• 0

Doelomschrijving Stamrecht BV in combinatie met Eenmanszaak

Hallo allen,

 

Ik sta momenteel in de startblokken voor de oprichting van een Stamrecht BV. Alle benodigde documenten liggen klaar voor de notaris en tevens is de goedkeuring bij de belastingdienst aangevraagd.

Zodra de Stamrecht BV is opgericht wil ik direct een deel (60%) van het bedrag als startkapitaal aanwenden voor een nieuwe eenmanszaak.

 

Er is al veel geschreven in dit forum over het belang van een 'zo breed mogelijke doelomschrijving' van de Stamrecht BV.

Ik vraag mij af:

- in hoeverre is dit mbt bovenstaande constructie van belang en wat zijn de evt consequenties als je het niet doet?

- wanneer, waar en bij wie moet ik dit aangeven (doet de notaris dit dan in de oprichtingsakte?)

Voor alle zekerheid check ik dit even want ik wil in de toekomst niet voor verrassingen komen te staan :'(

 

graag jullie reacties,

 

www.goudastudios.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Nighttrain ( Kadoc? ) ;D

 

De doelomschrijving wordt doorgaans door de notaris al erg ruim opgesteld.

Je moet de verhouding bekijken tussen de eenmanszaak en de BV. De BV leent geld aan de eenmanszaak? Dan moet er in de doelomschrijving iets hierover staan.

Je kunt dit aangeven bij de notaris. Plaats hier eventueel een kopie van de doelomschrijving, dan controleer ik dat voor je.

 

Gr.

Johan

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie Johan,

 

Ik heb inmiddels ook van mijn fiscaal adviseur begrepen dat de notaris sowieso rekening houdt met een ruime doelomschrijving van de Stamrecht BV. Zodra ik die heb dan laat ik 'm graag even zien.

 

Uit voorgaande berichten op dit forum is al uitvoerig besproken wanneer de Stamrecht BV een lening verstrekt aan de eenmanszaak tegen de zakelijk gebruikelijke rente (5% of misschien minder?).

Maar wat als de bv leeg is en de eenmanszaak gaat kopje onder of kan het niet terugbetalen (ik ga er uiteraard niet van uit)?

Ik kan geen onderpand overleggen oid en heb ook geen eigen huis. Het enige dat ik aantoonbaar heb is dat de lening destijds bestemd was voor aan te schaffen activa van de EZ. Hoe zit het dan met de schuld aan de bv waar nog die stamrechtverplichting op rust?

groet,

 

Willem

www.goudastudios.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie Johan,

 

Ik heb inmiddels ook van mijn fiscaal adviseur begrepen dat de notaris sowieso rekening houdt met een ruime doelomschrijving van de Stamrecht BV. Zodra ik die heb dan laat ik 'm graag even zien.

 

Uit voorgaande berichten op dit forum is al uitvoerig besproken wanneer de Stamrecht BV een lening verstrekt aan de eenmanszaak tegen de zakelijk gebruikelijke rente (5% of misschien minder?).

Maar wat als de bv leeg is en de eenmanszaak gaat kopje onder of kan het niet terugbetalen (ik ga er uiteraard niet van uit)?

Ik kan geen onderpand overleggen oid en heb ook geen eigen huis. Het enige dat ik aantoonbaar heb is dat de lening destijds bestemd was voor aan te schaffen activa van de EZ. Hoe zit het dan met de schuld aan de bv waar nog die stamrechtverplichting op rust?

groet,

 

Willem

 

Dag Willem,

 

Je loopt dan tegen twee problemen aan:

 

1. Je heb prive een flinke schuld aan de B.V.

Nu ben je zelf enig aandeelhouder/directeur dus de consequenties zullen loslopen. Echter, vroeg of laat moet je betalen.

 

2. De B.V. heeft geen geld om aan jou de stamrechtuitkeringen te betalen. Daar ontstaat fiscaal een probleem, omdat de belastingdienst nog de misgelopen loonheffing zal willen innen.

Als een directeur-grootaandeelhouder zijn voor verwezenlijking vatbare pensioenaanspraken prijsgeeft, wordt deze aanspraak direct als loon uit vroegere dienstbetrekking aangemerkt (loon- en inkomstenbelasting naar het progressieve tarief). De sanctie kan ook worden toegepast bij het afzien van weduwen- en wezenpensioen. Een uitzondering geldt als om zakelijke reden wordt afgezien van pensioen. Hiervan kan sprake zijn bij faillissement of schuldsanering, de aanspraak is dan ook niet voor verwezenlijking vatbaar.

 

Bij faillissement zul je dus als concurrente schuldeiser moeten optreden van de failliete B.V. en je vordering neerleggen bij de curator.

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Ok duidelijk.

 

Zie ik hier dan ook het grote voordeel van de constructie van een (stamrecht)Holding met een Werk bv eronder waarbij je makkelijker met de bedragen kan schuiven zonder dat je dit als lening moet formuleren. Immers wanneer de Werk bv kopje onder zou gaan dan zou de Holding buiten schot (kunnen) blijven en blijven er geen verplichtingen meer staan voor de holding. Of maakt dit sowieso niet uit omdat je nu eenmaal die stamrechtverplichting hebt?

 

www.goudastudios.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inmiddels ook van mijn fiscaal adviseur begrepen dat de notaris sowieso rekening houdt met een ruime doelomschrijving van de Stamrecht BV. Zodra ik die heb dan laat ik 'm graag even zien.

Hallo Johan,

Zoals beloofd heb ik hier de tekst van de ruime doelomschrijving.

Naar mijn mening dekt het de lading (en wel meer) voor wat ik daarna van plan ben te gaan doen (EZ of VOF).

Ben benieuwd wat je ervan vindt.

Wellicht is deze tekst ook nuttig voor anderen die een voorbeeld zoeken voor een doelomschrijving bij oprichting!

Was ik nog niet tegengekomen op HL

Dan hierbij de tekst in een pdfje geupload.

groet,

 

Willem

Voorbeeld_brede_doelomschrijving_vennootschap.pdf

www.goudastudios.nl

Link naar reactie
  • 0

ik maak het je nog iets makkelijker ;)

Voeg toe:

"het verrichten van alle handelingen op commercieel, financieel en industrieel gebied"

groet

Joost

 

Dank voor je toevoeging Joost,

Ik doe dit liever in één keer goed dan dat ik er straks gelazer mee krijg :-\

groet,

Willem

www.goudastudios.nl

Link naar reactie
  • 0

Ok! Dank voor het meekijken Johan.

 

Enne.. de naam Nighttrain kom niet van Kadoc maar van mijn type Harley waar ik op rij. Je weet wel, dat andere merk... 8)

groet,

 

Willem

 

Graag gedaan Willem.

 

Hoewel het niet mijn smaak is, snap ik absoluut waarom je voor een Harley kiest. Leuk ding, veel plezier ermee!

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Hi allen,

 

ik zag de vraag van Willem en een reactie daarop, over de gevolgen van een mogelijk lege stamrecht BV en failliete eenmanszaak, waar dan de belastingdienst de gemiste loonbelasting over het beginkapitaal toch zal willen hebben....

 

Hoe zorg je dat je deze belasting , in zo'n situatie niet hoeft te betalen / dat er niks te halen is ?

 

Lau

Link naar reactie
  • 0

Hoe zorg je dat je deze belasting , in zo'n situatie niet hoeft te betalen / dat er niks te halen is ?

 

Lau

 

Dag Lau

 

Dat hangt er vanaf hoe de BV leeggehaald is en hoe de EMZ failliet gegaan is. Het is niet zonder meer zo dat er geen belasting betaald hoeft te worden of dat je dat achteraf kunt sturen.

 

Op grond van de feitelijke omstandigheden zal de fiscus bezien of zij een belastingclaim hebben en deze kunnen inwinnen bij jou en/of de BV.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.