Als bedrijf denken wij er over na om te gaan beginnen met het resellen van webhosting pakketten. Mijn vraag is nu:
Wie is er juridisch gezien (eind)verantwoordelijk bij onbeschikbaarheid van de website als gevolg van zaken die veroorzaakt zijn door de webhoster?
Is dit de reseller (ik), omdat de eindgebruiker immers een contract heeft met de reseller waarin staat dat ik hosting zal leveren? Of is dit de webhoster, omdat deze aan het einde van de keten niet de dienst heeft geleverd zoals overeengekomen met de webdesigner (mij), waardoor ik deze dienst niet kon leveren aan mijn klant?
Voor algemene voorwaarden maken wij gebruik van de voorwaarden van ICT~Office (2008) modules 'Algemeen' en 'Ontwikkeling en onderhoud van een website', welke naar mijn kennis deze kwestie redelijk dicht heeft getimmerd met Algemeen 12.3: "De aansprakelijkheid van leverancier voor indirecte schade, gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, verminderde goodwill, schade door bedrijfsstagnatie, schade als gevolg van aanspraken van afnemers van cliënt, schade verband houdende met het gebruik van door cliënt aan leverancier voorgeschreven zaken, materialen of programmatuur van derden en schade verband houdende met de inschakeling van door cliënt aan leverancier voorgeschreven toeleveranciers is uitgesloten. [...]".
Lees ik dit goed en kan op deze manier een klant mij niet aansprakelijk stellen voor het onbeschikbaar zijn van zijn website en eventuele daaruit voortvloeiende winstdelving etc? Is het van belang dat ik bij het resellen van webhosting ook module 6 van ICT~Office 2008 (Webhosting) van toepassing laat zijn op overeenkomsten met mijn klanten (misschien een hele specifieke vraag, maar je weet nooit of iemand hier gerichte ervaring mee heeft..). Is het gebruikelijk dat er algemene voorwaarden worden 'overgenomen' van de hosting partij (denk hierbij aan een '99.9%' uptime)?
Indien er nog onduidelijkheden over de situatie bestaan verhelder ik deze graag. Alvast bedankt voor jullie tijd in ieder geval!
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Theo
Theo
Als bedrijf denken wij er over na om te gaan beginnen met het resellen van webhosting pakketten. Mijn vraag is nu:
Wie is er juridisch gezien (eind)verantwoordelijk bij onbeschikbaarheid van de website als gevolg van zaken die veroorzaakt zijn door de webhoster?
Is dit de reseller (ik), omdat de eindgebruiker immers een contract heeft met de reseller waarin staat dat ik hosting zal leveren? Of is dit de webhoster, omdat deze aan het einde van de keten niet de dienst heeft geleverd zoals overeengekomen met de webdesigner (mij), waardoor ik deze dienst niet kon leveren aan mijn klant?
Voor algemene voorwaarden maken wij gebruik van de voorwaarden van ICT~Office (2008) modules 'Algemeen' en 'Ontwikkeling en onderhoud van een website', welke naar mijn kennis deze kwestie redelijk dicht heeft getimmerd met Algemeen 12.3: "De aansprakelijkheid van leverancier voor indirecte schade, gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, verminderde goodwill, schade door bedrijfsstagnatie, schade als gevolg van aanspraken van afnemers van cliënt, schade verband houdende met het gebruik van door cliënt aan leverancier voorgeschreven zaken, materialen of programmatuur van derden en schade verband houdende met de inschakeling van door cliënt aan leverancier voorgeschreven toeleveranciers is uitgesloten. [...]".
Lees ik dit goed en kan op deze manier een klant mij niet aansprakelijk stellen voor het onbeschikbaar zijn van zijn website en eventuele daaruit voortvloeiende winstdelving etc? Is het van belang dat ik bij het resellen van webhosting ook module 6 van ICT~Office 2008 (Webhosting) van toepassing laat zijn op overeenkomsten met mijn klanten (misschien een hele specifieke vraag, maar je weet nooit of iemand hier gerichte ervaring mee heeft..). Is het gebruikelijk dat er algemene voorwaarden worden 'overgenomen' van de hosting partij (denk hierbij aan een '99.9%' uptime)?
Indien er nog onduidelijkheden over de situatie bestaan verhelder ik deze graag. Alvast bedankt voor jullie tijd in ieder geval!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/31167-aansprakelijkheid-bij-reseller-webhosting/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag