• 0

Stoppen van B.V.i.o. en aansprakelijkheid

Hallo,

Op deze site heb ik al ontzettend veel info kunnen vinden over de rechtsvormen en alles wat daarbij komt kijken. Ik kamp nu echter nog met 2 vragen waarvan ik geen (duidelijk) antwoord heb kunnen vinden en ik hoop dat er hier mensen zijn die me kunnen helpen! De onderwerpen van de vragen worden al wel enigzins behandeld in andere topics, echter staat daar niet precies het antwoord in wat ik zoek dus vandaar dat ik dit nieuwe bericht open.

Het gaat over een B.V. i.o.

---Ten eerste; de aansprakelijkheid. Ik vind hier 2 verschillende antwoorden over. Op de KvK-site staat bijvoorbeeld:

B.V. i.o. fase: Als u in deze fase namens het bedrijf naar buiten treedt, bent u prive aansprakelijk voor contracten en andere rechtshandelingen. Op anders site's en ook in sommige forums hier wordt er echter gezegt dat iedere ondernemer van de B.V.i.o. hoofdelijk aansprakelijk is.

Stel nu dat er een B.V.i.o. is met 1 aandeelhouder en 1 directeur. Als de directeur nou in de i.o. fase contracten aangaat/ondernemers inhuurt (namens de B.V.i.o.), is dan ook de aandeelhouder aansprakelijk voor de contracten (bijv. bij een evt failliessement)? Volgens de KvK niet (aangezien de aandeelhouder niet namens het bedrijf naar buiten treedt)... Klopt dit? Of is de aandeelhouder alsnog aansprakelijk aangezien hij ook ondernemer is in de i.o? Of zie ik iets over het hoofd?

--- Ten tweede; stel dat het toch niet allemaal lukt met de B.V.i.o. en dat er beslosten wordt met B.V.i.o. (die als zodanig geregistreerd staat bij de KvK) te stoppen. Geldt hier dan hetzelfde liquidatieproces als voor een opgerichte B.V.? Dus o.a. deponeren van de rekening en verantwoording en aankondigen in landelijke krant met 2 maanden wachtperiode?

Ik dank jullie alvast hartelijk voor eventuele antwoorden en/of uitleg!

Met vriendelijke groet,

onder1nemer

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/30799-stoppen-van-bvio-en-aansprakelijkheid/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Kun je misschien ook uitleggen waarom je zolang een BV i.o. wilt hebben, wat zou volgens jou "het" voordeel zijn om niet door te gaan naar een BV maar te blijven werken met een i.o.?

Daarnaast draai je het directeur <-> aandeelhouder verhaal volgens mij om. Als de directeur in dienst is van de BV is het gewoon een werknemer met bijbehorend arbeidscontract, die kan niet zomaar hoofdelijk aansprakelijk gesteld worden.

De (enige) aandeelhouder is al naar buitengetreden tijdens het aannemen van de directeur en daarmee ook meteen aansprakelijk voor het doen en laten van die directeur. (We hebben het hier niet over een DGA neem ik aan?)

• 0

Een B.V. i.o. is niets meer of minder dan een eenmanszaak of V.O.F. met de daarbij behorende aansprakelijkheden.

De eigenaar eenmanszaak/vennoten is/zijn hoofdelijk aansprakelijk voor zolang de B.V. nog de i.o.-status heeft.

• 0

Dit zou toch stof moeten zijn die op de Uni gewoon vindbaar moet zijn in de bibliotheek van de faculteit rechtsgeleerdheid.....

HL is geen forum voor studentenvraagstukken, zie huisregels. Dus gaat hier een slotje op.

groet

Joost

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar