voor de verzending van onze busstukken (T-shirts) maken wij gebruik van een frankeermachine. We worden echter regelmatig geconfronteerd met naheffingen. Een beetje onderzoek toont aan dat we daar in de meeste gevallen NIETS aan kunnen doen!
Frankeermachinezegels worden in het sorteerproces op geen enkele manier gemarkeerd als ‘gebruikt’. Dat houdt in dat de ontvanger (in de meeste gevallen onze klant) het zegel gewoon opnieuw kan gebruiken! Bijna iedere klant die spullen retourneert (wij verzenden kleding) doet dat op die manier! Dat betekent dat wanneer de klant de artikelen op een dusdanige manier weer inpakt dat het doosje NIET meer door de brievenbus past (of met het nodige propwerk), er een naheffing volgt. Echter, volgens het zegel zijn WIJ de verzender!!!
De naheffing krijgen wij dus gepresenteerd, terwijl we geen schuld hebben aan de onderfrankering. Voorgaande is eenvoudig aan te tonen. Bij sommige onderfrankeringen (die terug zijn te zoeken in hun systeem) zijn we namelijk zelf de geadresseerde. U zult het met mij eens zijn dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat wij onszelf stukken sturen (die dan ook nog eens te dik zijn en een naheffing opleveren).
Natuurlijk is er een vangnet voor dit probleem; de TNT baliemedewerker zou moeten controleren of de datum en adres/postcode overeen komen met de plaats van aanbieden en de actuele datum. Dit vangnet blijkt echter in de praktijk niet te werken. We hebben dit zelf getest door een reeds gebruikt zegel enkele maanden later nog eens te gebruiken. Geen probleem, dit werd zondermeer geaccepteerd. De baliemedewerkers hiervoor opnieuw instrueren zal niets opleveren, daar een groot deel van de baliewerkzaamheden wordt uitgevoerd door kassières in de plaatselijke supermarkt of boekenzaak.
Om kort te gaan:
In theorie is het misschien geregeld, maar in de praktijk kan een kwaadwillende klant onze doos doorsturen naar iedereen, met ONS zegel erop, en een aantal bakstenen erin. Dit wordt een forse onderfrankering waarvan wij de rekening krijgen. Wij kunnen dit op geen enkele manier voorkomen en deze situatie heeft ons al te veel tijd en geld gekost.
Zijn er meer mensen die ervaring hebben met dit probleem?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
wurf
wurf
voor de verzending van onze busstukken (T-shirts) maken wij gebruik van een frankeermachine. We worden echter regelmatig geconfronteerd met naheffingen. Een beetje onderzoek toont aan dat we daar in de meeste gevallen NIETS aan kunnen doen!
Frankeermachinezegels worden in het sorteerproces op geen enkele manier gemarkeerd als ‘gebruikt’. Dat houdt in dat de ontvanger (in de meeste gevallen onze klant) het zegel gewoon opnieuw kan gebruiken! Bijna iedere klant die spullen retourneert (wij verzenden kleding) doet dat op die manier! Dat betekent dat wanneer de klant de artikelen op een dusdanige manier weer inpakt dat het doosje NIET meer door de brievenbus past (of met het nodige propwerk), er een naheffing volgt. Echter, volgens het zegel zijn WIJ de verzender!!!
De naheffing krijgen wij dus gepresenteerd, terwijl we geen schuld hebben aan de onderfrankering. Voorgaande is eenvoudig aan te tonen. Bij sommige onderfrankeringen (die terug zijn te zoeken in hun systeem) zijn we namelijk zelf de geadresseerde. U zult het met mij eens zijn dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat wij onszelf stukken sturen (die dan ook nog eens te dik zijn en een naheffing opleveren).
Natuurlijk is er een vangnet voor dit probleem; de TNT baliemedewerker zou moeten controleren of de datum en adres/postcode overeen komen met de plaats van aanbieden en de actuele datum. Dit vangnet blijkt echter in de praktijk niet te werken. We hebben dit zelf getest door een reeds gebruikt zegel enkele maanden later nog eens te gebruiken. Geen probleem, dit werd zondermeer geaccepteerd. De baliemedewerkers hiervoor opnieuw instrueren zal niets opleveren, daar een groot deel van de baliewerkzaamheden wordt uitgevoerd door kassières in de plaatselijke supermarkt of boekenzaak.
Om kort te gaan:
In theorie is het misschien geregeld, maar in de praktijk kan een kwaadwillende klant onze doos doorsturen naar iedereen, met ONS zegel erop, en een aantal bakstenen erin. Dit wordt een forse onderfrankering waarvan wij de rekening krijgen. Wij kunnen dit op geen enkele manier voorkomen en deze situatie heeft ons al te veel tijd en geld gekost.
Zijn er meer mensen die ervaring hebben met dit probleem?
groet,
Marcel
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/31355-tnt-post-frankeermachine-perikelen/Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag