• 0

Dispuut met Chinese fabrikant - nog niet betaald

Ik heb een nogal uitzonderlijke vraag;

Recentelijk heb ik een container producten besteld vanuit China.

Volgens afspraak heb ik 30% aanbetaald en de rest voor vrijgave documenten.

Bij aankomst was ik niet tevreden over de kwaliteit en heb ik de fabrikant daarop aangesproken.

Ik heb een voorstel van schadevergoeding van $ 6000 gedaan (realistisch tov mijn schade) en de fabrikant wil niet meer dan $ 1300 betalen. Nu wil het toeval dat er een foutje in de betaling van mij was geslopen (werkelijk onopzettelijk) waardoor mijn bank mijn 70% restbetaling aan mij heeft teruggestort.

Dit maakt mijn positie sterker, maar toch wil de fabrikant niet meer toegeven.

Wat kan ik nu het beste doen? Wat zijn de juridische mogelijkheden van de fabrikant?

Ik reis ook regelmatig naar China, dus kan een opgelopen dispuut uiteindelijk ook gevolgen voor mijn visum hebben?

Is er iemand die me daarover kan adviseren?

Bedankt alvast voor de hulp.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik persoonlijk vind dit niet netjes klinken en zou eerst proberen andere oplossing te vinden....

Had je de producten wel al gezien voordat je het hebt ontvangen? Stel je had al samples en je kunt meteen het verschil zien tussen de samples en deze producten, dan zou ik nog even doorzetten. Dan zijn er ook duidelijkere afspraken geweest. Stel het is meer een kwestie van miscommunicatie, dan kan het deels ook je eigen schuld zijn en zou ik eerder compromis proberen te sluiten.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook bestellingen in China gedaan maar dan via een 'escrow' service, er wordt pas doorbetaald aan de fabrikant / leverancier, wanneer je als koper tevreden bent. Ook neemt die service een evt. dispuut over en bemiddelt daarin. Ook daarmee heb ik goede ervaringen. Heb je nu minder aan, maar wellicht voor een volgende deal wel aan te raden.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik persoonlijk vind dit niet netjes klinken en zou eerst proberen andere oplossing te vinden....

Had je de producten wel al gezien voordat je het hebt ontvangen? Stel je had al samples en je kunt meteen het verschil zien tussen de samples en deze producten, dan zou ik nog even doorzetten. Dan zijn er ook duidelijkere afspraken geweest. Stel het is meer een kwestie van miscommunicatie, dan kan het deels ook je eigen schuld zijn en zou ik eerder compromis proberen te sluiten.

 

Het gaat hier niet om het ethische. Ik ga de fabrikant netjes behandelen en gewoon betalen, maar ik wil graag eerst het dispuut opgelost zien. Uiteraard is de zending niet conform sample, ik doe al veel zaken met China en zorg dan ook dat het traject met samples e.d. goed verloopt.

Het probleem is dat de fabrikant de ernst van de klacht niet erkent en daarom slechts een korting van ongeveer 6% wil geven.

M.a.w. hij erkent dus wel een probleem en wil daarvoor korting geven, maar hij denkt dat het allemaal wel meevalt.

Maar daar ben ik niet mee geholpen, mijn schade is veel groter.

Normaal heb je dan als klant een probleem omdat je alles al betaald hebt voor ontvangst. Maar door dit rare toeval zijn de rollen nu omgekeerd en ben ik benieuwd wat er gebeurt als ik vol blijf houden en mijn schade (ongeveer 25%) van de betaling aftrek.

Ik kan dat natuurlijk sowieso wel doen, om de fabrikant niet teveel te benadelen zolang het dispuut loopt, maar ik ben gewoon benieuwd of iemand ooit in dezelfde situatie heeft gezeten en daar ervaringen mee heeft.

 

@Hans. Bedankt voor de tip, maar daar heb ik inderdaad nu niets aan.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat hier niet om het ethische. Ik ga de fabrikant netjes behandelen en gewoon betalen, maar ik wil graag eerst het dispuut opgelost zien. Uiteraard is de zending niet conform sample, ik doe al veel zaken met China en zorg dan ook dat het traject met samples e.d. goed verloopt.

Het probleem is dat de fabrikant de ernst van de klacht niet erkent en daarom slechts een korting van ongeveer 6% wil geven.

M.a.w. hij erkent dus wel een probleem en wil daarvoor korting geven, maar hij denkt dat het allemaal wel meevalt.

Maar daar ben ik niet mee geholpen, mijn schade is veel groter.

Normaal heb je dan als klant een probleem omdat je alles al betaald hebt voor ontvangst. Maar door dit rare toeval zijn de rollen nu omgekeerd en ben ik benieuwd wat er gebeurt als ik vol blijf houden en mijn schade (ongeveer 25%) van de betaling aftrek.

Ik kan dat natuurlijk sowieso wel doen, om de fabrikant niet teveel te benadelen zolang het dispuut loopt, maar ik ben gewoon benieuwd of iemand ooit in dezelfde situatie heeft gezeten en daar ervaringen mee heeft.

 

@Hans. Bedankt voor de tip, maar daar heb ik inderdaad nu niets aan.

 

is die 30% aanbetaling groter als de 6000$ voorgestelde schade? Dan stuur je het terug, zoekt hij het zelf maar lekker uit. Om het ethische zou ik me niet druk maken, je bent zakenman, geen charity. Voordat een chinees (of welke buitenlandse onderneming) hier een betaling rechtelijk kan afdwingen ben je jaren verder.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat hier niet om het ethische. Ik ga de fabrikant netjes behandelen en gewoon betalen, maar ik wil graag eerst het dispuut opgelost zien. Uiteraard is de zending niet conform sample, ik doe al veel zaken met China en zorg dan ook dat het traject met samples e.d. goed verloopt.

Het probleem is dat de fabrikant de ernst van de klacht niet erkent en daarom slechts een korting van ongeveer 6% wil geven.

M.a.w. hij erkent dus wel een probleem en wil daarvoor korting geven, maar hij denkt dat het allemaal wel meevalt.

Maar daar ben ik niet mee geholpen, mijn schade is veel groter.

Normaal heb je dan als klant een probleem omdat je alles al betaald hebt voor ontvangst. Maar door dit rare toeval zijn de rollen nu omgekeerd en ben ik benieuwd wat er gebeurt als ik vol blijf houden en mijn schade (ongeveer 25%) van de betaling aftrek.

Ik kan dat natuurlijk sowieso wel doen, om de fabrikant niet teveel te benadelen zolang het dispuut loopt, maar ik ben gewoon benieuwd of iemand ooit in dezelfde situatie heeft gezeten en daar ervaringen mee heeft.

 

@Hans. Bedankt voor de tip, maar daar heb ik inderdaad nu niets aan.

 

is die 30% aanbetaling groter als de 6000$ voorgestelde schade? Dan stuur je het terug, zoekt hij het zelf maar lekker uit. Om het ethische zou ik me niet druk maken, je bent zakenman, geen charity. Voordat een chinees (of welke buitenlandse onderneming) hier een betaling rechtelijk kan afdwingen ben je jaren verder.

 

Oh ja?

 

Als de Chinese producent zijn geld niet krijgt dan schakeld hij gewoon een advokaat in en indien je niet op hun aanschrijvingen reageerd wordt er een rechtzaak aangespannen die je vervolgens altijd verliest. Hiernaast wordt er een arrestatie bevel uitgeschreven waardoor je gewoon wordt aangehouden als je weer voet in China zet. Dan mag je direkt alles betalen en zo niet ga je gewoon door naar de cel.

 

Onderschat dit soort situaties niet, volg de normale routes. Doen alsof je neus bloedt, goederen houden en niet betalen is geen optie.

 

Alles valt of staat met wat in de PO en leverings/betalings afspraken staat vermeld. Dit is doorslaggevend in China indien het tot een rechtzaak komt. Als je er dan niet bent, geen vertegenwoordiging hebt geregeld etc etc zou ik reden zien behoorlijk zenuwachtig te worden zodra je weer op het vliegtuig naar China stapt.

 

Nu lijkt de afstand groot, verkeerde overmaking lijkt je sterker te maken maar stel je maar een rood aanlopende Chinees voor die niet de laatste betaling van 70% ontvangen heeft. Die gaat niet lang wachten.

Link naar reactie
  • 0

Goede gedachte, maar terugsturen was hierbij geen optie. Ik had een leveringsverplichting naar mijn klant.

Die heeft een korting van 35% bedongen vanwege de kwaliteit.

 

Zonder de details te kennen, het produkt of wat je precies afgesproken hebt, niemand heeft QC gedaan voor verzending?

 

Vervolgens maak je een deal met de klant die 35% korting wil, maar dat betekend nog niet direkt dat jij geld verlies. Misschien een deel van je winst of al je winst en wat leergeld.

 

Als ik het zo lees is het misschien zo dat in dit geval goedkoop duurkoop bleek te zijn. 200 eurootjes voor een QC door wie dan ook in China bij de fabriek had al deze ellende kunnen besparen.. En dit is tot op een bepaalde hoogte ook jouw verantwoording. Voor iemand die al jaren zaken doet met China zou het toch een onvoldongen feit moeten zijn dat als je niet voor verzending controleerd, dat dan risico ook groter is. Kwaliteit is dan een kwestie van interpretatie door de fabriek zelf.

Link naar reactie
  • 0

Oh ja?

 

Als de Chinese producent zijn geld niet krijgt dan schakeld hij gewoon een advokaat in en indien je niet op hun aanschrijvingen reageerd wordt er een rechtzaak aangespannen die je vervolgens altijd verliest. Hiernaast wordt er een arrestatie bevel uitgeschreven waardoor je gewoon wordt aangehouden als je weer voet in China zet. Dan mag je direkt alles betalen en zo niet ga je gewoon door naar de cel.

 

Onderschat dit soort situaties niet, volg de normale routes. Doen alsof je neus bloedt, goederen houden en niet betalen is geen optie.

 

Alles valt of staat met wat in de PO en leverings/betalings afspraken staat vermeld. Dit is doorslaggevend in China indien het tot een rechtzaak komt. Als je er dan niet bent, geen vertegenwoordiging hebt geregeld etc etc zou ik reden zien behoorlijk zenuwachtig te worden zodra je weer op het vliegtuig naar China stapt.

 

Nu lijkt de afstand groot, verkeerde overmaking lijkt je sterker te maken maar stel je maar een rood aanlopende Chinees voor die niet de laatste betaling van 70% ontvangen heeft. Die gaat niet lang wachten.

 

Voor de duidelijkheid - ik zeg niet dat je niets moet doen, ik geef ook geen advies maar een mening.

 

De cel in omdat je niet betaald? Nog nooit van gehoord.

Link naar reactie
  • 0

Oh ja?

 

Als de Chinese producent zijn geld niet krijgt dan schakeld hij gewoon een advokaat in en indien je niet op hun aanschrijvingen reageerd wordt er een rechtzaak aangespannen die je vervolgens altijd verliest. Hiernaast wordt er een arrestatie bevel uitgeschreven waardoor je gewoon wordt aangehouden als je weer voet in China zet. Dan mag je direkt alles betalen en zo niet ga je gewoon door naar de cel.

 

Onderschat dit soort situaties niet, volg de normale routes. Doen alsof je neus bloedt, goederen houden en niet betalen is geen optie.

 

Alles valt of staat met wat in de PO en leverings/betalings afspraken staat vermeld. Dit is doorslaggevend in China indien het tot een rechtzaak komt. Als je er dan niet bent, geen vertegenwoordiging hebt geregeld etc etc zou ik reden zien behoorlijk zenuwachtig te worden zodra je weer op het vliegtuig naar China stapt.

 

Nu lijkt de afstand groot, verkeerde overmaking lijkt je sterker te maken maar stel je maar een rood aanlopende Chinees voor die niet de laatste betaling van 70% ontvangen heeft. Die gaat niet lang wachten.

 

Voor de duidelijkheid - ik zeg niet dat je niets moet doen, ik geef ook geen advies maar een mening.

 

De cel in omdat je niet betaald? Nog nooit van gehoord.

 

Zo te lezen ben je ook nog nooit in China geweest.

Link naar reactie
  • 0

Zo te lezen ben je ook nog nooit in China geweest.

 

Dag PJ odems, dit is de 4de keer dat je tegen mij zegt dat ik nooit naar china ben geweest. Niet iedereen werkt zoals jou, en zoals ik eerder zei in een ander topic, is dat maar goed ook, anders zouden we allemaal schilderij haakjes gaan verkopen (gemaakt van alumium die gegoten zijn in een chinese aluminium gieterij gestookt met kolen van india, gedolven in een diepe mijn met kinder arbeid!) In attachment mijn visum van een van de keren dat ik in china was, de gaten worden eringemaakt door de gemeente, ik wil dit paspoort bewaren om ongelovigen (zoals jou) of bijv de belastingdienst, die dan zeggen "nee je bent nooit in china geweest.)

 

@ Paul Stuyver , ik las niet je hele post, in china ja daar zou ik ook niet willen vastzitten.

chi.thumb.jpg.b56141c2c378f7e0d738d6233d8b12d4.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    2 leden, 388 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.