• 0

Nieuw bedrijf in andere branche naast eenmanszaak, rechtsvorm advies gevraagd.

Hallo,

 

Ik heb een eenmanszaak in de Consultancy die goed loopt.

Ik ben hiernaast bezig om samen met mijn echtgenote een hotel over te nemen wat voornamelijk door haar gerund zal gaan worden (10 jaar ervaring in hotelmanagement). Ik zal ook werkzaamheden verrichten, maar niet op fulltime basis, gezien mijn andere bedrijf.

Er is een stuk financiering nodig en er is een stuk eigen vermogen van mij aanwezig wat ik in de nieuwe zaak wil steken.

 

Nu kom ik bij de vraag welke rechtvorm het beste gebruikt kan worden (bank vraagt een inschrijving voordat de fin. aanvraag in behandeling wordt genomen).

Het eerste jaar wordt niet niet verwacht dat er in het hotel genoeg winst wordt gemaakt om het verplichte DGA salaris te kunnen betalen in het geval van een BV. Laat staan 2 DGA salarissen. Vanaf jaar 3 zal 1 DGA salaris mogelijk moeten zijn.

 

We hebben contact gehad met een accountant, die een VOF adviseerde vanwege de starters aftrek etc., maar ik wil hier graag een second opnion vragen omdat ik niet overtuigd ben dat dit de beste keus is (naast een reeds bestaande eenmanszaak).

 

Ik begrijp dat ik bij de financiering waarschijnlijk prive moet meetekenen voor een gedeelte van het te financieren bedrag (volgens de ING voor 25%) en dat dit de aansprakelijheidsvoordelen van de BV gedeeltelijk ongedaan maakt, maar toch heb ik het idee dat een BV misschien toch de betere keus is. Ook om mijn andere bedijf zeker te stellen.

 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag premium

 

Je geeft zelf al een beetje het antwoord: er is geen ruimte voor een DGA-loon voor je partner en zij mist in de BV de IB-aftrekposten voor ondernemers (wat netto al snel duizenden euro's belasting per jaar scheelt). Tot slot ben je privé niet veilig omdat je hoofdelijk meetekent op de financiering. Welke voordelen zie jij dan nog voor een BV?

 

Daar komt bij dat je altijd nog de VOF kunt omvormen naar (inbrengen in) een BV-structuur!

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Waar ik eigenlijk naar op zoek was naar een mogelijkheid om toch mijn andere onderneming enigszins veilig te stellen qua aansprakelijkheid.

Wat ik begrepen heb zou ik prive ook niet voor het volledige bedrag meetekenen maar voor een kwart in het geval van de BV.

 

Maar je hebt gelijk, eventueel zou ik natuurlijk in een later stadium over kunnen gaan op een BV structuur.

 

Zou het misschien een idee zijn om mijn eenmanszaak nu reeds om te zetten naar een BV (wat ik op dit forum gelezen heb zou ik daarvoor genoeg winst maken) en de andere zaak als VOF te beginnen?

 

 

 

Dag premium

 

Je geeft zelf al een beetje het antwoord: er is geen ruimte voor een DGA-loon voor je partner en zij mist in de BV de IB-aftrekposten voor ondernemers (wat netto al snel duizenden euro's belasting per jaar scheelt). Tot slot ben je privé niet veilig omdat je hoofdelijk meetekent op de financiering. Welke voordelen zie jij dan nog voor een BV?

 

Daar komt bij dat je altijd nog de VOF kunt omvormen naar (inbrengen in) een BV-structuur!

 

groet

Joost

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zijn jullie getrouwd en hebben jullie een gedeeld vermogen etc? Anders zou je ook kunnen overwegen een lening te geven en verder het bedrijf door je vrouw te laten runnen etc. Je case is vrij complex en zeker n.a.v. deze opmerking:

Zou het misschien een idee zijn om mijn eenmanszaak nu reeds om te zetten naar een BV (wat ik op dit forum gelezen heb zou ik daarvoor genoeg winst maken) en de andere zaak als VOF te beginnen?

zou ik zeggen: Laat er eens een adviseur naar kijken die jouw persoonlijke situatie doorlicht. Wellicht valt daar wel wat te verdienen fiscaal gezien en weet je tevens hoe je in de risicosfeer zit.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Column is zeker interessant, bevestigt wel dat het niet zo'n makkelijke keuze is, maar inderdaad wel de moeite om het na te laten rekenen.

Lijkt erop dat op dit moment voor de nieuwe onderneming de BV toch niet veel voordelen heeft en niet veel bescherming biedt..

 

@djliuc: ben getrouwd in gemeenschap van goederen..

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De beslissing moet nu snel genomen worden, heb een kamerinschrijving nodig om verdere zaken te regelen. Er is nu geen tijd om te denken over het evt. omzetten van mijn eenmanszaak.

 

Waar ik voor de nieuwe zaak nog steeds mee worstel is de aansprakelijkheid, en dan niet alleen tov de bank (voor 25% prive meetekenen vind ik trouwens nog wel te overzien), maar er komt ook personeel in dienst, ik heb te maken met de verhuurder van het pand, leveranciers, klanten/gasten. Die kunnen straks allemaal mij volledig prive aansprakelijk stellen, bij een geschil oid. Hier hou ik de eenmanszaak, waarbij dit risico veel kleiner is (geen bedrijfspand, minder leveranciers en klanten) liever buiten.

Ik heb geen specifieke vraag, maar ideen hoe anderen dit hebben opgelost zijn welkom. Ik ben bang dat ik anders een van deze dagen een vof opricht omdat dit makkeijk en snel is, en daar later spijt van krijg, omdat het niet de juiste constructie blijkt. Sorry voor het lange verhaal, mijn accountant heeft het te druk met de btw aangiftes om me op dit moment van advies te voorzien zegt ie...

 

Link naar reactie
  • 1

Sorry voor het lange verhaal, mijn accountant heeft het te druk met de btw aangiftes om me op dit moment van advies te voorzien zegt ie...

 

Mijn eerste dringende advies: kijk om naar een andere accountant / boekhouder! Voor dergelijke zaken met een dringend karakter maak je gewoon tijd. Als je het overdag te druk hebt met je klopwerk voor de OB ruim je in de avonduren tijd in voor je klant. Van de klant wordt dan natuurlijk wel flexibiliteit gevraagd omtrent het tijdstip waarop de bespreking plaats vindt, maar dat lijkt mij toch geen enkel probleem als het betekent dat je geholpen wordt...

 

Er is al eerder gevraagd of je in gemeenschap van goederen getrouwd bent of onder huwelijkse voorwaarden. Dit is relevant, omdat je er voor zou kunnen kiezen om de eenmanszaak door jouw vrouw te laten oprichten. Bij huwelijkse voorwaarden is het mogelijk dat de aansprakelijkheid van jouw vrouw niet over gaat op jou en jouw eenmanszaak geen aansprakelijkheidsrisico loopt. Het noodzakelijke vermogen kan dan door jou zakelijk aan je partner geleend worden. In een later stadium kan dan altijd nog omgezet worden naar een BV-constructie waarin jij als aandeelhouder intreedt.

 

In het geval dat je toch in gemeenschap van goederen getrouwd bent zou ik als ik jou was kiezen voor de VOF-constructie. Deze is simpel, vormvrij en goedkoop. Je kunt dan in ieder geval beginnen met de onderneming. Het zakelijke risico op conflicten wat jij noemt lijkt mij in de eerste periode niet te spelen (als je de liquiditeitenprognose van de nieuwe onderneming kloppend hebt gemaakt...). De omzetting van VOF naar BV is niet (veel) duurder dan het direct oprichten van een BV zodat de kosten slechts minimaal meer zijn.

 

Een andere manier zou zijn om met je vrouw een BV i.o. (in oprichitng) in te schrijven. Dit heeft dezelfde status als een eenmanszaak of VOF (je bent dus hoofdelijke aansprakelijk) maar je geeft nu al aan dat je eigenlijk de intentie hebt om de onderneming om te zetten naar een BV. Dit maakt het helder naar je relaties en je begint al met de juiste voorbereidingen. HIer kleven echter wel nadelen aan. Uit jurisprudentie blijkt dat bij een BV i.o. noch de onderneming (heeft nog geen rechtspersoonlijkheid) noch de bestuurder (wel persoonlijk aansprakelijk maar niet betrokken bij een overeenkomst) nakoming kan vorderen van een overeenkomst. Als een klant zijn rekening niet betaalt zul je dus moeten wachten tot de BV is opgericht voordat je betaling kunt vorderen voor de rechter...

 

Zelf zou ik denk ik kiezen voor de VOF-constructie.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Je hebt gelijk vwb de accountant, ben er ook niet zo blij mee. Ik weet nog wel een andere boekhouder, zal die eens benaderen voor advies, die maakt meestal wel tijd. Helaas kan de boekhouder niet het business plan 'goedkeuren' wat nodig is voor de financiering. Ik had het hierboven al ergens genoemd maar ben dus in gemeenschap van goederen getrouwd, dus die constructie gaat niet op.

Link naar reactie
  • 0

Gelet op de risico's die een hotelbedrijf met zich mee brengt, zou ik bij gemeenschap van goederen toch neigen naar onderbrengen in een BV. Dat is op zich vrij snel geregeld en ik zou me niet te snel onder tijdsdruk laten zetten. Het overnemen van een hotel is wel iets waarbij zeer goed naar de cijfers gekeken moet worden, om te beoordelen of het uberhaupt haalbaar is. Hoe sneller het moet, hoe groter de kans dat het fout gaat.

 

Alternatief is het aangaan van huwelijkse voorwaarden en daarna het hotel overnemen via bijvoorbeeld een CV. Als je vrouw de leiding heeft en jij je daar aantoonbaar niet mee bemoeit (je mag wel werkzaamheden verrichten), is dat ook een mogelijkheid om het risico (iets) te beperken en toch in de IB-sfeer te blijven.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Allemaal bedankt voor de reacties. Voorlopig gaan we voor de VOF voor de nieuwe onderneming, om eventueel in een later stadium een BV constructie te beginnen.

Ook zal ik meteen de mogelijkheden verder bekijken om mijn huidige eenmanszaak in een Holding - Werkmaarschappij te gieten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.