• 0

Beeindiging contract

Ik heb een vraagje over mijn contract. Ik heb met de verhuurder afgesproken dat ik als huurder , als ik bijvoorbeeld wil stoppen met de bedrijf , dat als ik het vandaag aangeef , dus binnen 5 maanden eruit kan. Zo ziet mijn huur contract eruit:

 

Opzegging:

 

3.3 Beëindiging van deze overeenkomst vind plaats door opzegging tegen het einde van een huurperiode met inachtneming van een termijn van tenminste 5 maanden.

 

Wat bedoelen ze hier met "'tegen het einde van een huurperiode''. Ze bedoelen toch eh einde van een maand? Of bedoelen ze na 5 jaar? Ik heb momenteel die vraagteken , daarom wou ik het even hier vragen. Want eh , het zou niet echt leuk zijn als ik opeens erachter kom dat ik pas na 5 jaar en 5 maanden eruit kan als ik dat zou willen :P

 

Ik heb zelf dus een contract die geldig is voor de komende 5 jaar. Ik wil alleen zeker weten dat ik ''als'' het nodig zou zijn, dus binnen 5 maanden eruit kan.

 

Klopt het dat ik dus , dat als ik het op het einde van de maand 30ste of 31ste van de maand aangeef dat ik eruit wil , dat ik dus binnen 5 maanden eruit kan als ik dat nodig vind? Of bedoelen ze hiermee dat ik pas na 5 jaar eruit kan?

 

 

(Begrijp me niet verkeerd. Mijn bedrijf gaat momenteel ''rustig'' aan de goede kant op. Ik ben niet van plan om te stoppen zolang deze vooruitgang zal blijven. Wil alleen 100% zeker weten dat ik niets verkeerd doe.)

 

gr

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

c. Huurder heeft het recht deze overeenkomst tijdens haar looptijd op te zeggen mits hij daarbij een opzegtermijn in acht neemt van 03 (drie) maanden.

 

Mijn inziens is laatste bepaling relevant in deze case.

 

 

Dit is wederom een hele gevaarlijke. Je zou denken dat je hierdoor de overeenkomst op ieder gewenst moment kunt beeindigen als je dat maar 3 maanden van tevoren doet, echter dat staat er niet. De looptijd is t/m 2015 en als je wilt opzeggen moet dat uiterlijk 3 maanden voor het einde van die huurperiode oftewel gedurende haar looptijd. Als het wél de bedoeling is om altijd binnen 3 maanden te kunnen ontbinden had je overeen moeten komen dat ''huurder deze huurovereenkomst tussentijds/ voortijdig kan beeindigen met inachtname van een opzegtermijn van 3 maanden''. Het enige wat je nu hebt afgesproken is dat je de huurovereenkomst mag opzeggen tijdens de looptijd, dat is wat anders dan de huurovereenkomst te mogen beeindigen tijdens de looptijd. Je moet dus explicieter zijn.

Ben ik niet met je eens: het artikel heeft het niet over opzeggen tegen het einde van de looptijd, maar gedurende de looptijd. Daarmee wordt wel degelijk een tussentijdse opzegging door de huurder mogelijk.

Ik ben verbaasd over deze reactie. Ik had verwacht dat een advocaat meer waarde zou hechten om een artikel zo expliciet mogelijk te omschrijven. Semantiek?

dat ben ik met je eens. Maar mijn reactie was ook zeker niet bedoeld om de optimale redactie van het artikel te duiden, maar enkel om aan te geven dat Rick wel degelijk tussentijds zijn contract kan beëindigen.

Link naar reactie
  • -1

John, je blijft het moeilijk vinden he, goed lezen. Ik schreef dus ''1 of 2 maanden of wat je ook maar afspreekt''. Hoe korter de termijn hoe beter voor huurder. Het staat je altijd vrij om de opzegging eerder te versturen, zelfs tegelijk met ondertekening van de huurovereenkomst. Ten aanzien van jouw foutieve advies is ook doorhaling in dit geval absoluut niet aanvaardbaar, dus adviseer zoiets nooit meer.

 

Beste Casper,

inhoudelijk ben ik geen expert op huurrecht maar er moet mij toch iets van het hart over jou toon van van reageren, je komt kortaf, geïrriteerd en soms beetje arrogant over. Maar niemand dwingt je om te reageren als je daar geen zin in hebt dus wat is er aan de hand was je eitje te zacht vanochtend of de koffie niet sterk genoeg? :)

 

Op dit forum proberen mensen kennis te vergaren over zaken waar ze geen verstand (of te weinig) van hebben, dus als Altan jou reactie niet begrijpt en vraagt welke tekst hij precies moet gebruiken en jij noemt hem direct oostindisch blind is dat nogal lomp. Terwijl ik die wedervraag van Altan niet raar vond, jij geeft namelijk een voorbeeld die niet direct aansluit op zijn vraag over opzegtermijnen, jij stelt een alternatief voor op basis van kortdurende contracten.

 

Vervolgens verwijt je John dat hij foutief advies geeft, terwijl hij volgens mij niks raars zegt. volgens mij geld voor zakelijke huurovereenkomsten (op basis van de wet) gewoon een ruime contractvrijheid en zijn er geen voorgeschreven doorlopende teksten die gebruikt moeten worden en ik ken geen wet die zegt dat je geen teksten uit een contract mag verwijderen.

Dus is het toepassen van een ROZ overeenkomst wel verplicht bij zakelijke verhuur of heb jij gewoon de aanname gedaan dat het hier om een ROZ overeenkomst gaat?

 

kortom leg wat meer uit wat je precies bedoelt als iemand je niet of verkeerd begrijpt in plaats van geirriteerd te reageren dat ze het niet begrijpen en geen foute adviezen moeten geven. Mij is ook nog niet duidelijk waarom jou oplossing beter is.

 

Ik zou Altan ook gewoon adviseren om te zorgen dat het contract dusdanig word aangepast dat opzegging maandelijks kan gebeuren. ik kan hem echter niet voorzien van een goede tekst die dat voldoende weergeeft.

 

@altan, als je gezegd van huurcontracten heb ik niet veel verstand, maar even algemeen over contracten, die zijn vaak best complex en een mondelinge toelichting of aanvullende afspraken kunnen verhelderend werken, zo is bij jou op basis van mondelinge afspraken wel de verwachting ontstaan dat je elke maand kan opzeggen en dat je dan 5 maanden later weg bent uit het pand. op basis van het contract kun je echter beide kanten op afhankelijk van hoe je het leest.

Wat ik bij mondelinge afspraken eigenlijk altijd adviseer is om na het gesprek even een mailtje te maken met de samenvatting van de mondelinge afspraken en de tegenpartij te vragen om even te bevestigen dat dit een juiste weergave is van de mondelinge afspraken of dat zij nog aanvullingen hebben. Op die manier heb je zelfs als de tegenpartij niet reageert vanaf het begin op papier staan hoe volgens jou de afspraken zijn. Uiteraard blijft het contract de belangrijkste basis die goed moet zijn, maar bij conflicten kan zo'n mailtje net de doorslag geven over hoe het contract bedoeld is.

 

Roel, je leest en interpreteert maar hoe je het wilt. Persoonlijk vind ik de term ''Oostindisch blind'' erg grappig (zoals je weet is de oorspronkelijke term ''Oostindisch doof''?), dat jij hier niet om kan lachen maakt mij niet tot een lompe of arrogante persoonlijkheid. De conclusies die jij daaraan verbindt, zeggen meer over jou. Gezien het feit dat er in dit topic voorvechters zijn voor aardige doch incorrecte adviezen waarbij mensen van de regen in de drup worden geholpen, leek het mij noodzakelijk om in deze duidelijk te zijn.

 

Als je het goed vindt hebben we het vanaf nu gewoon over de inhoud. Ik wijs erop dat je niet zomaar zo'n advies kunt geven. Los van of het wel of geen ROZ-model betreft, kun je niet zeggen dat schrappen van een bepaalde tekst wel ok is wanneer je de rest van de inhoud van het contract niet kent. Tenzij je dat er als ''legend'' even bij vermeldt, omdat dit impliceert dat je weet waar je over praat.

 

Gezien het geciteerde artikel uit de huurovereenkomst van Altan lijkt het erop dat het een ROZ-model betreft. Ook in het geval dit niet zo is, wil je altijd overeen komen dat alleen huurder de mogelijkheid heeft om de overeenkomst te beeindigen. Daarom wil je als huurder aansluitende optieperioden bedingen. Dan kan verhuurder dus niet opzeggen. Dus wanneer Altan optieperioden overeen komt van telkens 5 maanden, kan hij dus iedere 5 maanden de overeenkomst beeindigen. Hij kan ook optieperioden van telkens 1 jaar overeen komen met een opzegtermijn van 5 maanden, dan kan hij dus ieder jaar opzeggen (5 maanden voor het einde van die huurperiode van 1 jaar). Voor inoudelijke vragen houd ik me aanbevolen.

Doldersum Vastgoed Bemiddeling & Advies - http://www.doldersum.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.