Ga naar inhoud

Lening eenmanszaak tot kosten te berekenen?

Geplaatst:

stefandruk

Goedendag,

 

Wanneer je als eenmanszaak een marge-auto aanschaft met een financiering, zijn de maandlasten dan te rekenen tot de kosten van de eenmanszaak?

 

VB.

Ik heb een contract toegestuurd gekregen van een autodealer:

Auto = bij normale aankoop € 4400,-

Auto = met financierings aankoop € 5600,-

 

Bij de financiering zouden wij een maandbedrag van € 80,- moeten betalen. Is dit maandbedrag tot de kosten van de eenmanszaak te rekenen? [i.p.v. het totaalbedrag af te schrijven over een aantal jaar]

 

Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt.

 

Mvg,

Stefan Druk

 

 

Featured Replies

Geplaatst:

Roel J

Het is niet mogelijk om zelf maar de afschrijving achterwege te laten en in plaats daarvan de aflossing als kosten te nemen

 

Je moet de lening opvoeren als schuld en de auto als bezitting.

 

Met de maandelijkse aflossing verlaag je de schuld

De bezitting verminderd in waarde door afschrijving.

 

Alleen het rente deel dat in die 80 euro zit mag je tot je bedrijfskosten rekenen. De berekening van het rentedeel is lastig. Maar als het goed is verstrekt de financier achteraf per jaar een overzicht met het afgeloste bedrag en het betaalde bedrag aan rente.

 

 

 

 

Geplaatst:

koenvanp

Die 80 euro is waarschijnlijk de maandannuiteit, deze bestaat uit een deel rente en een deel aflossing. Het rentedeel kan je als kosten rekenen. De aflossing is geen winst/verlies zaak, dit moet je op je balans verrekenen.

Geplaatst:

4711

Maar als het goed is verstrekt de financier achteraf per jaar een overzicht met het afgeloste bedrag en het betaalde bedrag aan rente.

 

Dat klopt, maar daar wil je meestal niet op zitten wachten (als bedrijf dan).

 

Normaal gesproken registreer je dit:

 

1.) 4400,- Auto (vaste activa, hierop schrijf je dan af zoals Roel zegt)

2.) 1200,- Geaccumuleerde rente (overlopende activa, elke maand gaat hier een gedeelte van naar de kosten – in dit geval dus 17,14 omdat je 70 maanden moet aflossen)

3.) 5600,- Schuld (wordt dan elke maand 80,- minder door de aflossingen)

 

Geplaatst:

Roel J

Alles leuk en aardig Peter maar dan zul je toch aan het einde van het jaar de bedragen moeten aanpassen naar de bedragen op de opgave. Daarom heb ik deze berekening maar even weggelaten. Ik ken genoeg bedrijven die bepaalde posten, zoals aflossing en afschrijving jaarlijks maar even door de boekhouder laten goed zetten.

 

Je kunt in elk geval niet volstaan met 5 jaar lang dezelfde boeking plaats laten vinden. Zeker in de eerste jaren doe je jezelf nogal te kort door deze liniaire berekening, dan zal het rentedeel namelijk flink hoger zijn.

Geplaatst:

4711

Alles leuk en aardig Peter maar dan zul je toch aan het einde van het jaar de bedragen moeten aanpassen naar de bedragen op de opgave.

 

Nee, dat hoeft niet Roel.

 

Dit is een (zowel fiscaal als bedrijfseconomisch) geaccepteerde en zeer gangbare methode.

Een beetje bedrijf zit echt niet te wachten op allerlei jaaropgaven van financieringsmaatschappijen voordat zij hun cijfers afsluiten.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.