Jump to content
B4Fver
Verberg

Op welke manier bereken je de inhoud van bijv. een caddy of bestelbus

vraag

Ik ben concreet bezig om part-time een koeriersdienst te gaan beginnen, naast mijn reguliere baan.

Alleen vraag ik mij het volgende af; als klanten meerdere pakjes aanbieden dat is het wel fijn om te weten hoeveel er in je caddy of bestelbus kunnen. Op basis daarvan kan je een rittenlijst samenstellen.

Ik heb al veel gezocht op het web, maar ik kom niet tegen op welke manier je dit kan berekenen. Ik weet dat wiskundige mensen dit zeker kunnen, maar wiskunde is niet echt mijn ding.

Misschien is het wel een makkelijke berekening dat weet ik dus niet. ???

 

Wie kan mij uit de brand helpen zonder een hoogleraar te raadplegen a honderd euro per .......... ;D

 

Link to post
Share on other sites

10 answers to this question

Recommended Posts

  • 1
  • Rate this answer

Volkswagen heeft vast een pdf met afmetingen bij de brochures of specificaties zitten. En anders meet je er één op. Moeilijker is de inschatting wat klanten aanbieden. Auto's 100% vullen is een illusie bij koerierswerk. Daar gaat het toch eerder om snelheid, flexibiliteit en lage kosten?

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Ik heb een transportbedrijf en rij lange ritten voor klanten door heel Europa

Stel je er part time niet teveel van voor een koeriersbedrijf te beginnen. Dit lukt alleen als je al klanten hebt voordat je begint.

 

Als ik op een verjaardag ofzo zit hoor ik wel vijf keer : ' als je eens wat hebt wil ik graag rijden....'

 

Klanten vinden is lastig en het moet altijd voor weinig geld.

 

Tip: sluit je aan bij een koeriers netwerk als je wat klanten hebt. Kun je werk verdelen.

 

Succes.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Ik zou je niet te druk maken over de maten van je bestelauto, er is namelijk geen klant die weet hoe groot zijn pakketje is.

Het enige wat je wel moet weten is maximale hoogte, breedte en lengte/diepte die je mee kunt nemen.

Je zult nog wel eens de vraag gaan krijgen of een pakket van xxx cm bij xx cm in je autp past, of dat je een koker met een lengte van xxx cm ook mee kunt nemen.

Hou er ook rekening mee dat een bestelauto met een omhoog scharnierende achterklep nooit fatsoenlijk een pallet kunt laden, heb je deuren die zijwaarts openklappen dan kan dat weer wel. (mits niet te zwaar natuurlijk).

Ook de ruimte tussen de wielkasten is wel iets om rekening mee te houden, sommige wielkasten hebben een tussenruimte die voor veel doos en palletmaten heel ongelukkig uit kan komen. Let ook op de hoogte van de laadvloer ten opzichte van de weg.

Een trekhaak is soms echt een onding als je aan het laden of lossen bent, denk na of het handig is en daarna of er misschien een afneembare haak op zou moeten.

 

Maar zoals anderen al aangeven, ga eerst eens op zoek naar echte klanten, rij desnoods in het begin met een huurwagen voor je iets koopt. Sommige klanten kunnen hele specifieke behoefte hebben die bepalend kunnen zijn voor de keuze van de wagen.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Bedankt voor de tips, maar misschien moet ik het nog even iets meer toelichten;

 

Ik wil van te voren de maten/gewicht van de te vervoeren pakketten weten. Op basis daarvan wil ik een berekening kunnen maken (misschien bij benadering) wat er precies in mijn auto kan.

 

Eigenlijk een soort ruimte berekening.

 

En klanten geen probleem, uiteraard heb ik al een aantal klanten en ben ik verder druk aan het werven.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Elk merk levert je inhoudsmaten op internet. Voorbeeld: http://www.vwbedrijfswagens.nl/media/images/vwbedrijfswagens/Modellen/Transporter/Technische_gegevens/gb_26_l1h1.pdf

Dan is het lengte x hoogte x breedte = inhoud. En let idd even op dat er een europallet met een heftruck geladen kan worden en of die tussen de wielkasten past. Sommige busjes zijn waardeloos met in- en uitstappen (een Caddy bijvoorbeeld). Belangrijk, want dat doe je 400x op een dag, centrale vergrendeling op hele voertuig of cabine en laaddeuren apart (veiliger in de grote steden: ze jatten je cabine leeg als jij achterin op je knieën een doosje zoekt), is er afleg- en schrijfruimte op de bestuurdersplaats, heb je een zijschuifdeur aan de trottoir-zijde nodig, maak je legborden aan een of twee wanden, betimmering van laadruimte... etc. etc.

Maar waarom verwacht je dat klanten de inhoud van hun pakket (willen) weten? Ga je ze factureren op volume? Dan zou je de eerste zijn in dit wereldje. Het gaat jouw klanten niet om volume of gewicht, maar om stiptheid en service. Of snap ik je vraag nog steeds niet?


www.bizzionair.nl

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer
En klanten geen probleem, uiteraard heb ik al een aantal klanten en ben ik verder druk aan het werven.

 

Vraag ze eens naar jouw aanpak m.b.t. vooraanmelding van zendingen en dienstverlening in deeltijd. Ga je ook op de mm3 afrekenen? Waarom doet niemand het nu zoals jij het wilt gaan doen? Het is onzinnig om volume van eenmalige partijen te optimaliseren i.t.t. inspanningen voor bijvoorbeeld verpakkingsontwikkeling en palletstapeling.

 

Ik snap deze vraag tenslotte al helemaal niet in relatie tot jouw topic in het vraag & aanbod-gedeelte.

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Bedankt voor de adviezen. Ik zal het inderdaad bij vraag en aanbod verwijderen. Dat maakt de situatie alleen maar onduidelijk. Ik weet nu in welke richting ik moet handelen. :)

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Ik wil je adviseren om ook te zorgen voor alle benodigde vergunningen en verzekeringen die je nodig hebt. De NIWO vergunning (vervoer in een auto met een laadvermoegn groter dan 500 kg) wordt vaak "vergeten". Het is best wat studiewerk om deze te halen maar dan weet je wel wat je aan het doen bent. Besluit je om geen NIWO te gaan halen dan is het zaak dat je je voertuig bij de RDW laat terugkeuren naar een laadvermogen van maximaal 500 kg (en dat je dat ook echt niet doet). Doe je dit niet en je wordt een keer aangehouden dan wordt je beboet voor een economisch delict.

 

Succes!

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 12 leden online en 191 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept