• 0

absurde prijsverhoging accepteren

Goedemorgen,

 

Wij hebben een 3 jarig contract met een leverancier voor gas. In dit contract staat o.a. de prijs die wij betalen voor de maandelijkse huur van een gas vul installatie en de huurprijs van een gasfles. Bij het contract is ook een prijslijst geleverd met de prijzen van overige gasflessen.

 

In het contract staat verder niets over deze prijslijst of over tussentijdse prijsverhogingen. Er wordt wel een verwijzing gemaakt naar hun algemene voorwaarden. Daarin staat wel dat ze gerechtigd zijn om tussentijdse prijsverhogingen door te voeren maar er staat ook in:

 

3.4 Indien de klant deze aangepaste prijs weigert, is

leverancier gerechtigd de overeenkomst met onmiddellijke

ingang te beëindigen.

 

Er is bij de overeenkomst geen exemplaar van de AV meegeleverd.

 

Deze week kregen wij van de leverancier een factuur en werden we voor het eerst geconfronteerd met een prijsverhoging van maarliefst 18%.

 

Uiteraard hebben we meteen gemaild dat de prijzen op de factuur niet juist zijn. Zojuist kregen we een mail terug dat de gasprijzen zijn gestegen en dat ze deze moeten doorberekenen aan de klant. 'U heeft hier ook een brief van ontvangen'.

 

Nou die brief hebben wij dus niet ontvangen, anders hadden we meteen wel ons ongenoegen kenbaar gemaakt. In de bijlage hadden ze de brief gedaan welke niet eens persoonlijk geadresseerd was.

 

Wij willen deze absurde prijsverhoging van 18% niet accepteren. Voor het zelfde geld voeren ze nog 3 van deze verhogingen in voor het einde van onze contractperiode en betalen we aan het eind 60% meer dan dat we aanvankelijk hebben afgesproken.

 

Mijn gevoel zegt: Dit kunnen ze toch niet zomaar doen? Wat kunnen wij hier tegen doen? Moeten wij dit accepteren of kunnen we die verhoging weigeren of zelfs het contract met onmiddellijke ingang beëindigen (en dus een beroep doen op art. 3.4)?

 

Ik hoor het heel graag.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als de AV niet ter hand gesteld is kan je ze gewoon houden aan de afgesproken prijs. Het lijkt me wel verstandig om dan even een case op te bouwen en vervolgens in gesprek te gaan. Ruzie met een leverancier is ook niet bepaald praktisch.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Als in het contract geen vaste prijs is afgesproken mag de leverancier die volgens mij verhogen. Hij moet dit wel melden in een persoonlijke brief als een wijziging van de overeenkomst.

Bij een wijziging ben je niet meer gehouden aan het contract en kan dat per datum van de verhoging opzeggen.

 

Ik zou nog wel even informeren of je elders goedkoper uit bent. Zo niet dan heb je een hoop gedoe en betaal je uiteindelijk net zo veel of zelfs meer.

Link naar reactie
  • 0

Tnx, er is echter wel een bedrag afgesproken in het contract.

 

De volgende stap is inderdaad om een andere leverancier te zoeken. Maar als die is gevonden, dan zouden we graag de overeenkomst stopzetten.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Tnx, er is echter wel een bedrag afgesproken in het contract.

 

De volgende stap is inderdaad om een andere leverancier te zoeken. Maar als die is gevonden, dan zouden we graag de overeenkomst stopzetten.

Inderdaad even zoeken en aan de andere kant even met ze gaan praten. Wel is het belangrijk om te kijken of ze ook daadwerkelijk moeten leveren. Weet niet of hoeveelheden e.d. gespecificeerd zijn. In basis is een ondernemer natuurlijk vrij om wel of geen zaken met iemand te doen. Als er echter een overeenkomst is kan dit wel verplicht zijn.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0
3.4 Indien de klant deze aangepaste prijs weigert, is

leverancier gerechtigd de overeenkomst met onmiddellijke

ingang te beëindigen.

 

zo te lezen mag je de prijsverhoging weigeren.

Enkel is het je leverancier dan weer toegestaan de overeenkomst per direct te beeindigen.

 

Als je er vanaf wil zou je dus nieuwe prijs kunnen weigeren te betalen en kijken of de leverancier het contract dan direct ontbind.

Doet hij dat ben je er dus gelijk vanaf. doet hij dat niet hou je dus gewoon de oude prijs.

 

Maar goed dit is dus enkel gebasseerd op deze specifieke bepalen en niet op de rest van de overeenkomst/algemene voorwaarden en je moet dus wel een vervangende leverancier hebben voor je het zo speelt.

Link naar reactie
  • 0

Je bent pas op de hoogte an de prijsverhoging nu je de factuur krijgt?

 

Geen info vooraf, geen orderbevestiging waarop een nieuwe prijs staat?

 

Frans

 

Klopt helemaal Frans. Ze zeggen wel dat ze een brief hebben gestuurd maar die hebben we helemaal niet ontvangen. Ze hebben nu die brief (zonder onze adresgegevens) in de mail gestuurd maar deze zie ik nu echt voor het eerst. Anders had ik ook wel meteen aan de bel getrokken bij de leverancier.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.