Jump to content
AndreV
Verberg

Aandelen verstrekken aan een klant

vraag

Tijdens een recent gesprek met een zakenpartner, werd mij verteld dat het in sommige situaties interessant kan zijn om aan bepaalde (zeer) grote klanten aandelen te verstrekken. Ik had hier nog nooit eerder bij stilgestaan en ik vraag me af of iemand hier ervaring mee heeft.

 

Ik heb momenteel een prospect die de omzet en winst (voornamelijk i.v.m. schaalvoordelen) aanzienlijk zou kunnen verhogen. Het gaat om afname van diensten i.c.m. een jaarcontract of meerjarig contract.

 

De voornaamste voordelen zijn uiteraard dat het de prospect over de streep zou kunnen trekken om het contract aan te gaan en dat het daarmee (bij toekomstige contractvernieuwingen) de kans verhoogt dat hij ook de toekomst klant zal blijven. Daarnaast is het natuurlijk een motivatie om al zijn diensten bij ons onder te brengen (i.p.v. bij concurrenten te gaan rondkijken).

 

Het leek mij het verstandigst om hiervoor een dochter B.V. op te zetten en deze klant in de betreffende B.V. onder te brengen (en uiteraard enkel aandelen te verstrekken uit deze dochter B.V. Daarnaast zouden eventuele referenties die hij aanbrengt ook in de dochter B.V. ondergebracht kunnen worden, zodat hij hier ook voordeel van geniet.

 

Is een dergelijke constructie logisch? En zijn er mogelijke bezwaren om het niet te doen?

 

Een puntje waar ik zelf vooral mee zit, is dat de klant aan de hand van de waarde van zijn aandeel, onze inkoopsprijs vast zou kunnen stellen.

 

Al het advies is welkom! Bij voorbaat dank.

Link to post
Share on other sites

5 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Waarom een B.V. ?

Bij een B.V. moeten aandelen worden overgedragen bij notariele akte en, afhankelijk van het aantal transacties, kan dat behoorlijk in de papieren lopen.

Zowel voor B.V. als N.V. kun je een blokkeringsbepaling opnemen in de statuten, zodat een N.V. mij voordehandliggerder lijkt. Echter het startkapitaal ligt hoger bij een N.V.

 

Vergeet niet dat de aandeelhouders de jaarrekening moeten goedkeuren, dus de aandeelhouders krijgen heel veel cijfers te zien. Daarnaast wordt het nemen van aandeelhoudersbesluiten erg bewerkelijk, denk aan oproeptermijnen en de (bijna) onmogelijkheid om nog besluiten buiten vergadering te nemen.


JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Een puntje waar ik zelf vooral mee zit, is dat de klant aan de hand van de waarde van zijn aandeel, onze inkoopsprijs vast zou kunnen stellen.

 

 

Ik weet niet in wat voor diensten je zit.

 

Maar ik zou voor jezelf afvragen:

 

- of het uitmaakt of 'die grote' klant weet wat je inkoopsprijs is.

- is de toetredingsdrempel tot jouwn markt zo laag dat je onnodigrisico loopt?

- en is het wel in het belang van/ interessant genoeg, voor je klant om de tussenhandelaar er tussen uit te halen?

 

 

Je marktaandeel en de marktturbelentie zouden je al heel veel wijzer moeten kunnen maken.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoi Andre,

 

Als een klant aandeelhouder wordt is de kernvraag: wanneer heeft hij welke pet op. Dit is het pettenprobleem en dat is wat mij betreft is hét probleem bij het verkopen van aandelen aan klanten. Wat doe je met de aandelen van je klant als je onenigheid met hem of haar krijgt? Of andersom?

 

Het pettenprobleem is al een aantal keren besproken hier op ons prachtige forum.

 

Succes!

 

 

Ties

 

NB. Overigens in de structuur die je voorstelt (aandelen van een dochteronderneming) zou ik als investeerder niet in geïnteresseerd zijn.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik zou vraagtekens zetten bij de dochter BV. Deze is leeg en dus waarmee probeer je dan je klant over de streep te trekken? Er zit geen winstaandeel in voor deze klant (ja, zijn eigen omzet in de BV = sigaar uit eigen doos), tenzij hij zelf weer nieuwe klanten aanbrengt die via die ene BV bediend worden.

 

Dan moet jouw klant dus de meerwaarde in de dochter BV gaan maken door nieuwe relaties aan te brengen. Dan zou een kick-back-fee een veel eenvoudigere oplossing zijn.

 

groet

Joost

 

 


Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 13 leden online en 172 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept