• 0

Kleinschaligheidsinvesteringsafstrek & willekeurig afschrijven

In 2008 ben ik gestart met mijn onderneming (ZZP). In 2010 heb ik 10K aan investeringen gedaan. Kan ik de investeringskosten in een keer afschrijven (ik heb nog startersafterk)? en ook tegelijkertijd kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) toepassen?

Ik krijg namelijk van mijn boekhouder te horen dat het niet mogelijk is en daar ben ik zelf niet mee eens. Gaarne advies.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedrijfsonderdelen die per stuk meer dan 450 bedragen kun je als investeringsaftrek KIA opgeven. Nieuwwaarde excl. btw. Is dit inderdaad totaal 10K dan is de aftrek 28%.

 

Willekeurige afschrijving van 50% (tijdelijke regeling) op alle nieuwe investeringen die als zodanig geboekt zijn in 2010. Dus niet 100%.

 

Kom je in aanmerking voor zelfstandigenaftrek (urencriterium ) en heb je al in 2008 en 2009 startersaftrek gekregen dan geld dit ook nog in 2010. Deze aftrek heeft niets te maken met de investeringsaftrek.

Link naar reactie
  • 0

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/inkomstenbelasting_voor_ondernemers-20.html

 

 

Startende ondernemer

 

Bent u een startende ondernemer? Dan bepaalt u hoe en wanneer u bedrijfsmiddelen afschrijft die u in de startfase van uw onderneming hebt gekocht. U moet dan wel aan de volgende voorwaarden voldoen:

 

- Uw onderneming was een eenmanszaak, een maatschap, een commanditaire vennootschap of een vennootschap onder firma.

- U voldeed aan de voorwaarden van de startersaftrek.

 

Voldoet u aan de bovenstaande voorwaarden? Dan gelden voor u de volgende regels:

 

- U mag alleen willekeurig afschrijven op bedrijfsmiddelen die u kocht in de jaren dat u startersaftrek kon krijgen of in het jaar

ervoor (het aanloopjaar).

- U mag niet willekeurig afschrijven op bedrijfsmiddelen waarvoor u geen kleinschaligheidsinvesteringsaftrek kon krijgen.

 

Investeringen in bedrijfsmiddelen zijn gebonden aan een maximum om in aanmerking te komen voor willekeurige afschrijving. Zijn uw totale investeringen hoger dan dat maximum? Dan mag u zelf kiezen op welke bedrijfsmiddelen u willekeurig afschrijft.

 

 

Als je recht hebt op startersaftrek mag je dus onder voorwaarden alles in één keer afschrijven. Of dit verstandig is ligt natuurlijk helemaal aan de persoonlijke situatie (nu alles afschrijven betekent dat je in nog succesvollere jaren helemaal niets meer kunt afschrijven - als je nu ruim in het 52%-tarief zit kan dit dus verstandig zijn, als je nu in de onderste schijf zit zou ik nooit alles in een keer afschrijven).

 

Overigens een kleine aanvulling op brood:

 

 

Bedrijfsonderdelen die per stuk meer dan 450 bedragen kun je als investeringsaftrek KIA opgeven.

 

 

Dit klopt, alleen voor meerdere kleine aanschaffingen die samen een geheel vormen (bijvoorbeeld de computer en de monitor en meer van zulke uitgaven) geldt geldt dat je deze bij elkaar mag optellen. Zo kun je toch over de grens van € 450,00 heenkomen en de KIA toepassen. Je kunt dus inderdaad niet zomaar zeggen: ik heb voor € 10.000,00 geïnvesteerd, schrijf daar op een keer op af en pas de KIA op toe.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.