mijn plan niet meer uitvoeren/opstarten omdat ik ondertussen ben "uitgerookt" en het eigen kapitaal wat ik had in heb moeten teren. Ik ben nu 10 maanden werkloos zonder uitkering en inkomen omdat ik 16 jaar in het buitenland heb gewerkt/gewoond.

 

Dus een publiek belang omdat ik denk dat door de te prominente rol en te vanzelfsprekende keuze van gemeenten voor het IMK er goede initiatieven verloren gaan. Economische activiteit, werkgelegenheid en overheids-/belastinggeld gaan hierdoor verloren.

 

Omdat ik heb gemerkt dat de arm van het IMK lang is en ik wellicht in de toekomst - maar hopelijk niet - een beroep moet gaan doen op de bijstand werk ik vooralsnog onder een pseudoniem/semi-anoniem, maar maak me wel bekend bij het eerste email contact met de mensen die mij mailen.

 

Ik wil ervaringen verzamelen, deze bundelen en aanbieden bij de desbetreffende (nog te selecteren) instanties/organen om zo een transparant en objectief Bbz-traject te promoten dat doet wat het moet doen; ondernemerschap stimuleren.

 

Groet,

 

Bert H Gadoed

Link naar reactie
  • 0

@Bert: je hebt ongetwijfeld de bestaande klachtenregelingen /beroepsprocedures (lokaal en nationaal) m.b.t. het IMK al uitgebreid onderzocht. Dat wekt mijn interesse. Kun je in het kort aangeven voor mij en de overige geïnteresseerde lezers:

 

[*]welke klachtenregelingen IMK zijn er lokaal (op gemeenteniveau)

[*]welke klachtenregelingen IMK zijn er nationaal (o.a. Ombudsman)

[*]wat zijn jouw persoonlijke ervaringen met die bestaande IMK klachtenregelingen?

[*]waarom voldoen deze bestaande klachtenregelingen naar jou mening niet of niet genoeg?

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Bert,

 

wellicht is het zinvol om je "onderzoeksdomein" wat ruimer te maken.

 

Een verzameling van klachten geeft waarschijnlijk uitsluitend respons van mensen die hun droom uiteen zagen spatten en dit aan het IMK verwijten.

 

Wanneer je bijvoorbeeld ook de tevreden klanten mee zou nemen krijg je een completer beeld van het reilen en zeilen van het IMK. Ook wanneer iemand wel een positieve beoordeling heeft gekregen kan hij toch nog verbeteringen aangeven v.w.b. het proces.

 

Overigens vind ik het te prijzen dat je je initiatief in keurige bewoordingen onder de aandacht brengt. Dit zal sterk bijdragen aan het bereiken van je doel.

 

Ik begrijp je keuze om vooralsnog onder een pseudoniem te werken. Om de anonimiteit van je initiatief op te lossen zou je kunnen kijken of je een "raad van sympathie / raad van advies / raad van toezicht" kunt samenstellen met enkele vertrouwenwekkende namen.

 

Ard

 

Link naar reactie
  • 0

@Bert: je hebt ongetwijfeld de bestaande klachtenregelingen /beroepsprocedures (lokaal en nationaal) m.b.t. het IMK al uitgebreid onderzocht. Dat wekt mijn interesse. Kun je in het kort aangeven voor mij en de overige geïnteresseerde lezers:

 

[*]welke klachtenregelingen IMK zijn er lokaal (op gemeenteniveau)

[*]welke klachtenregelingen IMK zijn er nationaal (o.a. Ombudsman)

[*]wat zijn jouw persoonlijke ervaringen met die bestaande IMK klachtenregelingen?

[*]waarom voldoen deze bestaande klachtenregelingen naar jou mening niet of niet genoeg?

 

 

 

Beste Norbert,

 

De klachtenprocedure is eigenlijk een groot onderdeel van het probleem.

 

Even in een situatie dat het IMK een negatief advies heeft gegeven en de gemeente dit advies overneemt en de Bbz-aanvraag afkeurt;

 

Als eerste kun je dan een bezwaarprocedure bij de gemeente starten. Die moet je uiterlijk 6 weken na ontvangst van de beschikking indienen. De gemeente heeft dan 12 weken om te behandelen vanaf de uiterste datum dat je bezwaar hebt kunnen maken. Als je dus een dag nadat de beschikking hebt ontvangen bezwaar maakt kunnen er 18 weken overheen gaan voordat de gemeente een beslissing neemt. Een hoorzitting waarin je je bezwaren mondeling toe kan lichten aan een adviescommissie kan onderdeel uitmaken van die bezwaarprocedure. Ik weet niet of dit standaard is.

 

Mocht de gemeente bij haar standpunt blijven dan kun je in beroep bij de Rechtbank om daarna eventueel nog bij de Centrale Raad voor Beroep in hoger beroep te gaan. Bij beide laatste procedures ben je niet verplicht een advocaat te nemen en hoef je alleen griffierechten te betalen. Redelijk laagdrempelig dus.

 

Het grootste probleem is dat formeel gezien je niet bij het IMK een klacht in kan dienen. De gemeente is de opdrachtgever en niet de Bbz-aanvrager. Standaard is het antwoord van het IMK; "u kunt inhoudelijke een klacht indienen binnen de bezwaarprocedure bij de gemeente". Nu is het zo dat de gemeente een extern adviesbureau inhuurt (vaak dus het IMK) omdat zijzelf niet over de expertise beschikken om een een ondernemersplan op haalbaar-/levensvatbaarheid te beoordelen. Als je dus van mening bent dat deze haalbaar-/levensvatbaarheidrapportage inhoudelijk niet goed door het IMK is gedaan dan moet je aan de gemeente gaan vertellen waarom je vindt dat dit zo is, maar deze gemeente heeft juist een extern adviesbureau ingehuurd omdat ze zelf niet over de kennis beschikken om zo'n haalbaar-/levensvatbaarheidanalyse te doen dus hoe kun je hen (de gemeente) dan vragen om inhoudelijk een klacht op diezelfde analyse te beoordelen? Kafka op z'n best als je het mij vraagt.

 

De IMK-medewerkers hebben dus altijd de houding dat "een klacht binnen de bezwaarprocedure gedaan kan worden" en ze weten dat de gemeente niet instaat is om die klacht te beoordelen. Gevolg is dat het advies van het IMK vaak - zo niet altijd - wordt overgenomen door de gemeente en slechte adviezen/analyses niet aan het licht komen. Een veilige situatie voor de IMK-medewerkers die uiteindelijk een cultuur heeft geschapen waarbij zelfkritiek en interne kwaliteitscontrole niet aanwezig is omdat zij niet snel - wellicht nooit - door de gemeente teruggefloten zullen worden. Tel daarbij op dat het IMK vaak ook het Bbz-traject voor de gemeente uitvoert en dat een gedetacheerde IMK-medewerk bepaalt of een haalbaar-/levensvatbaarheidsonderzoek gedaan gaat worden voor een Bbz-aanvraag. Zo ja, jawel diezelfde gedetacheerde IMK-medewerker geeft dan opdracht aan het IMK om dit onderzoek te gaan doen. Vervolgens beoordeelt wederom - vaak diezelfde - gedetacheerde IMK-medewerker die de opdracht in naam van de gemeente aan het IMK heeft gegeven of de Bbz-aanvraag wordt goedgekeurd of niet.

 

Ik denk dat bovenstaand alle vragen van jou dekt. Zo niet dan hoor ik het graag.

 

Het IMK is een private onderneming dus het is moeilijk om de interne cultuur/richtlijnen te veranderen. De enige manier is de gemeenten bewust te maken dat zij het IMK een te vanzelfsprekende en te prominente rol toebedelen. Bij de hele Bbz-aanvraag is bijv. niemand van Economische Zaken en/of de lokale middenstand/bedrijfsleven betrokken en valt het volledig onder de verantwoordelijkheid van Sociale Zaken. Deels terecht omdat daar ook het geld vandaan komt, maar een multi-departementale aanpak met inbreng van lokale ondernemers in een adviesrol zou veel beter zijn. Een startende ondernemer denkt altijd dat zijn/haar plan een "no-brainer" is, het IMK heeft er belang bij om een ondoorzichtige procedure te hebben want een transparante procedure maakt hen kwetsbaar terwijl Sociale Zaken - met alle respect - niets van ondernemen weet. Zaak dus dat die procedure transparant wordt en andere stakeholders erbij worden betrokken. De uiteindelijke beslissing zal dan ook eerder geaccepteerd worden door de Bbz-aanvrager. Gevolg bij een negatief advies; de startende ondernemer moet gewoon een ander pad/aanpak kiezen en realiseren dat het "no brainer"-plan toch niet zo waterdicht/haalbaar is, minder bezwaarprocedures hetgeen een besparing van tijd en geld met zich meebrengt.

 

Groet,

 

Bert

Link naar reactie
  • 0

Beste Bert,

 

zo werkt alles in Nederland voor wat betreft doorlooptijden en bezwaarprocedures. Misschien dat je bij een commerciële partij sneller resultaat kunt behalen met een goed plan en overtuigende presentatie.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Nav mijn ervaring met de BBZ.IMK, maar ook nav ervaringen die ik verspreid tegenkom op internet heb ik ook wel eens gedacht: kan hier niet eens onderzoek naar worden gedaan, bijv. in het kader van een afstudeeropdracht.

 

Ik denk dat mbv de WOB (Wet openbaarheid bestuur) bepaalde zaken opgevraagd kunnen worden.

* inzicht krijgen in het aantal afwijzingen/toekenningen per gemeente

* en hoe heeft de gemeente geadviseerd nav deze afwijziingen? (bijv.mbt schuldsanering/uitk. mbt beeindiging bedrijf/arbeidsbemiddeling etc).

* zijn de afwijzingen zorgvuldig tot stand gekomen (gedragen door onderzoek bijv.

* is uitvoerend ambtenaar van de gemeente detachant van het IMK?

 

Maar er zijn blijkbaar zoveel klachten dat zzp-nederland ism met de VARA een programma wil wijden aan de bbz:

http://www.zzp-nederland.nl/artikel/klachten-over-bbz-regeling. HEt artikel is al enige maanden oud,m aar reakties zijn nog steeds welkom.

***************** QUOTE:

"Geachte heer / mevrouw,

 

Het artikel is enkele maanden oud. Het is binnen ons systeem technisch helaas nog niet mogelijk om aan te geven wanneer een bepaald artikel is opgemaakt.

 

Echter, de BBZ blijft een bron van ongenoegen voor ondernemers. Vandaar dat u ook uw verhaal over de BBZ nog naar ons kunt opsturen. Inhoudelijk zullen wij er niet op reageren,

 

maar wij bundelen alle verhalen wel zodat we in een volgend overleg met overheidsinstanties enkele schrijnende zaken aan de kaak kunnen stellen.

 

U kunt uw verhaal sturen naar info@zzp-nederland.nl

***************************************************************

 

Nav mijn afwijzing heb ik een advocaat ingehuurd om een bezwaarschrift te schrijven vanwege vooringenomenheid van de adviseur en omdat de conclusie (niet levensvatbaar) niet gedragen wordt door enig relevant onderzoek . In dit bezwaarschift is het verzoek voor een 2nd opinion opgenomen. De hoorzitting is over 4 weken. Ik ben benieuwd hoe het afloopt....

 

Over 4 weken is de hoorzitting;

Link naar reactie
  • 0

Bert,

 

wellicht is het zinvol om je "onderzoeksdomein" wat ruimer te maken.

 

Een verzameling van klachten geeft waarschijnlijk uitsluitend respons van mensen die hun droom uiteen zagen spatten en dit aan het IMK verwijten.

 

Wanneer je bijvoorbeeld ook de tevreden klanten mee zou nemen krijg je een completer beeld van het reilen en zeilen van het IMK. Ook wanneer iemand wel een positieve beoordeling heeft gekregen kan hij toch nog verbeteringen aangeven v.w.b. het proces.

 

Overigens vind ik het te prijzen dat je je initiatief in keurige bewoordingen onder de aandacht brengt. Dit zal sterk bijdragen aan het bereiken van je doel.

 

Ik begrijp je keuze om vooralsnog onder een pseudoniem te werken. Om de anonimiteit van je initiatief op te lossen zou je kunnen kijken of je een "raad van sympathie / raad van advies / raad van toezicht" kunt samenstellen met enkele vertrouwenwekkende namen.

 

Ard

 

 

Beste Ard,

 

Bedankt voor je feedback. Het betrekken van ervaringen van (startende) ondernemers die wel een positief advies hebben gekregen is zeker een optie, maar in het algemeen zullen deze mensen vooral verder gaan en niet te lang stil staan wat eventueel beter had gekund. Ervaringen die bij kunnen dragen aan het opbouwen van een dossier blijven echter welkom ook van (startende) ondernemers die een positief advies hebben gekregen.

 

Een "Raad" zoals je voorstelt is een goed plan. Nu is het nog een beetje David vs Goliath en als er een formeel/gestructureerd groepje van ondernemers is die dit initiatief willen ondersteunen zou dat natuurlijk mooi zijn. Al dan niet in samenwerking met ZZP-Nederland/Vara (zie reactie Jose1964). Als mensen zich aangesproken/geroepen voelen een mailtje naar mij is voldoende.

 

Groet,

 

Bert

Link naar reactie
  • 0

Beste HL-ers,

 

Hoewel ik al een aantal reacties heb gehad toch nog een oproep om mijn website te bekijken;

https://sites.google.com/site/imkklachten/. Zowel op de website als bij dit bericht is een formulier toegevoegd wat gebruikt gaat worden om een dossier bondig op te bouwen. Voor mensen die bij het dossier opbouw willen helpen zal ik het sjabloon wat ingevuld kan worden mailen.

 

Groet,

 

BHG

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 68 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.