• 0

Hoe kan je kennis meten?

Zoals sommigen van jullie al weten ben ik druk bezig met het voorbereiden van een aantal workshops waar ik de deelnemers uitleg hoe ze het beste gebruik kunnen maken van AdWords.

 

Ik kom nu het volgende probleem tegen: Voor de beginners cursus is het duidelijk dat ik helemaal bij het begin moet beginnen (het aanmaken van een account) maar de meeste personen die contact hebben opgenomen om deel te nemen aan de workshops hebben al enige voorkennis. Maar ... ik weet niet precies hoeveel.

 

Heeft iemand een idee hoe je de beschikbare kennis vooraf kunt meten (zonder deelnemers af te schrikken met een lange vragenlijst) zodat het mogelijk is om groepen te maken van mensen die ongeveer op hetzelfde niveau zitten?

 

Het probleem is namelijk dat als er een groep met gevorderde AdWords gebruikers 5 dagen naar Spanje komt en er zit een enkeling tussen die niet dezelfde voorkennis heeft, deze de hele groep tegen kan houden. (of dat we onderdelen behandelen die veel te hoog gegrepen zijn voor deze persoon)

 

Voor inschrijving krijgen de deelnemers het cursus programma te zien, maar ik zou het zo vervelend vinden als er iemand naar Spanje komt en dat dan blijkt dat hij / zij in de verkeerde groep zit.

 

Heeft iemand hier een idee over?

 

Bedankt

Joost

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 1

Juist omdat het spanje wordt is het prima om een online enquete te maken om het kennisniveau te testen (valt ook goed uit te leggen aan je klanten want het is voor hun eigen bestwil om te voorkomen dat ze nutteloos in Spanje zitten)

 

Maak de vragen steeds moeilijker en je krijgt wel een beeld:

 

- gebruikt u adwords ja/nee

- heeft u zoekwoordenonderzoek gedaan ja/nee

- hoeveel landingspagina's heeft u? wat is dat /1/>1

- wat is het verschil tussen brede en exacte zoekwoorden

- heeft u doelen ingesteld ja/nee/geen idee

- heeft u trechters ingesteld ja/nee/geen idee

- weet u wat sitelinks zijn?

- etc.

(je kunt er vast nog wel wat verzinnen)

Link naar reactie
  • 0

Frans, ten eerste hartelijk dank voor je snelle antwoord.

 

Hoeveel vragen kan je maximaal in zo'n enquête stellen? 25? 50?

 

Ik had er al over zitten denken (heb zelfs de meeste vragen al klaar liggen) maar ik heb er zelf altijd een hekel aan als ik zulke dingen moet invullen voordat ik weet of ik echt deel wil / kan nemen.

 

Kan ik de mensen ook bellen voordat de inschrijving definitief is? of is dat vervelender dan een enquête invullen?

 

Groeten

Joost

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie
  • 0

Is er misschien een mogelijkheid om gelijktijdig meerdere workshops te geven op verschillende niveaus? Dan kun je iedereen tegelijk laten komen en kun je aan het begin van de eerste dag iedereen een test laten afleggen. Toen ik voor het eerst Russisch ging leren in Oekraine is dat ook zo gegaan.

 

Onderschat hoe dan ook niet hoe het is om als deelnemer in de verkeerde groep te zitten. Bij de tweede keer Russisch leren (een half jaar later) werd ik in een groep gezet die al te ver gevorderd was en dat is niet leuk. Sterker: het was een volkomen deceptie en zeker niet iets waar je 2000 km voor reist. Gelukkig kon het goed opgelost worden en ben ik nog vaak en lang teruggeweest, maar het beste is het natuurlijk om het te voorkomen.

 

Let je er ook op dat de verschillende niveaus goed op elkaar aansluiten in de zin dat iemand die de workshop op (laten we zeggen) beginnersniveau A volgt aan het einde van de workshop niet al de helft weet van de workshop op niveau B maar te weinig voorkennis heeft om deel te nemen aan de workshop op het hogere niveau C en dat diegene daarom niet meer genegen is een volgende keer een workshop te volgen?

 

Ik neem aan dat je in Spanje ook zorgt voor een leuk sociaal programma? :)

]

Link naar reactie
  • 0

Is er misschien een mogelijkheid om gelijktijdig meerdere workshops te geven op verschillende niveaus? Dan kun je iedereen tegelijk laten komen en kun je aan het begin van de eerste dag iedereen een test laten afleggen. Toen ik voor het eerst Russisch ging leren in Oekraine is dat ook zo gegaan.

Nee, dat kan niet want ik ben hier de enige die deze workshops in het Nederlands geeft.

 

Onderschat hoe dan ook niet hoe het is om als deelnemer in de verkeerde groep te zitten. Bij de tweede keer Russisch leren (een half jaar later) werd ik in een groep gezet die al te ver gevorderd was en dat is niet leuk. Sterker: het was een volkomen deceptie en zeker niet iets waar je 2000 km voor reist. Gelukkig kon het goed opgelost worden en ben ik nog vaak en lang teruggeweest, maar het beste is het natuurlijk om het te voorkomen.

Kijk dat is precies wat ik bedoel, ik zou het erg vervelend vinden als iemand voor niets hier naar toe komt.

Let je er ook op dat de verschillende niveaus goed op elkaar aansluiten in de zin dat iemand die de workshop op (laten we zeggen) beginnersniveau A volgt aan het einde van de workshop niet al de helft weet van de workshop op niveau B maar te weinig voorkennis heeft om deel te nemen aan de workshop op het hogere niveau C en dat diegene daarom niet meer genegen is een volgende keer een workshop te volgen?

AdWords is zo uitgebreid dat er altijd wel een reden is om een vervolg cursus te doen, als het goed is komen er steeds meer vragen naar boven. Maar ... een belangrijke voorwaarde hiervoor is dat de mensen tevreden zijn over de eerste keer dat ze hier geweest zijn.

Ik neem aan dat je in Spanje ook zorgt voor een leuk sociaal programma? :)

Behalve eten en drinken (elke dag in een ander restaurant), organiseer ik zelf geen sociaal programma, de deelnemers zij vrij om dat zelf in te vullen. (Al ben ik ben natuurlijk meer dan bereid om de mensen de weg te wijzen en ze te helpen met wat ze maar wensen)

 

Groeten

Joost

 

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie
  • 0

Bij de cursussen die ik geef (heel ander vakgebied) zitten we ook vaker met een verschil in kennisniveau. Meestal is dat geen probleem en is het goed op te vangen door en de basis te vertellen (voor de mensen die het al weten geeft het vaak een goed overzicht met regelmatig nieuwe inzichten) anderzijds ga je voor sommige mensen te diep en blijft er wat dat onderdeel betreft niet zoveel hangen. Maar ze zien wel waar ze naar toe kunnen en wat er mogelijk is.

 

Hoe geef jij de workshop? Is het veel presentatie werk? Is het op een beamer het adwords programma langs lopen? Heb je een handleiding die je aan mensen geeft en laat je ze heel veel zelf uitproberen en uitzoeken en ben jij vooral vraagbaak?

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Allereerst bedankt voor jullie medewerking!

 

Ik zal iets meer vertellen over de workshop, hopelijk is het dan iets duidelijker..

 

De meerwaarde van de workshop is dat ik me al sinds 2002 bezig houd met zoekmachine marketing, mijn bedrijf is Google AdWords Certified Partner en ik heb veel praktijk ervaring in het instellen en optimaliseren van accounts. Dagelijks beheer ik mijn eigen AdWords en die van enkele grote en kleinere bedrijven.

 

De kennis die ik deel op de workshops is dus gebaseerd op echte ervaring en gaat veel dieper dan het AdWords help center, veel van deze informatie kan je niet zomaar op internet vinden. Ook geef ik tips die niet in de officiële informatie van Google staan, maar die je wel een hele hoop geld kunnen besparen, en probeer ik de deelnemers te behoeden voor veel gemaakte fouten.

 

Speciaal voor de workshop heb ik vier voorbeeld bedrijven bedacht. Voor deze bedrijven heb ik AdWords campagnes gemaakt en ik laat stap voor stap zien hoe ik dat gedaan heb. Deze voorbeelden zijn zo gekozen dat de deelnemers zich kunnen herkennen in deze bedrijven en deze informatie dus makkelijk toe kunnen passen op hun eigen account.

   

Voorbeeld bedrijven

[*]een bedrijf dat diensten verkoopt

[*]een webmaster die digitale producten verkoopt

[*]een kleding winkel met webshop

[*]een hotel in een heel toeristisch gebied

 

Momenteel ben ik bezig met het schrijven van een e-book, dit boek krijgen de deelnemers en is een soort handleiding die ze ook na de cursus goed van pas kan komen.

 

Tijdens de cursus maak ik gebruik van een beamer en laat voorbeelden zien uit echte campagnes (die dus op dit moment live zijn) en heb een test account waar ik dingen kan laten zien en laten proberen.

De cursus gaat ongeveer als volgt:

1. Ik leg een deel van de theorie uit, dit doe ik aan de hand van de officiële handleiding van Google (omdat de mensen dan gelijk gebruik leren maken van het help center)

2. Daarna vertel ik ze hoe ze het desbetreffende onderdeel kunnen toepassen op hun eigen AdWords en laat ze zien hoe ik dat gedaan heb bij de voorbeeld bedrijven.

3. Daarna krijgen de deelnemers tijd om het uitgelegde toe te passen op hun eigen account. Na dit stukje praktijk is er de gelegenheid om vragen te stellen en vergelijken de deelnemers hun resultaten.

4. Hierna gaan we door met het volgende onderdeel.

 

Na de cursus hebben de deelnemers recht op een aantal uren persoonlijk advies via Skype (zit inbegrepen bij de prijs), ze kunnen dan de vragen stellen die tijdens de workshop niet aanbod zijn gekomen en als ze willen help ik ze met hun advertenties te optimaliseren.

 

Groeten

Joost

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie
  • 0

Als ik dat zo lees kun je beter stellen dat deelnemers eerst de basiscursus van Google moeten kunnen dromen. Pas dan kun je je richten op het door jou beoogde niveau. Ik denk dat je deelnemers dan ook veel gemotiveerder zullen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Als ik dat zo lees kun je beter stellen dat deelnemers eerst de basiscursus van Google moeten kunnen dromen. Pas dan kun je je richten op het door jou beoogde niveau. Ik denk dat je deelnemers dan ook veel gemotiveerder zullen zijn.

 

Ik denk dat je daar gelijk in hebt, ik loop vandaag dan ook al heel de dag te denken dat het misschien verstandiger is om het in delen te doen. Bv een beginners cursus, een workshop voor het maken van een zoekwoordenplan, een workshop over AdWords editor, een Workshop over concurrentie analyse, een cursus over account optimalisatie enz..

 

Dan weten de deelnemers in ieder geval precies wat er behandeld gaat worden en is de kans dat mensen in de verkeerde groep zitten ook kleiner.

 

Groeten

Joost

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie
  • 0

Dat maakt het geheel wel weer een stuk ingewikkelder om te beslissen welke cursus je gaat volgens als klant..

 

Ik denk dat je je vooral moet richten op mensen die zelf al een adwords campagne opgezet hebben, die dus wel bekend zijn met de algemene werkwijze qua zoekwoorden etc, die ook al eens naar Analytics hebben gekeken maar die er na een tijdje zelf achter komen dat ze er nog meer uit willen halen.

 

Iemand als ik dus :-)

Link naar reactie
  • 0

Ik zou die enquete > intakeformulier noemen.

 

Verder zou ik mensen vragen om hun eigen "adwords" situatie te beschrijven (dus als een open vraag). Aan de hand van de wel/of niet gebruikte termen en technieken kun je ook enigszins peilen op welk niveau iemand acteert.

 

Daarnaast is het bekijken van de huidige adwordscamapgne (inloggen in account) denk ik een aardige graadmeter van de huidige campagne.

 

Je "casus-aanpak" zorgt in ieder geval voor veel structuur, sowieso een goede aanpak.

 

(Mooi om te zien hoe je bezig bent met de voorbereiding/vormgeving.)

Link naar reactie
  • 0

als ik zo jouw verhaal lees, dan lijkt mij duidelijk spraken van twee cursussen. Beginnend & Gevorderd.

 

Ik zou duidelijk proberen te maken (desnoods met voorbeeld) wat het startniveau is voor een cursus en welke vaardigheden en kennis de cursist aan het einde heeft. Eigenlijk zoals hierboven je al gedaan hebt, met extra de tekst zoals "als u dit nog niet begrijpt, dan is deze cursus voor u !".

 

Het startniveau voor de gevorderde cursus is natuurlijk het behalen van de beginners cursus (klikt nog niet lekker, misschien instroom cursus, basiscursus afijn, marketing technisch even denken). Zet rustig het "examen" voor de cursussen online, wel vriendelijk verwijzen, niet verplichten... dan kan met zelf testen of je direct aan de gevorderde kan beginnen. Als men dit niet gebruikt, verwacht men waarschijnlijk een beginnerscursus die werkelijk vanaf 0 begint.

 

De ervaring leert dat ook de "gevorderde" mensen graag bij het begin beginnen om niet onverwacht te maken te krijgen met onderwerpen die toch onbekend zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mensen hartelijk bedankt voor alle input, het is zeer bruikbaar.

 

Zoals ik het nu zie ga ik denk ik eerst van start met een soort van instap cursus, gericht op mensen zonder of met weinig kennis. Als ik de groepen niet te groot maak dan kan ik me makkelijk aanpassen aan het gewenste niveau en de beschikbare kennis van de deelnemers en indien gewenst dieper op de inhoud ingaan. (of juist niet)

 

Mensen die deelgenomen hebben aan de eerste cursus, krijgen automatisch een uitnodiging (en een kortingsbon) om verder te gaan met deel 2. (Ik ken ze nu, en weet dus ook hun kennis niveau en kan ze dus in de goede groep indelen)

 

Is het een goed idee om bijvoorbeeld een maand voor aanvang van de cursus een soort van kennismakingsbijeenkomst te organiseren, waar ik tijdens een hapje en een drankje de geïnteresseerden een presentatie van de workshop geef? Of denken jullie dat dat overdreven is voor een cursus van 5 dagen?

 

Bedankt en groet

Joost

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie
  • 0

Is het een goed idee om bijvoorbeeld een maand voor aanvang van de cursus een soort van kennismakingsbijeenkomst te organiseren, waar ik tijdens een hapje en een drankje de geïnteresseerden een presentatie van de workshop geef? Of denken jullie dat dat overdreven is voor een cursus van 5 dagen?

Zeker een sympathiek idee, maar als ik aan de workshop zou deelnemen, zou ik er geen behoefte aan hebben. Ik heb al getekend, dus wat heeft een presentatie dan voor zin? Ik zou niet weten waarom dit niet zou gelden voor anderen. Dat de cursus in Spanje plaatsvindt doet hier naar mijn mening niets aan af, omdat naar Spanje reizen de gewoonste zaak van de wereld is. 40 jaar terug zou het een heel ander verhaal zijn geweest.....

]

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 43 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.