• 0

tegoed zakelijke bankrekening en box 3

Dag,

 

uit verschillende berichten hier maak ik op dat het tegoed van een zakelijke bankrekening (eenmanszaak) niet valt onder bank- en spaartegoeden in box 3 (nog even checken voor de zekerheid: dat begrijp ik toch goed?).

 

Nu heeft mijn (voormalige) boekhouder (die later een prutser bleek te zijn die me veel geld heeft gekost) in 2008 en 2009 dit tegoed wel in box 3 geplaatst. Wat nu te doen met 2010? gewoon die hele rekening niet meer vermelden in box 3?

 

En wb. 2008 en 2009: heb de definitieve aanslag al, maar kan ik nog op een of andere manier een verzoek indienen tot wijzigen van de aangiften op dit punt? heeft dat kans van slagen, wat zijn evt jullie ervaringen hiermee?

 

ik kan het geld goed gebruiken dus ook als het veel moeite is qua schrijven van brieven etc. zou ik dat graag alsnog doen.

 

Met vriendelijke groet,

Cobi van Vugt

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat ikzelf altijd begreep is dat je als eenmanszaakzijnde 1x moet beslissen welke rekeningen je als zakelijk in de boekhouding vermeld en welke als prive. Degene waar al de transacties op plaats vinden horen sowieso als zakelijk. De spaarrekeningen kun je het beste als prive zetten als de saldo redelijk stabiel is, dan betaal je geen inkomstenbelasting over de rente, wel vermogenbelasting over het spaartegoed. Stel je hebt wel 'n spaarrekening maar de saldo is heel wisselvallig en daardoor soms ook erg laag kun je het vaak het beste als zakelijk zetten. Je betaald dan geen vermogenbelasting maar de rente wordt wel opgeteld bij je inkomsten.

 

Je kunt kijken om hoeveel euro's het gaat die nu bij box3 kwamen en je liever als zakelijk had laten staan. Ik weet niet in hoeverre je het achteraf nog kan corrigeren, je kan iig wel uitrekenen hoeveel je had kunnen besparen.

Link naar reactie
  • 0

ter aanvulling: het gaat om een betaalrekening die uitsluitend voor zakelijke transacties gebruikt wordt. Spaarrekeningen heb ik sowieso al als prive en (dus) in box 3.

 

dank je Sandra alvast voor je reactie! Ga ik eens in ieder geval eens doen "je kan iig wel uitrekenen hoeveel je had kunnen besparen." :-\

 

Meer mensen die hun licht willen laten schijnen?

 

Mijn dank ik groot,

Cobi van Vugt

Link naar reactie
  • 0

Dag Cobi,

 

Sandra heeft helemaal gelijk: je maakt een bank- of spaarrekening zakelijk door deze op de balans op te nemen. Als een rekening zakelijk is telt deze niet mee onder box 3 (tenzij het saldo zo hoog is dat de Belastingdienst er vanuit gaat dat het geen zakelijk nut dient en jij dat nut ook niet kunt aantonen, dan kan het alsnog als vermogen in box 3 beschouwd worden). Dus als het een zakelijke rekening is gewoon de hele rekening niet meenemen in je aangifte IB 2010.

 

Dan heb je nog wel een probleem, want de aangiften sluiten niet aan. Immers, over 2009 en 2008 is er een rekening opgegeven in box 3 met een bepaald saldo dat er opeens in 2010 niet meer zou zijn (immers, saldo 31-12-2010 = saldo 01-01-2011). Bovendien heb je dus teveel belasting betaald over de jaren 2009 en 2008. Hier valt nog iets mee te doen.

Wat je doet is opnieuw aangifte IB indienen voor die jaren. Ik neem aan dat jij ondernemer bent voor de IB, in dat geval moet dat dus een aangifte met WIA zijn. Heb je de aangifteprogramma's van 2009 en 2008 nog op je computer staan of in je persoonlijke domein bij de Belastingdienst? Dan kun je deze programma;s gebruiken. Anders moet je aan de Belastingdienst vragen of ze deze nog een keer voor jou klaar kunnen zetten.

De aangifte zelf is een eitje, je neemt namelijk de aangifte gewoon over zoals die al is ingediend (als je zeker weet dat jouw mannetje hier ook niet heeft lopen prutsen...). Het enige wat je doet is in die jaren de bankrekening niet vermelden in box 3. Deze aangiften dien je elektronisch in bij de Belastingdienst. Heel belangrijk: aanvullend stuur je een brief naar jouw belastingkantoor, afdeling bezwaren, waarin je uitlegt dat je opnieuw aangifte hebt gedaan en waarom je dit hebt gedaan. Vervolgens stuur je ook de nieuwe aangifte mee en de bewijsstukken (in dit geval de balans of grootboekrekening waaruit blijkt dat het rekeningnummer zakelijk is).

De Belastingdienst neemt het verzoek in behandeling. Het eerste wat ze doen is het niet ontvankelijk verklaren. Moet je niet bang van worden, dit betekent dat je tegen een beslissing van de Belasitngdienst niet in beroep kan gaan bij de rechter, dit omdat de bezwaartermijn verlopen is. De inspecteur moet jouw verzoek echter wel toetsen alsof het op tijd ingediend is en zal dan ook hoogstwaarschijnlijk oordelen dat de aanslag niet correct is opgesteld en de correctie doorvoeren. Dan is het alleen nog wachten wanneer het geld overgemaakt wordt ;)

 

Ik kan je echter wel aanraden om iemand in de hand te nemen die nog eens goed door je papieren gaat. Als het echt een knoeier is geweest kan er nog veel meer te halen zijn.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

...Dan is het alleen nog wachten wanneer het geld overgemaakt wordt ;)

...

Het gaat om 1,2% mits je totaal meer dan 17.025 heeft. Nu is er dus 'n zakelijke saldo bij opgeteld wat niet had gemoeten. Maar stel het gaat om 10.000 zakelijk dan is het 120,- geweest. Ik weet niet hoeveel het bedrag minimaal moet zijn wil de belastingdienst het terugstorten, of geldt er daar geen minimium voor? Misschien kan Cobi het beste uitrekenen om hoeveel geld het gaat en dan bellen naar de belastingdienst of dit soort fouten doorgegeven moeten worden?Misschien valt het verschil wel mee. Ik persoonlijk laat sowieso nooit hoge bedragen op zakelijke betaalrekeningen staan aangezien dat toch geen rente oplevert.

Link naar reactie
  • 0

Meer mensen die hun licht willen laten schijnen?

 

Ik weet natuurlijk niet precies hoe de situatie is, maar volgens mij wordt het nu een tikkeltje te makkelijk genomen.

Je hebt toch iets van rente ontvangen over deze rekening(en)? Dan zou dan bij de winst geteld moeten worden.

Dus misschien is je aangegeven winst dan ook niet helemaal correct.

En de bankkosten etc zijn dan ook bedrijfskosten. Moet allemaal gecorrigerd worden (pfff...).

 

Kortom: een hoop om 'over te doen'.

Maar misschien loont het.

 

Link naar reactie
  • 0

Meer mensen die hun licht willen laten schijnen?

 

Ik weet natuurlijk niet precies hoe de situatie is, maar volgens mij wordt het nu een tikkeltje te makkelijk genomen.

Je hebt toch iets van rente ontvangen over deze rekening(en)? Dan zou dan bij de winst geteld moeten worden.

Dus misschien is je aangegeven winst dan ook niet helemaal correct.

En de bankkosten etc zijn dan ook bedrijfskosten. Moet allemaal gecorrigerd worden (pfff...).

 

Kortom: een hoop om 'over te doen'.

Maar misschien loont het.

 

 

Precies! Vandaar:

 

Ik kan je echter wel aanraden om iemand in de hand te nemen die nog eens goed door je papieren gaat. Als het echt een knoeier is geweest kan er nog veel meer te halen zijn.

 

 

Naast dat het loont moet het natuurlijk ook gewoon kloppen. Overigens denk ik dat dat van die rente niet zo'n vaart zal lopen - op de meeste zakelijke betaalrekeningen wordt geen stuiver rente vergoed >:(

Ik neem aan dat die meneer die er zoveel vanaf zegde te weten de bankkosten wel heeft meegenomen als zakelijk, het gaat immers om een zakelijke rekening. Maar ja...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om 1,2% mits je totaal meer dan 17.025 heeft. Nu is er dus 'n zakelijke saldo bij opgeteld wat niet had gemoeten. Maar stel het gaat om 10.000 zakelijk dan is het 120,- geweest. Ik weet niet hoeveel het bedrag minimaal moet zijn wil de belastingdienst het terugstorten, of geldt er daar geen minimium voor? Misschien kan Cobi het beste uitrekenen om hoeveel geld het gaat en dan bellen naar de belastingdienst of dit soort fouten doorgegeven moeten worden?Misschien valt het verschil wel mee. Ik persoonlijk laat sowieso nooit hoge bedragen op zakelijke betaalrekeningen staan aangezien dat toch geen rente oplevert.

 

 

Ha Sandra,

 

Je hebt gelijk, 1,2% is niet schokkend veel. Maar het is natuurlijk helemaal afhankelijk van het saldo dat op de rekening geparkeerd staat. Maar ook in jouw voorbeeld van € 10.000,00 zou ik best een keer een avond twee briefjes willen schrijven om € 240,00 terug te kunnen vorderen ;D

De Belastindienst zal dit volgens mij gewoon uitbetalen, dit is ruim boven een acceptabele grens voor teruggave.

 

Groet!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Waarom schrijf je niet gewoon een brief waarin je dit alles uitlegt?

 

Vertel ze de juiste feiten, vertel ze waarom jij vind dat de rekening als zakelijk aangemerkt moet worden stuur wat kopietjes van je bankafschriften mee en reken tot op de laatste euro nauwkeurig uit hoeveel de aanslag verminderd moet worden.

 

Gebruik bijvoorbeeld de woorden "Ik verzoek u derhalve aanslag xxx.H.96 ambtshalve te verminderen naar € xx.xxx

 

In vele gevallen wordt een verzoek simpelweg gehonoreerd of wordt je verzocht je aangifte opnieuw in te dienen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heel erg bedankt allemaal!

Ik ga eerst eens uitrekenen om hoeveel het nou eigenlijk precies gaat, want zo'n enorm saldo is het ook niet en dan 1,2%.....

 

Op zich wil ik wel de moeite doen om brieven te schrijven/opnieuw aangifte te doen voor een relatief laag bedrag. Maar zoals iemand ook aangeeft: dan moet er ook nog iets met de ontvangen rente. Dat gaat om een heel laag bedrag maar als ik ook nog weer in de boekhouding 2008/2009 iets moet gaan doen begeef ik me wel erg op glad ijs (als dat uberhaupt zo zou kunnen). Was net zo blij toen alles (ondanks de boekhouder >:() klopte!

 

Ik voel ook wel wat voor de optie van "uitleggen in brief en dan zien wat er gebeurt", onder het motto "niet geschoten is altijd mis". Ik ga morgen eens aan het rekenen, met al jullie info kan ik dan vervolgens goed beslissen wat ik verder doe.

 

(Mocht je nog iets essentieels toe te voegen hebben dan zie ik je reactie nog graag tegemoet, ik ga eind van de week versturen)

 

Bedankt,

groet Cobi van Vugt

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.