• 0

Krijg factuur van HBD maar ben cateraar, dus geen detailhandel. Wat te doen?

Vraag *

Ik krijg een factuur van HBD maar ik heb helemaal geen detailhandel als cateraar. Heb al paar keer gebeld en brieven met toelichting teruggestuurd. Maar krijg nu toch weer de rekening met als argument dat dit wettelijk geregeld is.

Heel vreemd dus hoop dat u mij meer kan vertellen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op de site van HBD staat het volgende te lezen:

Als u bedrijfsmatig waren aan particulieren verkoopt dan bent u een ondernemer in de detailhandel. Registratie bij het Hoofdbedrijfschap Detailhandel is dan verplicht.

 

Heel simpel dus: verkoop je bedrijfsmatig waren aan particulieren of niet? Bij twijfel HBD bellen, KvK gaat hier niet over.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Wat heb je opgegeven als bedrijfsactiviteiten bij de KvK? Stuur een kopietje daarvan naar het HBD met de mededeling dat catering dienstverlening betreft en geen verkoop van goederen, zodat detailhandel überhaupt niet mogelijk is. Mits de omschrijving bij de KvK daar natuurlijk mee strookt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al gebeld en moest toen alles terug sturen met mijn motivatie waarom het niet klopte. En nu kreeg ik van de week een brief dat ik wel degelijk zou moeten betalen. Via Twitter ook al iemand gesproken dat zij hetzelfde probleem had maar is opgelost.

Ik ben bij KvK ingeschreven als cateringbedrijf, dus ben ook benieuwd of er hier ook cateraars zijn die dit moeten betalen.

Link naar reactie
  • 0

gewoonweg met een korte brief bezwaar indienen.

komt het voor de rechtbank

 

ik heb een internetwinkel (webshop), en ik krijg de (of in ieder geval kreeg) de hbd factuur ook.

 

dat klopt, omdat je als webshop gewoon aan detailhandel doet. (even de discussie buiten wege gelaten of de HBD dino's wel wat voor webshops doen)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen webshop alleen een site.

 

gewoonweg met een korte brief bezwaar indienen.

komt het voor de rechtbank

 

ik heb een internetwinkel (webshop), en ik krijg de (of in ieder geval kreeg) de hbd factuur ook.

 

dat klopt, omdat je als webshop gewoon aan detailhandel doet. (even de discussie buiten wege gelaten of de HBD dino's wel wat voor webshops doen)

Link naar reactie
  • 0

was een reactie op sander niet op jouw situatie.

Maar toch even je kvk uittreksel controeleren, op basis van de branche code wordt bepaald of je wel of niet HBD plichtig bent of niet en kom je bij HBD terecht.

Kan goed zijn dat jij keurig een omschrijving van je werkzaamheden gegeven hebt maar dat KvK een verkeerde branche code heeft ingevuld (die hebben vaak ook geen idee wat ze doen).

Link naar reactie
  • 0

was een reactie op sander niet op jouw situatie.

Maar toch even je kvk uittreksel controeleren, op basis van de branche code wordt bepaald of je wel of niet HBD plichtig bent of niet en kom je bij HBD terecht.

Kan goed zijn dat jij keurig een omschrijving van je werkzaamheden gegeven hebt maar dat KvK een verkeerde branche code heeft ingevuld (die hebben vaak ook geen idee wat ze doen).

Ok ga de code nog checken maar op mijn inscrijving staat toc duidelijk cateringbedrijf,

En allen vast dank voor de reacties dit werkt toch beter dan Linkedin.

Maar hoop ook reacties te krijgen van bedrijven cateraars dus hier ook mee te maken hebben of hadden.

En reacties van cateraars die dit helemaal niet aan de hand hebben.

 

Groet Onno de Graaf/Cocktailsonly

Link naar reactie
  • 0

Betaal je ook een bijdrage aan bedrijfsschap Horeca en Catering? zo ja dan heb je recht op samenloopkorting

 

Aangezien jij op je site naast je zakelijke doelgroepen ook vermeld:

- Cocktails voor trouwerijen

- Workshops voor vrijgezellenfeesten

- workshops speciaal voor kinderen.

 

Lijkt het erop dat je ook aan particulieren levert en ja het HBD is erg zwart wit, je levert bedrijfsmaitg waren aan particulieren dus de kans is groot dat je de HBD heffing moet betalen evt verminderd met de samenloopkorting.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.