• 0

relatiebeding

Ik ben bezig met oriëntatie op het zelfstandig ondernemerschap en loop tegen het relatiebeding aan. Helaas is het relatiebeding in mijn contract nogal vreemd geformuleerd. Er staat iets in de trant van: "het is de werknemer verboden om na beëindiging van het dienstverband werkzaamheden te verrichten voor relaties die in de laatste 2 jaar van het dienstverband van de werknemer klant waren bij de werkgever en de aan de werkgever gelieerde partijen"

 

Hieruit maak ik op dat ik dus niemand mag benaderen die in de laatste 2 jaar van mijn dienstverband klant waren, maar dat hier geen tijdsbepaling aan zit. Iemand die dus in die laatste 2 jaar klant was bij mijn ex-werkgever zou ik dan zelfs na 10 jaar niet mogen benaderen. Dit lijkt mij een beetje vreemd en ook onredelijk bezwarend. Relatiebedingen dienen toch ook een tijdsbepaling te hebben? Iemand ervaring hiermee?

 

alvast bedankt voor de moeite

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik had een zelfde soort relatiebeding voordat ik voor mezelf aan de slag ging, vraag me altijd of in hoeverre dat soort bedingen af te dwingen zijn. Persoonlijk heb ik het gewoon bespreekbaar gemaakt met mijn werkgever destijds, zij wisten dat ik o.a. voor hun klanten zou gaan werken maar we hebben samen de intentie uitgesproken zaken met elkaar te willen doen. Zij konden het naar hun/ mijn klanten toe bovendien niet maken om daar een halszaak van te maken.

 

Doldersum Vastgoed Bemiddeling & Advies - http://www.doldersum.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik was ook al van plan dit te overleggen, als het zover komt wil ik in goed overleg uit elkaar, maar te voorbereiding op een eventuele gesprek vroeg ik me af in hoeverre de werkgever dit op tafel kan leggen. Enige zekerheid vooraf is prettig, voor het geval dat het toch nog mis zou gaan.

 

Ik ben het helemaal met je eens dat ze er ook geen halszaak van kunnen maken als klanten per se weg willen. Een goede samenwerking met goede afspraken lijkt me de beste oplossing.

 

Iemand anders nog ervaringen?

Link naar reactie
  • 0

Het is idd op het eerste oog vreemd. Het stond er echter ook zo toen je het ondertekende. Dus het heeft misschien een hele goede reden dat het zo omschreven is. Welke functie en welke branche gaat het om? Misschien is een dergelijk beding gebruikelijk in jullie branche en heeft een werkgever zwaarwegende belangen om het zo op te stellen.

 

Als het allemaal niet zo is dan lijkt het inderdaad onredelijk en mogelijk is een beding op deze wijze zelfs nietig. Maar dat vergt diepere kennis van arbeidsrecht.

Link naar reactie
  • 0

ik werk in de accountantsbranche/ fiscaliteit. Zover ik weet is het niet gebruikelijk om een eeuwigdurend beding op te nemen. Ik denk eigenlijk dat het de bedoeling van de werkgever geweest is een beding van twee jaar op te nemen, maar dat dit op een kromme, verkeerde manier in de overeenkomst is gekomen.

 

ik denk dat nietigheid wel mogelijk is als het bewust zo bedoeld is, maar als het de bedoeling geweest is om het beding 2 jaar te laten gelden (en volgens mij is dit in mijn branche ook gebruikelijk) lijkt het mij dat de rechter de tijdsduur zal aanpassen naar 2 of 1 jaar (als vorm van straf voor de onduidelijkheid.

 

Ik vind 2 jaar ook geen probleem, voor de enkele klanten die per se mee willen valt in goed overleg wel een oplossing te vinden.

Link naar reactie
  • 0

Leendert,

 

Ik denk dat je gelijk hebt dat 2 jaar bedoelt (en redelijk is). Het beding is niet in beton gegoten.. je kunt gewoon als onderdeel van het eindigen van jou dienstbetrekking een nieuw beding overeenkomen die voor beide partijen ondubbelzinnig is. Het is tevens een goede gelegenheid om een beding te maken waardoor jij niet te veel last ervan hebt en je werkgever ook zekerheid hebt dat je niet (te veel) in zijn klantenvijver zit te vissen. Misschien is het wel handig even met jurofoon of een advocaat te bellen over het beding en of hij nog tips heeft om met zo min mogelijk beperkingen uit de strijd te komen. Ik vind het altijd de kunst om een (nieuw) beding overeen te komen die voor beide partijen goed is met zo min mogelijk grijze gebieden.

 

Ik heb ooit ook zo'n heel algemeen beding (ook bij een accountantskantoor) gehad maar ik heb bij mijn vertrek het beding zo laten aanpassen dat ik alleen niet voor een stuk of 20-25 specifiek benoemde klanten mocht werken.. dat waren klanten die de voormalig werkgever belangrijk vond. Verder werden mij geen beperkingen opgelegd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.