• 0

participatie om groei te versnellen

beste leden,

 

ik heb een onderneming (BV) die 5 jaar bestaat en sinds vorig boekjaar pas een beetje winst laat zien. ik loop zelf een beetje vast in ideeën en in uitvoering hiervan en raak een beetje overwerkt.

nu wil ik met een participatiebedrijf gaan samenwerken om zo groei en innovatie te versnellen. we zitten nog in het beginstadium maar de deal lijkt eruit te bestaan dat ik ca. 40% van mijn aandelen aan hun afsta met als tegenprestatie dat zij middels hun netwerk, kunde en inzichten mijn bedrijf laten groeien. voor een medewerker van dat participatiebedrijf moet ik wel nog, zij het een aangenaam lager tarief, een managementfee betalen. hij zet zich dan live in om zich in mijn bedrijf te verdiepen, personeel te begeleiden en plannen uit te zetten en te implementeren samen met mij.

 

het lijkt mij een slechte deal zegt mijn gevoel. ik moet een fee betalen en ben nog eens 40% van mijn bedrijf "kwijt".

kent iemand betere rekenmodellen of deals die voor beide partijen netjes zijn?

ik zou al kunnen denken om alleen de ontstane groei met dito winst te kunnen verdelen met dit bedrijf. of geen aandelen afstaan maar slechts een aandeel van de ontstane winst in de nieuwe situatie.

 

dank voor feedback!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Obiwankunoble,

 

Ga eerst eens na wat je beweegredenen zijn om derden te laten participeren.

Het lijkt tegenstrijdig om groei na te streven terwijl je op dit moment overwerkt bent. Misschien is het

goed eerst pas op de plaats te maken, te zorgen dat je grip op je huidige onderneming hebt en van daaruit verder

te gaan. M.a.w. kun je niet beter investeren in externe begeleiding (korte interventie) om je zaak goed aan het draaien te krijgen.

 

Als je je zaak 1 of 2 jaar goed aan het draaien hebt is de waarde van je aandelen navenant fors hoger dan die in de huidige situatie zal zijn. Met name als je overweegt een fors deel (40%) aandelen te verkopen kan het zeer de moeite waard zijn om

eerst de waarde van je onderneming te verhogen voordat je besluit een deel te verkopen.

 

Dan de vraag of er andere constructies mogelijk zijn. Natuurlijk kun je een hele capabele en wellicht goed betaalde werknemer aannemen om de dingen te doen waar jezef wat minder goed in bent. De beloning van de werknemer kun je laten afhangen van het resultaat en je hoeft geen aandelen te verkopen. Prima.

Iemand die van jou een deel van de aandelen koopt en dus zelf een investering doet in de zaak zal toch op een wat andere

manier met die zaak bezig zijn. Ik denk dat daar een belangrijk verschil ligt en dat je voor jezelf daar een afweging moet maken.

 

Zaken als beloning, mangement fee e.d. moeten voor beide partijen kloppen. M.a.w. de beloning moet in verhouding staan tot

de geleverde dienst.

 

Succes.

Groeten, Jeroen

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 1

beste jeroen, en ook andere leden,

 

ik heb dit bericht in meerdere categorieen gepost omdat ik niet wist welke de beste zou zijn. vandaar dat kneusicoontje... ben hier nieuw en hen prangende vraag, dus niet goed onderzocht hoe eea werkt. excuus daarvoor!

 

en jeroen, om terug te komen op je reactie, waarvoor dank overigens, er is zelfs geen sprake van verkoop van de aandelen, het is afstaan. hun verdienmodel bestaat eruit dat zij winst opstrijken als ik later die aandelen terugkoop (dan wel met geld) of als derden het bedrijf willen kopen.

 

ik begrijp ook je punt dat ik wellicht beter pas op de plaats kan maken. ik zit echter in een markt die overspoelt wordt door concurrenten, bijna maandelijks komt er wel een bij. en allen bieden bijna hetzelfde produkt voor steeds lagere prijzen. zij blijken slimmer te werken of marktaandeel te veroveren voor dumpprijzen. ik denk niet dat ik me kan veroorloven nu nog stil te zitten, handelen is de enige optie om voor de toekomst van het bedrijf te zorgen.

 

ik begrijp ook je ideeen die je oppert. er is niet echt geld voor een goedbetaalde kracht, een soort van sterspeler. helaas, dit zou namelijk idd veel oplossen.

 

ik sta dus open voor andere verdere reacties. dank!

Link naar reactie
  • 1

Dag obiwan

 

40% 'weggeven' voor netwerk, inspanning en kunde komt mij over als zéér duur.

Heb je op enige wijze die inbreng van ze kunnen kwantificeren? Wie garandeert je dat hun netwerk nuttig is voor je? Wie garandeert dat zij een inspanningsverplichting aangaan en naleven? Heb je scherp wat de prognose is voor je bedrijfswaarde met en zonder hen? En zo kan ik nog wel even doorgaan.

 

Meest saillante punt: zij lopen vrijwel geen risico! Dat is altijd een slecht uitgangspunt voor het aantrekken van een partner.

 

Als ze geloven in de samenwerking: boter bij de vis. 40% van de aandelen voor een X bedrag!

 

Wat zou een sterspeler voor je oplossen? Je geeft aan in een markt te opereren die overspoeld wordt door de nieuwe en snelle aanbieders, zelfs tegen dumpprijzen. Gaat het jou erom dat je bang bent dat zij iets zien en weten wat jij niet ziet?

Heb je überhaupt wel goed op je netvlies waarom zij zo kunnen werken (zijn zij ook vol gefinancierd, hebben ze een financiële mogol achter zich, of zitten zij ook vast aan participatiemaatschappijen?).

 

Volgens mij heb je eerst wat stappen te maken:

 

1. zorg dat je de invloed van de part.mij. kunt kwantificeren;

2. leer je concurrenten kennen (m.n. wie en hoeveel geld zit erachter);

3. beoordeel dan of je ze nodig hebt en onderhandel (of laat dit doen) over de prijs/aandelen%

 

succes

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

beste joost,

 

dank voor je nuttige inbreng. ik ben een ondernemer die in 5 jaar tijd een mooi bedrijf heeft opgebouwd met veel tevreden klanten. wat ik nu voor mijn kiezen krijg is een hele andere materie dan waar ik verstand van heb. zou je me kunnen aangeven welk soort adviseur het beste zou zijn om mij van goed advies te dienen? zoals je weet stikt het van de adviseurs in ondernemersland...ieder met zijn eigen expertise and ervaring....

 

dank!

Link naar reactie
  • 0

Hoi obiwankunobie,

 

Zie dit topic nu pas.

 

Let op:dit is geen "normale" participatiemaatschappij of investeringsmaatschappij. Deze investeren namelijk in plaats van gratis aandelen te nemen. Ook zijn investeringsmaatschappijen geen managers hooguit in crisissituaties bij een van hun deelnemingen. Op de website van de Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen, www.nvp.nl, vind je meer informatie over private equity.

 

Je geïnteresseerde partij is meer een adviseur/businessangel/informal investor die in ruil voor een lagere adviseursfee (is dat zo? check dat in de markt) aandelen als beloning erbij wil hebben. Ik kan me hier wel iets bij voorstellen maar dan in etappes en niet de hele 40% in een keer. En afspraken maken over aandelen teruggeven bij non-performance.

 

Er zitten wel meer haken en ogen aan deze potentiële transactie maar met een goede aandeelhoudersovereenkomst moet je veel kunnen uitsluiten. Wel een goede juridische adviseur erbij betrekken. De opmerkingen van Joost zijn in dat verband zeer relevant.

 

Lees ook eens mijn column over business angels of informal investors hier op ons prachtige forum.

 

Succes en met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

Beste Obi (kort het even af als je het niet erg vindt),

 

Je gevoel voor slechte deal komt mij niet vreemd voor. Ik deel het volledig. Ik ken geen participatiemaatschappij die op dergelijke wijze 'investeert'. Op die manier wil iedereen wel instappen. Als je wilt groeien dan is daar in de regel kapitaal voor nodig dat meestal in de financiering van werkkapitaal gaat zitten (ik zeg meestal omdat ik net een business model live heb geholpen waarbij groei juist geld oplevert). Op voorhand de tent leegtrekken met managementfees is dan niet erg handig. Er moet geld in, niet uit. En dat is nu net de reden om met een participatiemaatschappij in zee te gaan. Het netwerk is leuk, maar de centen zijn een must.

 

Je post geeft mij het gevoel dat je niet helemaal thuis bent in financieringsland (kan het mis hebben, excuses dan). Kunt ook niet alles weten. Goed dat je jezelf inleest en fijn dat wij je tips mogen geven.

 

Als het om investeerders gaat, zit er helaas heel veel kaf tussen het koren. Mensen die vanalles willen en beloven, maar dat niet waar kunnen / willen maken, mensen die woekerrendementen rekenen, slinkse constructies om anderen te benadelen... kortom: een hoop boeverij en mooipraterij. De belangen zijn enorm en je kunt niet op voorhand op de bankrekening van de investeerder kijken. Bovendien is het complexe materie en gaan financiers soms zeer geraffineerd en professioneel te werk. Vaak komt men daar pas achter wanneer het kwaad al is geschied (zie bijv. deze post)

 

Ga daarom niet over één nacht ijs en check in de eerste plaats de reputatie en track record van de investeerder. Malafide investeerders laten een spoor van vernieling en slachtoffers achter. Leg het totale plaatje ook voor aan mensen die er verstand van hebben en waar je op kunt vertrouwen. Dat kan een accountant zijn, al is financiering echt een heel ander vak.

 

Dan groei... om te kunnen groeien moet je bedrijf naar mijn idee heel goed in vorm zijn. Het product moet kloppen, de dienstverlening ook, klanten moeten tijdig (zsm) betalen, de organisatie moet perfect lopen, etc. etc. etc. De voorbereiding kan niet goed genoeg zijn. Als je groeit, neemt de werkdruk en de foutkans enorm toe. Bedrijven die wel groeien, maar niet perfect georganiseerd zijn roepen daarmee een vloek over zichzelf af. En dat betekent niet zelden de ondergang. Het moet immers qua financiering ook te behappen zijn (voor de nerds: sustainable growth rate). In de regel doet groei immers een groot beslag op de financiële kracht van een bedrijf. Bij het aantrekken van groeifinanciering let ik altijd goed op de kwaliteit van de organisatie. Als die niet voldoende is, ligt de prioriteit wat mij betreft nog niet bij groei.

 

Nu ist welletjes...

Link naar reactie
  • 0

beste Stefan en Ties,

 

dank voor jullie waardevolle input! fijn dat dit forum bestaat en ik hoop in de toekomst ook net zulke zinnige antwoorden te geven op vragen hier.

 

ik heb je, Stefan, inmiddels gisteren gemaild via je website, om contact op te nemen met me. ik neem aan dat ik binnenkort wel een telefoontje krijg voor een gesprek omtrent deze kwestie.

 

ik ga me nu verder in de materie verdiepen en een strategie uitzetten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.