• 0

Zending als niet ontvangen bestempeld, maar terrecht?

Ben al geruime tijd actief lid maar zit nu met een vraag waar naast een juridische een morele kant aan zit.

Per abuis wordt een zending van (enkele duizenden euro’s aan waarde) van mijn fabrikant naar een verkeerd adres A gestuurd. Dit wordt soepel en coulant door de vervoerder opgelost. Zending wordt opgehaald en juist bezorgd bij B. Omdat de fabrikant mij een factuur stuurt met adres A wordt om een nieuwe gevraagd met het juiste aflever adres. Normaal wordt aan de hand van de factuur van de fabrikant een factuur klant opgemaakt maar doordat een en ander mis is gelopen blijft de factuur enkele maanden liggen.

Een aantal maanden daarna komt bij het matchen van facturen de factuur boven maar ontkent klant B dat ze iets hebben ontvangen. Tenminste, ze weten het niet zeker en willen bewijs zien van levering. Dan blijkt de handtekening van A op de vrachtbrief te staan. Blijkbaar is niet om een nieuwe handtekening gevraagd omdat er al een op stond.

De kans is erg groot dat klant B de zending gewoon heeft ontvangen. In een duister scenario is juist deze zending gestolen door de vervoerder of opnieuw verkeerd bezorgd, terwijl er nu alle aandacht voor was.

Het is natuurlijk mijn fout dat ik de factuur te lang heb laten liggen. Het is de fout van de fabrikant dat ze verkeerd hebben gestuurd. Ik heb daags van te voren nog benadrukt waar de zending heen moest. Fout is gemaakt door een stagiair.

De vervoerder kan desgevraagd geen enkel bewijs van transport overleggen. Waarschijnlijk om coulant te zijn naar de stagiair is de zaak "even geregeld".

Er is wel een order van B en ze hebben nooit gevraagd waar de order en of de factuur bleef. Ook zijn de artikelen van de zending uniek gecodeerd.

Wat adviseren jullie? Verlies slikken? Klant bezoeken en op zoek gaan naar de code?

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Allereerst zit (technisch) de vervoerder fout, aangezien er opdracht is gegeven voor het vervoer en zij kunnen niet aantonen dat dat is afgerond. Dat het mondeling is geregeld doet daar niks aan af. (Je zou zelfs partij A kunnen laten getuigen dat het is opgehaald). Dat het een vriendendienst was, dat maakt niet uit, je had liever €50 kosten gehad dan nu dat pakket kwijt zijn, dus zo blij ben je achteraf niet met hun "service".

Het bezoeken van je klant kan wel een beetje fanatiek overkomen en "in het verkeerde keelgat schieten".

Misschien kan je iemand bereid vinden om het voor je uit te zoeken. Eventueel kun je dit zelfs met een excuus doen. Er is een probleem met een serie producten en jullie hebben daarvan er 1 staan... Wel voorkomen dat iemand het idee heeft dat het achter hun rug om geregeld wordt.

Probeer het wel positief af te ronden, eventueel met een korting of presentje oid. want uiteindelijk is het jouw slordigheid/fout

• 0

Het hangt ervan af of dit:

a) een eindklant is of een tussenhandel van de betreffende goederen

b) een verbruiksartikel is

c) een regelmatige klant is

Stel dat deze klant bijvoorbeeld elke week zo'n partij bestelt of iedere twee weken, dan kan ik me voorstellen dat ze na 3 maanden niet meer weten of in week 35 een partij is binnengekomen.

Uitgaande van het feit dat B te goeder trouw is en gewoon wil betalen als blijkt dat de spullen geleverd zijn, kun je niet gewoon de codes van de bewuste levering doorgeven en vragen of ze willen controleren of die op de artikelen staan (vooropgesteld natuurlijk dat ze ze nog steeds in huis hebben)?

• 0

Zoals vaak is er sprake van cummulatief falen. Had ik de factuur eerder gestuurd dan zat de zending, mocht die inderdaad wel geleverd maar niet afgetekend zijn, nog vers in het geheugen. Had de fabrikant de zending naar de juiste geadresseerde gestuurd (NB is een dag van te voren het adres nog benadrukt per mail) dan was er niets aan de hand. En als de vervoerder een nieuw document had opgemaakt met een nieuwe handtekening was er ook niets aan de hand geweest.

Het allerergste is het wederzijds verlies van vertrouwen wat mogelijk aan de orde is. Voor mij staat als een paal boven water dat er is geleverd maar wat als het inderdaad niet zo is en de klant geconfronteerd wordt met een niet terechte claim? Dat laatste is veel erger. In theorie kan de zending verduisterd zijn en elders verkocht. Dit zou weer bewijsbaar zijn als ik elders producten met de betreffende code zou aan treffen of consumenten op te roepen zich te melden als ze Merk X met de code hebben gekocht. Blijft heel vervelend.

Heb inderdaad gevraagd of ze de vooraad willen nagaan op de code.

• 0

Hoi,

Wat ik me afvraag bij het lezen van dit verhaal is heeft de vervoerder wel een document met daarop het bewijs dat ze de goederen hebben opgehaald bij klant A? Een vervoerder kan normaal gezien niets zonder document of opdracht. Wanneer dit wel gebeurt is kan dit alleen maar een heel kleine vervoerder zijn want anders raakt zoiets zekerweten zoek.

Wanneer er geen bewijs is dat het opgehaald is door de vervoerder ligt het pakket nog bij klant A want die kan niet bewijzen dat het opgehaald is. Maar daar zit je met het probleem dat die niets besteld heeft en hij niet verplicht is te betalen voor iets wat niet besteld is.

Al met al volgens mij een kosten post! Maar wat ik zou doen is proberen om hun op hun gevoel aan te spreken en hun te vragen nogmaals te checken of het echt niet binnengekomen is. Om dit makelijker te maken is het handig om zo veel mogelijk details op te vragen bij de vervoerder (tijd en dag dat de goederen zijn geleverd, de hoeveelheid en eventuele inhoud enz.). Dit is de enige kans om hier uit te springen volgens mij.

Groeten,

Roy Blous

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

• 0

Het wordt gekker en gekker. Hoewel ik geen reactie heb ontvangen over de aanwezigheid van product met de code heb ik wel flinke druk gezet op het vinden van bewijs van verzending. Kan me eenvoudigweg niet voorstellen dat er in Nederland anno 2010 iets van A naar B gaat zonder papierwerk.

De directeur van mijn producent heeft een onderzoek gedaan en komt tot een heel vreemd resultaat. De vermeende vervoerder zelf zegt niets te hebben verstuurd op of rond de data. Er is ook geen andere aanwijzing in de vorm van een email of telefoonnotitie. Verder is er geen rekening voor het transport van A naar B. De stagiair van toen, nu werknemer is ziek thuis. Maar desgevraagd blijft hij erbij dat hij het transport heeft geregeld. Ook andere transporteurs die incidenteel worden ingezet weten van niets.

Alles lijkt er nu op te wijzen dat het spul bij A is blijven staan. Die heb ik al vorige week gebeld of zij soms papieren hadden die het transport van A naar B ondersteunde. Daar wist de inkoper wel te vertellen dat het spul was opgehaald maar dat kan evengoed op basis van mijn aankondiging dat het zou worden opgehaald zijn. Mensen van het magazijn waren vrijdagmiddag al weg dus maandag gaan we er verder mee. Nu vraag ik me weer af waarom A niet aan de bel heeft getrokken toen de spullen niet werden opgehaald, tenminste als dat zo was. Pffff.

Begint aardig op een soap te lijken.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar