• 0

Kvk nummer en rekeningnummer op de website riskant?

Ik krijg zojuist een email van een bezoeker van mijn website die mij erop wijst dat het vermelden van mijn contact gegevens, en dan met name het kvk nummer en het rekeningnummer, riskant is. Internetcriminelen zouden zo goederen op mijn naam kunnen bestellen.

In hoeverre heeft deze persoon gelijk?

 

Volgens mij is het sowieso verplicht om het kvk nummer op de website te plaatsen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Over het kamer van koophandelnummer kunnen we kort zijn het is verplicht die te vermelden op de website.

 

Handelsregisternummer Kamer van Koophandel

Alle ondernemingen en rechtspersonen moeten hun handelsregisternummer (KvK-nummer) vermelden op uitgaande brieven, orders, facturen en offertes. Dit nummer moet u ook vemelden op uw bedrijfswebsite en in uitgaande e-mailberichten (behalve bij reclame-uitingen). Deze verplichting geldt niet voor verenigingen en stichtingen zonder onderneming, Verenigingen van Eigenaars, overheden en kerkgenootschappen. Bij verhuizing van uw bedrijf naar een andere KvK-regio, blijft het inschrijfnummer ongewijzigd.

 

Het vermelden van een bankrekeningnummer zou ik niet doen. Dit dient meestal geen doel, voorkomen is beter dan genezen. Dat nummer zet je gewoon op je facturen zodat mensen die je moeten betalen hem kennen en als je een webshop hebt waar je ook met bankoverschrijving werkt dan zorg je dat dit nummer vermeld word in het bestelproces, maar op de algemene website voegt het weinig toe.

Maar laat je angst aan jagen met allerlei spook verhalen, de laatste tijd duiken er weer allerlei verhalen op rondom het vermelden van kvk en btw nummers. Maar ja vermelden van kvk nummer is verplicht en het btw nummer in sommige gevallen ook. en met de nummers an sich kunnen ze niet zoveel.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb op het forum van de kvk een discussie gevolgd daaruit kwam naar voren dat dit op bepaalde voorwaarden als vermeld in Boek3 artikel 15d lid f. als onderdeel van het vermogensrecht.

 

Artikel 15d

1Degene die een dienst van de informatiemaatschappij verleent, maakt de volgende gegevens gemakkelijk, rechtstreeks en permanent toegankelijk voor degenen die gebruik maken van deze dienst, in het bijzonder om informatie te verkrijgen of toegankelijk te maken:

[knip]

 

f: voor zover hij een aan de BTW onderworpen activiteit uitoefent: het btw-identificatienummer zoals bedoeld in artikel 2a, eerste lid, onder g, van de Wet op de Omzetbelasting 1968.

 

3: Onder dienst van de informatiemaatschappij wordt verstaan elke dienst die gewoonlijk tegen vergoeding, langs elektronische weg, op afstand en op individueel verzoek van de afnemer van de dienst wordt verricht zonder dat partijen gelijktijdig op dezelfde plaats aanwezig zijn. Een dienst wordt langs elektronische weg verricht indien deze geheel per draad, per radio, of door middel van optische of andere elektromagnetische middelen wordt verzonden, doorgeleid en ontvangen met behulp van elektronische apparatuur voor de verwerking, met inbegrip van digitale compressie, en de opslag van gegevens.

 

Zoals ik het begrepen heb zijn dus webshops verplicht dit te vermelden. En bedrijven die een website hoofdzakelijk als informatie middel gebruiken en hun verkopen (hoofdzakelijk) in een winkel danwel kantoor doen het niet verplicht zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik het begrepen heb zijn dus webshops verplicht dit te vermelden.

Volgens mij gaat het dan alleen om webshops die ook hun product of dienst langs electronische weg leveren. Dus bijvoorbeeld software die je kunt downloaden of ringtones.

 

De nieuwe site van de Belastingdienst is wat dat betreft verwarrend, want daarop staat dat het verplicht is voor "internet ondernemers". Ik heb een vraag daarover aan Antwoord voor Bedrijven gesteld en die vraag is inmiddels doorgestuurd naar het Ministerie van Financiën. Zodra er een sluitend antwoord is zal ik dat hier ergens posten.

Link naar reactie
  • 0

De nieuwe site van de Belastingdienst is wat dat betreft verwarrend, want daarop staat dat het verplicht is voor "internet ondernemers". Ik heb een vraag daarover aan Antwoord voor Bedrijven gesteld en die vraag is inmiddels doorgestuurd naar het Ministerie van Financiën. Zodra er een sluitend antwoord is zal ik dat hier ergens posten.

Dat is mooi. Toch vreemd dat dit zo onduidelijk wordt gecommuniceerd.
Incasso kan persoonlijker & effectiever - Incassobureau Luuc.Eu - Bezoekt uw slecht betalende debiteuren
Link naar reactie
  • 0

BTW nummer zou ik sowieso niet aanbeginnen als je een BTW nummer hebt waarin je BSN zit (volgens mij is dat zo als je zelf rechtpersoon bent in de zaak dus voor o.a. eenmanszaken).

 

BSN in combinatie met andere informatie kunnen criminelen ook prive een hoop schade mee aanrichten. Volgens mij maken we het dan wel erg makkelijk op identiteitsfraude te plegen. Eerlijk gezegd snap ik ook niet helemaal waarom de belastingdienst tot persoon herleidbare BTW nummers uitgeeft.

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb pas geleden gehoord dat het verplicht is om je btw-nummer te vermelden op je website, hoe zit dat? Weet iemand dat?

 

http://www.belastingdienst.nl/internetondernemers/ vul bij de stappen maar kvk en btw nummer niet op de website in en je krijgt de melding dat de website niet aan de wettelijke eisen voldoet.

 

Deze vragen lijst is duidelijk alleen gericht op webshops en dan ook alleen nog op business 2 consumer., want als je een zakelijk dienst aanbied waarvoor geen bestelproces bestaat dan zijn vraag 4 en 5 ook onzin. Volgens mij is er over die vragen lijst niet al te lang nagedacht of heeft de belastingdienst een veel smallere definitie van internetondernemer dan ik zou aanhouden..

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl

Link naar reactie
  • 0

Voor zover mij bekend is is het voor elke ondernemer die op wat voor manier dan ook via nternet handeld verplicht om zaken als KvK nummer en BTW nummer te vermelden.

Staan ook behoorlijk hoge boetes op op het niet plaatsen.

 

heb dat een tijd terug eens nagezocht en staat volgens mij bepaald in telecommunicatie wetgeving.

Heb al eens iets over op dit forum geplaatst maar kan even niet zo snel vinden.

Link naar reactie
  • 0

Het KVK nummer is m.i. sowieso verplicht op een website, ook al is deze zuiver informatief, het blijft tenslotte een uiting.

 

Een rekeningnummer is sowieso niet verplicht, en waarschijnlijk ook niet verstandig, tenzij je een webshop hebt waarbij mensen zelf moeten gaan overmaken of iets dergelijks. Maar vooral het BTW nummer is een lastige, omdat dat voor eenmanszaken overeenkomt met het BSN.

 

De combinatie maakt het natuurlijk wel heel gemakkelijk identiteitsfraude te plegen: Als je op je webshop zowel je NAW gegevens hebt staan, als je rekeningnummer, en daarbij ook nog je BSN, dat kan ik me voorstellen dat iemand zich vrij overtuigend van je identiteit kan bedienen. Met een beetje speuren op social networks is wellicht zelfs je geboortedatum en dergelijke nog wel te achterhalen.

 

Dat er mensen slachtoffer worden van fraude met gegevens lijkt me evident. Eigenlijk is alleen al het rekeningnummer genoeg om te frauderen met automatische incasso, en met de naam erbij is dat helemaal een eitje. Uiteraard kun je die incasso wel weer storneren als je het door hebt, maar dat gaat nog wel eens fout en is bovendien weer een stuk gedoe!

Link naar reactie
  • 0

Beste allemaal,

 

Zoals John Bouwmans al schreef heeft hij Antwoord voor bedrijven benaderd.

 

Het onderstaande antwoord is - in overleg met de Consumentenautoriteit en de Belastingdienst - opgesteld door het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, gelet op de verantwoordelijkheid van dit ministerie voor de richtlijn elektronische handel, de dienstenrichtlijn en het consumentenrecht.

 

Het is even zware materie, maar na 2 keer lezen is het hopelijk voldoende duidelijk.

 

Groet, Nynke

 

 

"Vraag: Op het KvK Hallo! forum wordt momenteel discussie gevoerd over het al dan niet verplicht zijn van het BTW-nummer van een onderneming op haar website. Graag zou ik een officieel standpunt hierover willen zien en ik hoop dat bij u te krijgen.

 

 

Geachte mevrouw / mijnheer,

 

U heeft verzocht om nadere uitleg over aard en toepassingsbereik van de verplichtingen inzake het toegankelijk maken van het BTW-nummer door internetondernemers. U heeft daarbij aangegeven dat het voor u onduidelijk is of deze verplichting ook geldt voor de ondernemer die een website heeft waar bijv. kleding kan worden besteld, maar die kleding vervolgens fysiek wordt geleverd. Dit in tegenstelling tot ondernemers die zowel de bestelling als de dienst langs elektronische weg leveren bijv. software of muziek en films. Daarvan geeft u aan dat deze laatstgenoemde ondernemers wel onder deze verplichting vallen.

 

 

De verplichting met betrekking tot het toegankelijk maken van het BTW nummer vloeit voort uit artikel 3:15d, eerste lid aanhef en onderdeel f, van het Burgerlijk Wetboek. Deze bepaling dient zelf weer ter implementatie van een daartoe strekkende verplichting uit de Richtlijn 2000/31/EG inzake elektronische handel (zie artikel 5, eerste lid, onderdeel g, van deze richtlijn). Artikel 3:15d, eerste lid aanhef en onderdeel f, van het Burgerlijk Wetboek moet in overeenstemming met deze richtlijn worden toegepast en uitgelegd. De wet en de achterliggende richtlijn verplichten de ondernemer die een zogeheten "dienst van de informatiemaatschappij" aanbiedt tot het gemakkelijk, rechtstreeks en permanent toegankelijk maken van het BTW nummer voor iedereen die een dergelijke dienst mogelijk wil afnemen. De verplichting geldt voor iedere ondernemer die een "dienst van de informatiemaatschappij levert."

 

 

Wat een "dienst van de informatiemaatschappij" is, wordt in artikel 15d, derde lid, van het Burgerlijk Wetboek aangegeven:

 

"3. Onder dienst van de informatiemaatschappij wordt verstaan elke dienst die gewoonlijk tegen vergoeding, langs elektronische weg, op afstand en op individueel verzoek van de afnemer van de dienst wordt verricht zonder dat partijen gelijktijdig op dezelfde plaats aanwezig zijn. Een dienst wordt langs elektronische weg verricht indien deze geheel per draad, per radio, of door middel van optische of andere elektromagnetische middelen wordt verzonden, doorgeleid en ontvangen met behulp van elektronische apparatuur voor de verwerking, met inbegrip van digitale compressie, en de opslag van gegevens."

 

Deze definitie is weer afkomstig uit de richtlijn inzake elektronische handel (artikel 2, onderdeel a) die weer doorverwijst naar een andere richtlijn (ar richtlijn 98/34/EG zoals gewijzigd door richtlijn 98/48/EG). Recentelijk heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie de betekenis en het toepassingsbereik van de richtlijn inzake elektronische handel en de definitie van de dienst van informatiemaatschappij verduidelijkt, specifiek ten aanzien van de vraag of de online verkoop van goederen (die dan vervolgens fysiek worden geleverd) binnen het toepassingsbereik van de richtlijn inzake elektronische handel valt. In de zaak Ker Optika (zaaknummer C-108/09) heeft het Hof van Justitie bij arrest van 2 december 2010 het volgende aangegeven:

 

"23 Wat in de eerste plaats de verkoopovereenkomst betreft, brengt richtlijn 2000/31 overeenkomstig de artikelen 1, lid 2, en 2, sub a, ervan bepaalde nationale bepalingen nader tot elkaar die van toepassing zijn op de diensten van de informatiemaatschappij, dat wil zeggen diensten die gewoonlijk tegen vergoeding, langs elektronische weg, op afstand en op individueel verzoek van een afnemer van diensten worden verricht.

 

24 Blijkens punt 18 van de considerans van richtlijn 2000/31 bestrijken dergelijke diensten van de informatiemaatschappij onder meer onlineverkoop van goederen.

 

25 Dit wordt bevestigd door de toelichting bij het door de Commissie op 18 november 1998 ingediende voorstel voor een richtlijn [COM(1998) 586 def.] volgens hetwelk de diensten van de informatiemaatschappij diensten van verkoop van goederen en diensten voor elektronische onlinetransacties voor de aankoop van goederen als interactieve aankoop op afstand en elektronische handelscentra omvatten.

 

26 Vervolgens, aldus punt 34 van de considerans en artikel 9, lid 1, van richtlijn 2000/31, moet elke lidstaat systematisch zijn wetgeving aanpassen indien deze vereisten bevat die het langs elektronische weg sluiten van contracten in de weg staan, en wel met betrekking tot alle etappes en handelingen die nodig zijn voor de totstandkoming van het contract voor onlineverkoop van goederen, zoals aanbod, onderhandeling en sluiten van het contract via elektronische weg.

 

27 Ten slotte sluit artikel 1, lid 5, van richtlijn 2000/31 de verkoop van medische hulpmiddelen als contactlenzen niet uit van de werkingssfeer van deze richtlijn.

 

28 Bijgevolg vallen nationale bepalingen houdende verbod van de handelingen voor verkoop van contactlenzen, namelijk het onlineaanbod en het sluiten van de overeenkomst via elektronische weg, onder het gecoördineerde gebied van richtlijn 2000/31.

 

Dit betekent het volgende voor ondernemingen die een website beheren:

 

Voor zover langs de website van de desbetreffende onderneming een aanbod wordt gedaan voor de verkoop van goederen of diensten en het via deze website mogelijk is om een overeenkomst te sluiten tot levering van een goed of dienst, is er sprake van een dienst van de informatiemaatschappij. Het is dus niet nodig dat de levering ook langs elektronische weg geschiedt om te spreken van een dienst van de informatiemaatschappij. Indien een onderneming een dergelijke website beheert, moet door deze onderneming worden voldaan aan de informatieverplichting zoals neergelegd in artikel 3:15d, lid 1, aanhef en onderdeel f. Dat betekent dat de ondernemer die een dergelijke webshop exploiteert ervoor moet zorgen dat het BTW-nummer gemakkelijk, rechtstreeks en permanent toegankelijk is. De ondernemer kom daarbij een zekere keuzevrijheid toe, mede in het licht van nieuwe technieken, maar hij zal hoe dan ook ervoor moeten zorgen dat het BTW-nummer gemakkelijk, rechtstreeks en permanent toegankelijk is voor een potentiële klant. Bij een webshop ligt het in de rede dat het BTW-nummer dan ook op de website wordt vermeld.

 

 

Naast de informatieverplichtingen die de uit de richtlijn inzake elektronische handel voortvloeien, kent de dienstenrichtlijn (richtlijn 2006/123/EG betreffende diensten op de interne markt) een vergelijkbare verplichting voor het kenbaar maken van het BTW-nummer (zie artikel 22, eerste lid, onderdeel d, van de dienstenrichtlijn). De ondernemer heeft daarbij volgens de dienstenrichtlijn (artikel 22, tweede lid) overigens wel de keuze tussen:

- het telkens actief verstrekken van informatie over het BTW-nummer aan de (potentiële) klant,

- de informatie over het BTW-nummer toegankelijk maken op de plaats waar de dienst wordt verricht of waar het contract wordt gesloten,

- de informatie over het BTW-nummer gemakkelijk elektronisch toegankelijk maken op een van tevoren medegedeeld elektronisch adres, of

- de informatie over het BTW-nummer is opgenomen in elk informatiedocument dat door de dienstverrichter aan de afnemer wordt verstrekt waar in detail zijn diensten worden beschreven.

 

 

Het is daarbij aan de ondernemer om te kiezen welke methode van het kenbaar maken past binnen de eigen bedrijfsomgeving. Deze bepalingen uit de dienstenrichtlijn zijn geïmplementeerd in de artikelen 6:230a tot en met artikel 6:230c van het Burgerlijk Wetboek. Dus ook indien de ondernemer geen dienst van informatiemaatschappij verricht en dus geen webshop exploiteert waarlangs een overeenkomst kan worden gesloten, dan nog kan een vergelijkbare verplichting voor het verstrekken van het BTW nummer bestaan."

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Dat betekent dat de ondernemer die een dergelijke webshop exploiteert ervoor moet zorgen dat het BTW-nummer gemakkelijk, rechtstreeks en permanent toegankelijk is. De ondernemer komt daarbij een zekere keuzevrijheid toe, mede in het licht van nieuwe technieken, maar hij zal hoe dan ook ervoor moeten zorgen dat het BTW-nummer gemakkelijk, rechtstreeks en permanent toegankelijk is voor een potentiële klant. Bij een webshop ligt het in de rede dat het BTW-nummer dan ook op de website wordt vermeld.

Hoewel het antwoord dus duidelijk maakt dat ook bij bestelling van goederen of diensten langs electronische weg (webshop) en vervolgens levering van die goederen of diensten langs fysieke weg er sprake is van "een dienst van de informatie-maatschappij", laat de zinsnede "ligt het in de rede" dan weer ruimte om ook op een andere manier het btw-nummer "gemakkelijk, rechtstreeks en permanent" beschikbaar te maken voor een potentiële koper.

 

Ik ben dan wel weer nieuwsgierig welke "nieuwe technieken" in dit kader mogelijk en acceptabel zouden zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat het een wat ouder topic is, een frissere kon ik zo snel niet vinden....

 

Ik lees nu (en ook in de nieuwe belastingplannen aangescherpt) dat een paar weken geleden de BD een nieuwsbrief heeft aangepast omdat "

 

"Ondernemers zijn wél verplicht hun btw-nummer op hun internetsite te vermelden. Eerder zeiden wij onterecht dat dit niet verplicht is.

 

Op 2 augustus plaatsten wij een nieuwsbericht waarin stond dat ondernemers met een internetsite niet verplicht zijn hun btw-nummer hierop te vermelden. Dit is onjuist. Als u een internetsite hebt, bent u wél verplicht uw btw-nummer hierop te vermelden. Wij hebben het nieuwsbericht inmiddels aangepast."

 

BelastingDienst

 

 

 

 

[link gerepareerd - mod]

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Goed om te weten dat het dus toch niet hoeft :)

 

Als mensen je BSN nummer willen nemen is dat niet heel moeilijk. Dan vragen ze gewoon een offerte op een valse naam aan.

 

Dat kan, maar dat kost moeite die indentiteitsdieven niet gaan doen tenzij je een bijzonder interessant doelwit bent. Automatisch websites afstruinen naar btw nummbers is niet zo heel complex, ".B01" googelen:

 

https://www.google.nl/?gws_rd=cr&ei=nfA6Up-8De6r0AXrmYCYCw#q=btw+%22.b01%22&safe=off

 

.. op de eerste pagina zoekresultaten al het bsn nummer van 4 mensen te pakken.

Link naar reactie
  • 0

Mooi dat ze dat hebben bijgewerkt in ieder geval.

 

Het zou natuurlijk fraaier zijn als ze kwamen met een oplossing waarbij je als eenmanszaak een btw nummer hebt waaruit je niet direct het BSN van de eigenaar kunt opmaken.

 

Persoonlijk werk ik met klanten die ik ken en vertrouw, maar als ik een of andere, algemeen verkrijgbare, webservice zou aanbieden voor een paar euro zou ik toch liever niet mn bsn delen met alle afnemers daarvan.

Link naar reactie
  • 0

en vandaag heeft de belastingdienst hun info op hun website aangepast ...

 

Ik vind het er eerlijk gezegd niet duidelijker op worden.

 

- geldt voor iedereen die een zogeheten dienst van de informatiemaatschappij verleent

 

Een aantal praktische voorbeelden zou handig zijn, want wat is nu precies wel en niet "een dienst van de informatiemaatschappij"?

 

- het telkens actief verstrekken van informatie over het btw-nummer aan de (potentiële) klant

 

Vanaf welk moment noemen we iemand een "potentiële klant"? Want als dat vanaf zijn eerste bezoek aan de website is, dan moet de ondernemer vanaf dat moment zijn btw-nummer "telkens" en "actief" verstrekken; kan dat op een andere manier dan vermelding van het nummer op de website?

 

Daarnaast suggereert deze zin dat de ondernemer het btw-nummer zelf niet hoeft te verstrekken, alleen "informatie over" het btw-nummer. Dus even kort door de bocht: als ik vertel dat mijn btw-nummer eindigt op .B01, dan heb ik "informatie over het btw-nummer" verstrekt en daarmee voldaan aan de verplichting?

 

- de informatie over het btw-nummer gemakkelijk elektronisch toegankelijk maken op een van tevoren medegedeeld elektronisch adres

 

Hoezo "van tevoren"? Hoe deel ik iemand van tevoren de informatie over mijn btw-nummer mee? En vóór welk moment is dat?

 

Ik hoop dat er binnenkort weer een update komt ...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.