Is outsourcing een goed idee voor kleine ondernemers?

Aanbevolen berichten

Een bedrijf of freelancer inhuren, om een deel van je werklast uit te voeren wordt outsourcing, of uitbesteden genoemd. Uitbesteden staat soms onder discussie vanwege de voor- en nadelen die het heeft. De outsourcing markt kwam op gang met de enorme groei in communicatie technologiën en het internet. Steeds meer bedrijven maken tegenwoordig gebruik van (offshore) outsourcing.

 

Er bestaan vele redenen voor ondernemers om freelancers in te huren in plaats van eigen personeel aan te nemen en te trainen.

 

Outsourcing voor kleine ondernemers:

 

Outsourcing is met name nuttig voor zzp’ers en kleine bedrijven, omdat ze een deel van hun werklast uit kunnen besteden terwijl ze hun aandacht kunnen vestigen op hun sterke punten. Een klein bedrijf kan eenvoudigweg taken als werving, boekhouden of PR management uitbesteden, omdat de kosten van het aannemen en trainen van full time professionals vrijwel altijd hoger liggen dan kosten die gemoeid zijn met outsourcing.

 

Kostenbesparing is ongetwijfeld het grootste voordeel van outsourcing, maar is niet het enige. Outsourcing kan bijdragen aan het opzetten van een nieuw bedrijf of het lanceren van een nieuw product. Het geeft je de mogelijkheid om uit te blinken in waar je goed in bent, in plaats van zelf tijd te besteden aan het leren van alle noodzakelijke vaardigheden.

 

Nadelen:

 

Outsourcing leidt niet altijd tot superieure product kwaliteit of diensten. Sommige bedrijven compenseren op de kwaliteit om kosten te besparen. Kies je outsourcing bedrijf dan ook zorgvuldig uit en test regelmatig de kwaliteit.

 

Marijke_VJA

virtualjobassistance.com

 

Mod-edit: Spam "aangemerkt"

Link naar reactie

Nou ik wil wel....

 

 

Outsourcing is een stuk goedkoper als in dienst nemen, en zonder de ondernemers risico's, maar ongemotiveerd.

 

Neem een buitenlandse freelancer, die je een Hollands salaris betaald ---> geen ondernemersrisico ----> super gemotiveerd (geef bijv een Oekrainer 3k per maand en die werkt 7 dagen per week als een paard)

 

 

Over talent; Een HBO diploma uit Nederland is misschien veel waard in de wereld, een een Oekrainse niets, maar qua kennis niveau zijn die veel hoger opgeleid.

Link naar reactie

Ik vermoed dat bepaalde outsourcers beter eerst een cursusje social media kunnen nemen.

 

Nou heb ik toevallig een hele leuke aanbieding daarin: 3 dagen een zeer complete social media training (inclusief meet-and-greet ;D) op locatie in Buenos Aires tegen enkel reis- en verblijfkosten. Ik zat zelf te denken aan dit hotel: http://www.fourseasons.com/buenosaires

 

Link naar reactie

Neem een buitenlandse freelancer, die je een Hollands salaris betaald ---> geen ondernemersrisico ----> super gemotiveerd (geef bijv een Oekrainer 3k per maand en die werkt 7 dagen per week als een paard)

 

 

Over talent; Een HBO diploma uit Nederland is misschien veel waard in de wereld, een een Oekrainse niets, maar qua kennis niveau zijn die veel hoger opgeleid.

 

Nu beperk je outsourcing tot IT gerelateerde diensten. Wellicht logisch in jouw geval, maar gelden je argumenten ook voor transport, montage, productontwikkeling, servicedienst, aftersales, sales, administratie, etc.?

Link naar reactie

Ik ben aan het proberen om een ezel op te leiden om voor mij de simpele handzaken over te nemen. Maar heel erg gemakkelijk gaat het niet. Het lijkt wel of ik juist zijn patroon moet volgen i.pv. hij het mijne. Morgen is wat ander voer proberen. ;)

Link naar reactie

 

Nu beperk je outsourcing tot IT gerelateerde diensten. Wellicht logisch in jouw geval, maar gelden je argumenten ook voor transport, montage, productontwikkeling, servicedienst, aftersales, sales, administratie, etc.?

 

Gedeeltelijk waar, mijn branche is IT. Maar alles erom heen moet ook gedaan, en voor mij werkt dat prima met freelancers (zal zeker niet voor iedereen zijn, ik zou niet weten hoe jij je stellingen beter/sneller/meer kunt verkopen met outsourcen edit ; misschien met het tekenen/ontwerpen van rekken, ex oostblok jongens zijn erg sterk met dit soort dingen

 

-productontwikkeling (IT-gerelateerd als dat telt, bijv cryptografische smartcard applets) doe ik wel met freelancers.

-montage heb ik in het verleden gedaan in china (ik zou het niet snel weer doen, mits ik meer tijd heb om erzelf bij te zijn)

-service dienst doe ik met freelancers buiten NL (mail, chat, zelfs telefoon, kost me 1300$ per maand = ~40 uur per week voor een naitive Canadees (daar heb je in Nederland nog niemand voor om de ramen te lappen)

 

Het is natuurlijk niet zo gemakkelijk als ik het hier schrijf in 2 berichtjes, er zijn ook problemen geweest met freelancers. Maar over het algemeen krijg je heel loyale, vakbekwame harde werkers. Ze zeuren nooit over de inhoud van het kerstpakket, of de zogenaamd verplichte winterbanden op de leasebak.

 

Link naar reactie

Outsourcing kan naast natuurlijk als je zelf de kennis niet hebt en niet wilt opbouwen ook erg interessant zijn om je onderneming wat flexibeler te maken voor als bijvoorbeeld er ineens heel veel werk is of heel weinig.

 

De afgelopen jaren diverse bedrijven failliet zien gaan omdat ze met een 100% vast personeelsbestand werkten en daarmee niet konden reageren op de markt.

 

Enige tijd geleden een interessante presentatie daarover gezien waarin het business model werd getoetst aan diverse veranderingen in de omgeving. Inzicht daarin vind ik in ieder geval een erg geruststellende gedachte!

 

groet Robrecht

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 313 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.