Situatie: we zijn in 2006 gestart met een webwinkel in houten speelgoed. Letterlijk gestart van niks, website zelf gebouwd en de eerste twee jaar vooral gewerkt om het assortiment verder uit te breiden. De omzet steeg elk jaar (laatste jaar niet meer zo sterk als het jaar daarvoor), het assortiment is ondertussen flink uitgebreid, ik ben voltijds bezig met de zaak. Alles bij elkaar kunnen we zeker niet klagen, maar ik heb het gevoel dat de groei niet groot genoeg (meer) is en dat we meer uit Jolena zouden moeten kunnen halen dan nu het geval is.
In de zomer van vorig jaar kwam er een tweede webwinkel bij in doopsuikerartikelen (beter bekend als geboortebedankjes in Nederland). De doopsuikertraditie is heel sterk in België, minder in Nederland en nog minder in andere Europese landen. We hebben dus bewust gekozen Suikerdraakje enkel in het Nederlands te ontwerpen. Suikerdraakje heeft bijgevolg een veel kleiner doelpubliek, maar doet het nu al (na nog geen jaar online te zijn) beter dan Jolena. Het bezoekersaantal ligt nog iets lager (Google vindbaarheid is momenteel nog niet te vergelijken met die van Jolena), maar de conversie ligt hoger. Dat is fijn natuurlijk, ik had voor Suikerdraakje in het eerste jaar geen groot succes verwacht, maar het versterkt mijn gevoel dat we momenteel veel te weinig uit Jolena halen.
Er zijn een paar verschillen tussen beide winkels die een stukje verklaring kunnen bieden.
Assortiment: Suikerdraakje is minder onderhevig aan seizoensinvloeden dan Jolena. Doopsuiker hoort bij een geboorte hier, het is minstens even belangrijk als het geboortekaartje. Op speelgoed wordt volgens mij sneller bespaard en een heel groot stuk van de omzet moet uit het laatste kwartaal komen.
Publiek: ook al is het publiek van Suikerdraakje kleiner dan dat van Jolena (geografisch gezien), het publiek van Jolena is klein op een andere manier, namelijk omwille van de prijsklasse en de aard van het speelgoed.
Contact met de klant: deze had ik zelf niet voorzien, maar is misschien ook een belangrijke factor in het al dan niet overgaan tot een aankoop. Suikerdraakje klanten vragen veel vaker advies, waardoor er een heel ander contact met de klanten ontstaat. Klanten die advies gevraagd hebben, gaan in 95% van de gevallen ook effectief bij ons bestellen.
Voor wat de bezoekers van Jolena betreft: 47% van de bezoekers vinden ons via Google (organische zoekresultaten), 19% direct, de rest via verwijzende sites (mix van advertenties en vermeldingen op blogs, fora, ...). We scoren goed tot zeer goed op de zoektermen “houten speelgoed”, “babyspeelgoed” en “lilliputiens” (op Google.be beter dan op Google.nl), maar ik krijg de indruk dat dat weinig uitmaakt, aangezien het nogal ruime zoektermen zijn. Bovendien verkopen we eigenlijk al een poosje meer dan alleen speelgoed, dus de zoektermen waarop we goed scoren dekken de lading niet meer echt.
Actiepunten op dit moment
De volledige layout van Jolena wordt momenteel onder handen genomen door een designer. We hebben zelf geen van beide tijd/aanleg voor webdesign, dus hebben dit gedeelte deze keer uit handen gegeven. Momenteel wordt er gewerkt aan het logo, de website zelf zal dus nog wel een paar maanden duren. Tot die tijd zullen we zelf uiteraard geen grote wijzigingen meer aanbrengen voor wat design betreft. Het nieuwe design zal ons niet aan meer bezoekers helpen, maar zou moeten helpen om de conversie te verhogen.
Naast een nieuw design ben ik ook heel hard aan het nadenken over ons assortiment, maar momenteel loop ik vast. Houten speelgoed alleen is onvoldoende, standaard speelgoed is geen optie (zou ik erg ongelukkig van worden). Ik heb gedacht aan een extra categorie voor mama, of meer lifestyle spullen voor kinderen... maar kan momenteel de focus niet goed vinden en wil ook vermijden in het wilde weg maar wat te gaan uitproberen.
Mijn vraag naar jullie toe
Het was een hele uitleg, ik ben vast nog belangrijke zaken vergeten en stel vast dat het me moeilijk valt een concrete vraag te stellen (kan bijvoorbeeld maar geen passende titel voor dit bericht bedenken, dat zegt genoeg). Ik heb de indruk dat we zelf gewoon bepaalde zaken niet meer zien en had graag van jullie vernomen wat er anders zou kunnen aan onze website, wat er echt fout zit en wat net wel goed, ...
Wat zijn de eerste dingen die een buitenstaander opmerkt bij het bezoeken van onze site? Waarom zou je er wel of niet kopen?
Tips over het assortiment zijn ook meer dan welkom. Kortom: ik hoop opmerkingen te krijgen die ons weer een nieuw perspectief kunnen geven. 'k Heb een duwtje nodig. De links naar beide websites waar het in dit verhaal om draait staan in mijn handtekening. Jolena.nl bestaat op dit moment ook nog en ziet er anders uit dan Jolena.be (experimentje), maar van zodra het nieuwe design er is zal dit gebruikt worden voor zowel .nl als .be.
Aan degenen die de moeite hebben genomen dit lange verhaal te lezen op deze mooie zonnige dag: alvast bedankt :-)
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Liesbeth
Liesbeth
Situatie: we zijn in 2006 gestart met een webwinkel in houten speelgoed. Letterlijk gestart van niks, website zelf gebouwd en de eerste twee jaar vooral gewerkt om het assortiment verder uit te breiden. De omzet steeg elk jaar (laatste jaar niet meer zo sterk als het jaar daarvoor), het assortiment is ondertussen flink uitgebreid, ik ben voltijds bezig met de zaak. Alles bij elkaar kunnen we zeker niet klagen, maar ik heb het gevoel dat de groei niet groot genoeg (meer) is en dat we meer uit Jolena zouden moeten kunnen halen dan nu het geval is.
In de zomer van vorig jaar kwam er een tweede webwinkel bij in doopsuikerartikelen (beter bekend als geboortebedankjes in Nederland). De doopsuikertraditie is heel sterk in België, minder in Nederland en nog minder in andere Europese landen. We hebben dus bewust gekozen Suikerdraakje enkel in het Nederlands te ontwerpen. Suikerdraakje heeft bijgevolg een veel kleiner doelpubliek, maar doet het nu al (na nog geen jaar online te zijn) beter dan Jolena. Het bezoekersaantal ligt nog iets lager (Google vindbaarheid is momenteel nog niet te vergelijken met die van Jolena), maar de conversie ligt hoger. Dat is fijn natuurlijk, ik had voor Suikerdraakje in het eerste jaar geen groot succes verwacht, maar het versterkt mijn gevoel dat we momenteel veel te weinig uit Jolena halen.
Er zijn een paar verschillen tussen beide winkels die een stukje verklaring kunnen bieden.
Assortiment: Suikerdraakje is minder onderhevig aan seizoensinvloeden dan Jolena. Doopsuiker hoort bij een geboorte hier, het is minstens even belangrijk als het geboortekaartje. Op speelgoed wordt volgens mij sneller bespaard en een heel groot stuk van de omzet moet uit het laatste kwartaal komen.
Publiek: ook al is het publiek van Suikerdraakje kleiner dan dat van Jolena (geografisch gezien), het publiek van Jolena is klein op een andere manier, namelijk omwille van de prijsklasse en de aard van het speelgoed.
Contact met de klant: deze had ik zelf niet voorzien, maar is misschien ook een belangrijke factor in het al dan niet overgaan tot een aankoop. Suikerdraakje klanten vragen veel vaker advies, waardoor er een heel ander contact met de klanten ontstaat. Klanten die advies gevraagd hebben, gaan in 95% van de gevallen ook effectief bij ons bestellen.
Voor wat de bezoekers van Jolena betreft: 47% van de bezoekers vinden ons via Google (organische zoekresultaten), 19% direct, de rest via verwijzende sites (mix van advertenties en vermeldingen op blogs, fora, ...). We scoren goed tot zeer goed op de zoektermen “houten speelgoed”, “babyspeelgoed” en “lilliputiens” (op Google.be beter dan op Google.nl), maar ik krijg de indruk dat dat weinig uitmaakt, aangezien het nogal ruime zoektermen zijn. Bovendien verkopen we eigenlijk al een poosje meer dan alleen speelgoed, dus de zoektermen waarop we goed scoren dekken de lading niet meer echt.
Actiepunten op dit moment
De volledige layout van Jolena wordt momenteel onder handen genomen door een designer. We hebben zelf geen van beide tijd/aanleg voor webdesign, dus hebben dit gedeelte deze keer uit handen gegeven. Momenteel wordt er gewerkt aan het logo, de website zelf zal dus nog wel een paar maanden duren. Tot die tijd zullen we zelf uiteraard geen grote wijzigingen meer aanbrengen voor wat design betreft. Het nieuwe design zal ons niet aan meer bezoekers helpen, maar zou moeten helpen om de conversie te verhogen.
Naast een nieuw design ben ik ook heel hard aan het nadenken over ons assortiment, maar momenteel loop ik vast. Houten speelgoed alleen is onvoldoende, standaard speelgoed is geen optie (zou ik erg ongelukkig van worden). Ik heb gedacht aan een extra categorie voor mama, of meer lifestyle spullen voor kinderen... maar kan momenteel de focus niet goed vinden en wil ook vermijden in het wilde weg maar wat te gaan uitproberen.
Mijn vraag naar jullie toe
Het was een hele uitleg, ik ben vast nog belangrijke zaken vergeten en stel vast dat het me moeilijk valt een concrete vraag te stellen (kan bijvoorbeeld maar geen passende titel voor dit bericht bedenken, dat zegt genoeg). Ik heb de indruk dat we zelf gewoon bepaalde zaken niet meer zien en had graag van jullie vernomen wat er anders zou kunnen aan onze website, wat er echt fout zit en wat net wel goed, ...
Wat zijn de eerste dingen die een buitenstaander opmerkt bij het bezoeken van onze site? Waarom zou je er wel of niet kopen?
Tips over het assortiment zijn ook meer dan welkom. Kortom: ik hoop opmerkingen te krijgen die ons weer een nieuw perspectief kunnen geven. 'k Heb een duwtje nodig. De links naar beide websites waar het in dit verhaal om draait staan in mijn handtekening. Jolena.nl bestaat op dit moment ook nog en ziet er anders uit dan Jolena.be (experimentje), maar van zodra het nieuwe design er is zal dit gebruikt worden voor zowel .nl als .be.
Aan degenen die de moeite hebben genomen dit lange verhaal te lezen op deze mooie zonnige dag: alvast bedankt :-)
Suikerdraakje - Doopsuiker - geboortebedankjes
4everbb.be
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/31769-groei-stagneert-advies-gevraagd/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
14 antwoorden op deze vraag