• 0

Kvk nummer en rekeningnummer op de website riskant?

Ik krijg zojuist een email van een bezoeker van mijn website die mij erop wijst dat het vermelden van mijn contact gegevens, en dan met name het kvk nummer en het rekeningnummer, riskant is. Internetcriminelen zouden zo goederen op mijn naam kunnen bestellen.

In hoeverre heeft deze persoon gelijk?

 

Volgens mij is het sowieso verplicht om het kvk nummer op de website te plaatsen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi John,

Fijn dat de Belastingdienst hun website heeft aangepast. Liever geen voorbeelden, want als de Belastingdienst die noemt, krijg ik regelmatig kromme tenen. :)

"Potentiele" heeft de Belastingdienst niet voor niets tussen haakjes gezet. Zoals ik al eerder in de LinkedIn-discussie heb vermeld, is het Burgerlijk Wetboek pas van toepassing bij het verrichten van een rechtshandeling.

Dus: bezoek website is geen rechtshandeling. Plaatsen van een bestelling is wel een rechtshandeling. Dus uiterlijk op het moment van plaatsen bestelling (bijv. in de bevestiging die je als ondernemer aan de klant stuurt per mail) moet je je BTW-nummer kenbaar maken (en nog 5 andere vereisten, zoals genoemd in art. 3:15d BW).

Dus vermelding op website is nooit verplicht, maar kan gemakkelijk zijn.

En als je een bestelling plaatst en vervolgens annuleert, ben je een potentiele klant geweest in mijn optiek.

Ik hoop nu dat het duidelijk is en dat de Belastingdienst niet al te strak gaat controleren op dit soort regeltjes. De kern van deze regelgeving is de anonimiteit van de verkoper op te heffen. Dit als bescherming voor de koper. En dat lijkt mij een goed initiatief.

Groet,

Barbara Rijskamp

Voor meer grip op je financien

doe een fiscale check

Voor een oplossing van jouw belastingprobleem

vraag advies

Link naar reactie
  • 0

Barbara was me net voor, geheel mee eens.

In de bestelfase de betreffende informatie verstrekken is in mijn ogen ook vroeg genoeg.

Zelfs al zou de wet bepalen dat het open en bloot op je site moet staan laat die lui die zelf niet weten wat het internet is zich vooral niet bemoeien met internet gerelateerde zaken. Voor je het weet heb je straks voor alles een waarschuwingsbanner.

Beetje burgerlijke ongehoorzaamheid kan echt geen kwaad hoor.

Link naar reactie
  • 0

Het voegt inderdaad niets toe. Sterker nog, het is een getal waar je feitelijk -helemaal niets- mee kunt. Het KVK nummer kun je nog opzoeken in een register om te zien of het bedrijf daadwerkelijk bestaat en evt failliet is of iets dergelijks, dat is best nutting.

 

Waar wat kun je met een BTW nummer? Er is geen openbaar register waar je ze kunt controleren, en in de praktijk gebruik je dat nummer alleen voor leveringen naar andere europese lidstaten. Dat is echter pas relevant als je de factuur binnen hebt. Wat je ermee kunt op het moment van offerte is mij al volstrekt onduidelijk, laat staan wat het nut is het zomaar op je website te zetten.

Link naar reactie
  • 0

In het BTW-nr zit natuurlijk ook je BSN. Wat de overheid zelf zegt:

 

Als u toch besluit om een kopie van uw identiteitsbewijs te verstrekken (bijvoorbeeld voor een hotelovernachting of het huren van een auto), volg dan de onderstaande richtlijnen:

 

- Schrijf op de kopie dat het een kopie is en voor wie de kopie is bedoeld;

- Vermeld op de kopie de datum waarop deze is verstrekt;

- Streep uw burgerservicenummer door. Let er op dat het burgerservicenummer ook in de strook onderaan het paspoort of identiteitskaart is opgenomen.

bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/identiteitsfraude

 

Hoe het frauderen met het BSN in de praktijk werkt, weet ik niet, maar het zit mij toch niet lekker...

Link naar reactie
  • 0

In het BTW-nr zit natuurlijk ook je BSN. Wat de overheid zelf zegt:

Als u toch besluit om een kopie van uw identiteitsbewijs te verstrekken (bijvoorbeeld voor een hotelovernachting of het huren van een auto), volg dan de onderstaande richtlijnen:

- Schrijf op de kopie dat het een kopie is en voor wie de kopie is bedoeld;

- Vermeld op de kopie de datum waarop deze is verstrekt;

- Streep uw burgerservicenummer door. Let er op dat het burgerservicenummer ook in de strook onderaan het paspoort of identiteitskaart is opgenomen.

bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/identiteitsfraude

 

Hoe het frauderen met het BSN in de praktijk werkt, weet ik niet, maar het zit mij toch niet lekker...

 

Het is inderdaad vreemd, dat de overheid enerzijds aanraadt zo terughoudend te zijn met het verstrekken van de zelfde gegevens die ze je ook weer verplichten publiek te maken. Ondoordacht, op zijn minst.

 

Nederlandse slachtoffers van identiteitsfraude zijn al verschillende keren in TV reportages te zien geweest. Ik heb er ook uit eerste hand van gehoord, dus ik weet hoe makkelijk het kan gebeuren, met gegevens die van ieder eenmansbedrijf voor het oprapen liggen.

 

Link naar reactie
  • 0

Paar weken geleden een bijeenkomst gehad bij en van de KVK. Het is verplicht om je KVKnummer met BTWnummer te vermelden op de site. Verder is het ook verplicht dit te doen op factuur, briefpapier enzovoort.

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.