Ga naar inhoud

Moet ik helemaal door 6 aanmaningen heen voor een incassotraject afgerond is?

Geplaatst:

Danielvr

L.S.

Ik heb een vraag inzake een een wanbetaler. Ben ik verplicht om de niet betalende afnemer minimaal 3 x maal schriftelijk in gebreke te stellen om hierna wettelijk correct gezien te handelen een incasso traject met een derde partij te starten...

die op haar beurt wederom 3 x schriftelijk moet aanmanen om de discussie te voorkomen, van ik heb geen post ontvangen?

Graag uw advies hierin wat wettelijk gezien verplicht is.

mvgr

Daniel

(Edit: titel verduidelijkt)

Daniel G.M. van Raay

0628 223 116

Featured Replies

Geplaatst:

Zomaar iemand

J kan iemand maar 1 keer gebreke stellen.

Het helemaal afhankelijk van de deal die je hebt met het incasso bureau. Sommige nemen het na de herinnering al over andere pas na de 1ste aanmaning.

Wettelijk gezien hoef je iemand alleen de gelegheid te geven om te betalen en kunnen aantonen dat je hem de gelegeheid hebt gegeven.

Waar heb je die wijsheden van die 3x + 3x vandaan?

Geplaatst:

Danielvr

• Auteur

dank dank..voor je reactie

Tja...logica? school? als iemand 6 ''normale'' brieven schrijft....hoe klein is de kans dat er dan niet minimaal 1 brief is aangekomen? dit omdat er velen zijn die direct, en te hard proberen te incasseren... zonder het voor traject van 6 brieven....wie van de 2 staat dan sterker? en is eerlijker?

Corrigeer me als ik verkeerd denk? als ik het zeker wist had ik geen advies nodig? ;)

Daniel G.M. van Raay

0628 223 116

Geplaatst:

Dave1

Waarom in hemelsnaam 6 aanmaningen?

Waarom bel je niet even de klant en vraagt waarom de klant niet wil betalen? Dat werkt veel beter als herinneringen sturen.

Geplaatst:

Danielvr

• Auteur

mmmm ja dat dacht ik ook, en heb ik ook gedaan...alleen na 3 maanden...bellen en lege beloften aanhoren...?!..tja wat dan? 3 maanden is al veel te lang...maar ik moet ''het'', mijn betaalverzoeken etc... kunnen aantonen toch?

Daniel G.M. van Raay

0628 223 116

Geplaatst:

Danielvr

• Auteur

PS de reden dat hij niet kan betalen weet k, maar is dat wel relevant? Ik koop ook geen luxe als ik daar geen budget voor heb...dus tja...?

Daniel G.M. van Raay

0628 223 116

Geplaatst:

Romano Sandee

Ik heb deze vraag eens bij mijn incassobureau neergelegt, inprincpe is aanmanen in de wet niet verplicht, echter als je een goede verstandhouding wil behouden met je klanten, is het wel aan te raden eerst te herinneren. Je kan ook gelijk een ingebrekestelling zenden.

Geplaatst:

Dave1

PS de reden dat hij niet kan betalen weet k, maar is dat wel relevant? Ik koop ook geen luxe als ik daar geen budget voor heb...dus tja...?

Misschien is de reden in dit geval niet relevant maar vaak is het een simpel administratief probleem. Zeker bij grote bedrijven.

Maar na 3 maanden zou ik het allang bij een incassobureau neergelegd hebben.

Geplaatst:

logistieke dienstverlening

Formeel hoef je helemaal niet aan te manen,

na de betalings termijn is de afnemer automatisch in verzuim.

En indien geen betalingstermijn overeengekomen 30 dagen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.