Ga naar inhoud

vastgoed van bv naar box 3

Geplaatst:

ijmondvastgoed

situatie :in prive bezit ik enkele woonhuizen deze worden verhuurd en het beheer is volledig uitbesteed aan een makelaar dus de huurinkomsten worden in box 3 aangegeven.

onlangs 2 b.v. opgericht (holdingstructuur) en bestaande i.b. onderneming ingebracht (agro-branche en handelsonderneming) heb geen gebruikelijk loon (deels) ivm invaliditeit , heb geen behoefte aan een flink inkomen in box 1 i.v.m. arbeidsongeschiktheidsuitkering.

Nu is de situatie zo ik heb de mogelijkheid om geld te lenen van de bank en wil nog een of meerdere panden kopen op de executieveiling .Het doel is om deze panden na een schoonmaakbeurt /schilderbeurt weer met winst (proberen)te verkopen

Nu dacht ik het zo te moeten doen : de bv koopt en besteedt het opknapwerk grotendeels uit en probeert te verkopen binnen 6 maanden na transport (straks 12 mnd) ivm overdrachtbelasting . Maar stel dat lukt niet binnen deze periode , dan wil ik dit pand houden en naar prive / box 3 brengen (weer transportakte) dus de rentekosten enkel van de tijd dat het pand van de bv was berekenen ten laste van de bv en de gemaakte kosten voor het opknapwerk als privekosten boeken kan dit ??

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

als je buiten de 12 maanden zit voor de doorverkoop en je zou het pand van de BV overbrengen naar privé dan is dus alsnog 6% ODB verschuldigd. Volgens mij geen goed idee...

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Doldersum Vastgoed

Kan prima als je het pand maar binnen 6 mnd (of straks 12 mnd) na transport naar prive haalt voor de inkoopprijs. In maand 5 (of straks maand 11) heb je er wel zicht op of je dat pand nog met winst gaat verkopen en heb je voldoende tijd om deze naar prive te halen als je geen zicht hebt op een koper.

Doldersum Vastgoed Bemiddeling & Advies - http://www.doldersum.nl

Geplaatst:

ronaldinho

Hou er wel rekening mee dat de overdracht naar privé tegen de waarde in het economisch verkeer moet. Executieveiling + opknappen = winst en dus belastingheffing bij de BV, terwijl er geen cash binnenkomt. Bovendien moet je wel overdrachtsbelasting betalen over de waardestijging.

Waarom wil je de woningen niet in de BV houden als je ze niet verkocht krijgt? De grootste waardestijging zul je al wel binnen hebben.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Geplaatst:

ijmondvastgoed

• Auteur

-Ik wil ze naar prive / box 3 halen vanwege het box 3 belasting tarief

-waarde economisch verkeer is in mijn beleving aankoop vermeerderd met kosten , immers pand was op dat moment niet te verkopen maar ben me bewust dat dit een (lastig) discussiepunt kan zijn

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.