• 0

liquiditetsbegroting

Beste forumleden,

 

Ik ben hier nieuw dus alvast mijn excuses als mijn bericht op de verkeerde plek staat.

 

Ik heb een aantal dingen waar ik niet uitkom bij het opstarten van mijn bedrijf.

 

Hieronder mijn exploitatiebegroting. Bedragen zijn uiteraard fictief.

 

omzet 100.000

ink waarde 45.000

Bruto winst 55.000

 

huur 10.000

gwe 2.000

totaal 12.000

 

verkoopkst. 5.000

 

account 1.700

abbonoment 300

assuranties 2.000

totaal 4.000

 

auto kst 1000

 

rentelasten 1.300

bankkosten 700

 

afschrijving 1.000

aflossing 3.000

 

Netto Winst 27.000

 

 

Hoe zit het nu met de belasting. Ik betaal belasting per kwartaal. Betaal ik nu alleen omzetbelasting over de netto winst, en theoretisch gezien is dat dan mijn 'loon'?

 

Nu mijn belangrijkste vraag. Hoe ziet mijn liquiditeitsbegroting er uit? Is dit per maand of per kwartaal of per jaar?

 

Wie o wie kan me hier mee helpen? Kom er echt zelf niet meer uit. Ik kom steeds uit op een negatief saldo uit. Ben bang dat ik iets verkeerds doe. En ik moet dit inleveren bij de bank voor een krediet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe zit het nu met de belasting. Ik betaal belasting per kwartaal. Betaal ik nu alleen omzetbelasting over de netto winst, en theoretisch gezien is dat dan mijn 'loon'?

 

Je betaald omzetbelasting over je omzet. Dit is doorgaans 19%(uitzonderingen daargelaten) dus bij een omzet van 100k excl. Btw betaal je 19k btw. Hier op mag je wel de aan jou in rekening gebrachte voorbelasting in mindering brengen. Dit resultaat betaal je aan omzetbelasting.

 

 

Link naar reactie
  • 0

En jezelf ?

 

loon uit onderneming of privé onttrekkingen ?

 

Omzetbelasting te vorderen van je inkopen en te betalen over je verkopen per saldo te verrekenen per kwartaal.

Over je winst betaal je inkomstenbelasting, hoe hoger je winst, des te meer belasting (verdeeld in groepen)

 

Liquiditeitsbegroting kun je het beste per maand doen, omzet, kosten en inkoop moeten gelijk zijn aan je exploitatie.

afschrijvingen hoeft niet, stom gezegd dus alles wat er via je bank/kas bijkomt of afgaat.

 

Dit doe je niet zomaar, vooral niet naar de bank toe.

Kom je uit de buurt van spijkenisse ? mijn email is adlasko@tele2.nl

Ik heb een ondernemingsplan gemaakt in excell (financieel) en word.(strategie, enz..) niet voor algemeen gebruik.

 

Is ook niet voor verkoop, maar persoonlijk advies en uitleg.

 

Kom je niet uit de buurt, dan is er vast wel iemand anders uit je buurt die je hiermee kan helpen.

 

Groetjes,

Roland

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg loon uit de onderneming. Dus vanuit de nettowinst.

 

Het probleem is dat ik eindig met een negatief banksaldo volgens de liquiditeitsbegroting. Dus ik ben niet liquide? Maar dat snap ik niet aangezien ik in de exploitatiegebroting wel positief uit kom. 27.000 euro namelijk.

 

Zo heb ik het gedaan:

 

Banksaldo 0

Ontvangen omzet ex btw 84033

omzetbelasting 15.966

Saldo 100.000

 

AF

Inkoop goederen 45.000

bedrijfskosten 22.700

betaalde omzetbelasting 8.550

verrekende omzetbelasting 7.416

aflossing + rente 4.300

prive 21.600 'loon'

Totaal: 109.566

 

banksaldo einde v/h jr -9.566 negatief

 

Maar als je de exploitatiebegroting ziet kom ik einde van het jaar positief uit. Doe ik iets verkeerd of zie ik iets over het hoofd of klopt het gewoon??

Link naar reactie
  • 0

Ja maar begin maar eens om je exploitatie begroting excl btw te maken want jij zet in je expl begroting omzet 100,000 euro

en in je liquiditeitsbegroting omzet 84.000 en 16000 btw.

 

- exploitiebegroting is volledig excl btw en er hoort ook geen aflossing in

- liquiditeitsbegroting is incl btw

Link naar reactie
  • 0

Ja maar begin maar eens om je exploitatie begroting excl btw te maken want jij zet in je expl begroting omzet 100,000 euro

en in je liquiditeitsbegroting omzet 84.000 en 16000 btw.

 

- exploitiebegroting is volledig excl btw en er hoort ook geen aflossing in

- liquiditeitsbegroting is incl btw

 

Hmm wat stom stom.

 

Dan wordt het verhaal heel anders idd. Vandaar dat ik dus ook negatief uitkom met mijn liquiditeitsbegroting. Had ik moeten weten.

 

Waarom hoort daar geen aflossing in te zitten trouwens?

Link naar reactie
  • 1

Aflossing is een uitgave en geen kosten.

Net als dat afschrijvingen wel kosten zijn voor je exploitatie begroting maar geen uitgaven in je liquiditeitsbegroting

Net als dat je je geld maar 1x kunt uitgeven kun je ook maar 1x kosten verantwoorden

 

Stel je koopt een auto en je leent het bedrag.

 

De auto gaat als bezitting naar de balans.

De lening als schuld naar de balans. De lening los ja af via de bank betaling. (via de liquiditeitsbegroting)

 

De afschrijving van de auto gaat naar de exploitatiebegroting. (en de waarde verminderd ook op de balans)

De aflossing verlaagd te lening op de balans. zo blijft de balans in evenwicht.

Als je de aflossing ook nog eens naar de exploitatiebegroting boekt dan heb je 2x kosten voor dezelfde auto ;)

Link naar reactie
  • 0

Roel Jongman geeft in zijn bijdrage goed het verschil tussen kosten en uitgaven aan. Maar er is er nog een : Inkoopwaarde van de omzet zijn kosten, maar hoeven geen uitgaven te zijn, omdat ze in de praktijk al op voorraad zijn.

 

De opzet van de casus doet me denken aan opgaven voor het SPD-diploma onderdeel BIV, klopt dat?

 

SubRosa : Moving products that move people

&

R.W. Verbrugge Bedrijfseconomisch advies :

http://www.reneverbrugge.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.