• 0

Detachering: dezelfde uren in rekening gebracht door twee partijen

We hebben een medewerker gedetacheerd gekregen van een zorginstelling. Deze medewerker werkte parttime, op papier 19 uur per week, bij die zorginstelling voordat hij de ziektewet in ging omdat hij het betreffende werk niet meer kon uitoefenen. Wij wilden de medewerker voor 40 uur in dienst nemen via detachering, en dus werd afgesproken dat de andere 21 uur via een uitzendbureau zou gaan.

 

Door enorme fouten bij de zorginstelling heeft het administratief gezien maanden geduurd (de medewerker was toen al bijna 4 maanden bij ons aan het werk) voordat ze orde op zaken hadden (zal jullie de details besparen) en de eerste factuur konden verzenden. Inmiddels worden sinds 2 maanden de overige uren, 21 per week, ingevuld door dezelfde persoon via een uitzendbureau.

 

Nu zegt de zorginstelling dat ze (opnieuw) een fout hebben gemaakt en dat de gedetacheerde medewerker weliswaar op papier 19 uur per week werkte voor die instelling, maar in de praktijk structureel 29,5 uur per week. Zij zeggen dat ze dit dienen mee te nemen in de verrekening naar ons. Wij moeten dus niet 19 uur per week vergoeden aan de zorginstelling, maar 29,5 uur. Dit alles met terugwerkende kracht.

 

Dit bekent dus dat het uitzendbureau de afgelopen twee maanden 'te veel' uren in rekening heeft gebracht: 21 uur per week, terwijl dat er dus 10,5 moeten zijn. Onze reactie was: verrekenen jullie dat even lekker onderling met het uitzendbureau, het is jullie fout (na vele andere fouten), dan los je het ook maar op.

 

Reactie van de zorginstelling: wij kunnen geen afspraken maken met het uitzendbureau, want jullie zijn een overeenkomst aangegaan met het uitzendbureau, dus jullie moeten zelf regelen dat jullie de door het uitzendbureau te veel in rekening gebrachte uren worden teruggevorderd.

 

Wij hebben contact gezocht met het uitzendbureau maar krijgen vooralsnog geen reactie (behalve facturen). Ze hebben het aantal uren naar beneden bijgesteld, maar niet met terugwerkende kracht. E-mails en telefoontjes worden niet bantwoord. Het uitzendbureau lijkt niet echt bereid om geld terug te betalen. Daar zitten we dan met zowel facturen van de zorginstelling als van het uitzendbureau voor dezelfde uren van de medewerker, zonder dat andere partijen de moeite nemen om dit mee te helpen oplossen.

 

We zijn eigenlijk van plan om zowel de factuur van de zorginstelling over de bewuste periode als huidige facturen van het uitzendbureau voorlopig niet te betalen, om de discussie uit te lokken. Is dit slim, of zijn er betere manieren om deze kwestie op te lossen? En moeten wij de fouten van de zorginstelling voor lief nemen, of kunnen we ons op het standpunt stellen dat er aanvankelijk 19 uur overeen was gekomen en dat we dit graag zo willen houden?

 

Hoe het met de uitbetaling van de medewerker zelf gaat, weet ik eigenlijk ook niet. Ik kan me voorstellen dat hij van deze strapatsen ook nog het nodige zal gaan merken, aangezien hij de afgelopen maanden voor 21 uur per week uitbetaald is geworden door het uitzendbureau en dit voor een deel terug moet betalen?

 

Aanvullende info: er is een getekende overeenkomst van 19 uur per week met de zorginstelling.

 

Visies zijn van harte welkom!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

de zorg instelling heeft gelijk in het punt dat je dit zelf moet regelen met het uitzend bureau, wat ik me echter afvraag is dat dit niet is opgevallen, ik neem aan dat jullie de urensheet(s) van de mederwerker elke maand tekenen. hier zou toch uit moeten komen dat er iets niet klopt ?

 

als er geen urensheets zijn word het lastig, ik ben van mening dat jullie dit moeten oplossen maar wel in je recht staan , echter word het lastiger onder urensheets.

Link naar reactie
  • 0

@kakafoon: het klopte al die tijd gewoon, totdat de zorginstelling ons twee weken geleden meldde dat zij een fout hebben gemaakt en zij met terugwerkende kracht 29,5 uur in rekening brengen in plaats van de afgesproken 19 uur per week.

 

@StevenK: dat is afgesproken met de zorginstelling. Wij wilden de werknemer voor 40 uur per week, maar de zorginstelling gaf aan dat zij de medewerker voor niet meer dan 19 uur konden detacheren. Daarop opperden zij om de resterende 21 uur via een uitzendbureau te laten gaan en hebben ons twee uitzendbureaus genoemd. Met één daarvan zijn we in zee gegaan voor die 21 uur.

Link naar reactie
  • 0

@kakafoon: het klopte al die tijd gewoon, totdat de zorginstelling ons twee weken geleden meldde dat zij een fout hebben gemaakt en zij met terugwerkende kracht 29,5 uur in rekening brengen in plaats van de afgesproken 19 uur per week.

 

wat werd er per maand dan getekend ?

Link naar reactie
  • 0

Heb je met de zorginstelling concreet afgesproken dat hij vanuit de zorginstelling voor 19 uur bij jullie wordt gedetacheerd, en dat je hem via het uitzendbureau voor 21 uur inhuurt?

 

Dan zal de zorginstelling moeten zorgen dat hij bij die zorginstelling (al dan niet gedetacheerd bij iemand anders) de overige uren invult. Als je concreet op schrift zet dat je iemand voor 19 uur detacheert, kun je dat getal later niet 'zomaar' verhogen omdat hij toch voor meer uur in dienst blijkt te zijn bij de detacheerder. Dat is een probleem voor de detacheerder, niet voor de opdrachtgever.

 

Tenzij er natuurlijk andere afspraken gemaakt zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

@StevenK: dat is afgesproken met de zorginstelling. Wij wilden de werknemer voor 40 uur per week, maar de zorginstelling gaf aan dat zij de medewerker voor niet meer dan 19 uur konden detacheren. Daarop opperden zij om de resterende 21 uur via een uitzendbureau te laten gaan en hebben ons twee uitzendbureaus genoemd. Met één daarvan zijn we in zee gegaan voor die 21 uur.

Dan heeft de instelling daarmee geen recht om meer dan 19 uur per week in rekening te brengen.

Link naar reactie
  • 0

Dank weer voor de reacties!

 

@kakafoon: er is een detacheringscontract, en onze werknemer verantwoordt zijn uren (19 uur per week) naar de zorginstelling.

 

@ronaldinho: precies zoals je het verwoordt inderdaad.

 

@StevenK: duidelijk, bedankt. Dit vermoeden hadden wij ook. We zullen dit aan de zorginstelling melden.

Link naar reactie
  • 0

Dank weer voor de reacties!

 

@kakafoon: er is een detacheringscontract, en onze werknemer verantwoordt zijn uren (19 uur per week) naar de zorginstelling.

 

ik snap alleen niet dat hij 19 verantwoord naar de zorg-instelling en vervolgens 29,5 voor ze werkt ? los van het verrekenen vraagstuk, hoe kunnen ze ooit verantwoorden naar jullie toe dat hij 29,5 uur werkt als hij zelf maar 19 uur verantwoord ?

 

doet hij de verantwoording verkeerd of is fraude/grove fout van zorginstelling ?

Link naar reactie
  • 0

De zorginstelling geeft toe dat ze er een potje van hebben gemaakt. Ik kan me niet voorstellen dat er opzet in het spel is. Ze betwisten ook niet dat zij de werknemer 19 uur per week gedetacheerd hebben aan ons, maar ze komen nu simpelweg tot de conclusie dat dat 29,5 uur had moeten zijn. Foutje...

 

Dus ze willen (administratief gezien) ons toch met terugwerkende kracht 29,5 uur in rekening brengen en stellen dat wij die uren maar moeten 'terughalen' bij het uitzendbureau omdat die de afgelopen maanden 21 uur per week in rekening heeft gebracht waar dat, naar het huidige inzicht van de zorginstelling, eigenlijk 10,5 uur had moeten zijn.

Link naar reactie
  • 0

ach ja ik heb veel creatieve oplossingen gezien van blunderende instellingen of misschien beter medewerkers. maar deze is nieuw.. Het is echt verbazingwekkend hoe mensen denken van hun probleem jou probleem te kunnen maken ;D.

ik denk dat ze in hun handjes mogen knijpen dat zowel jij als het uitzendburo meewerkt om alsnog de uren te herverdelen. Er zijn gewoon getekende overeenkomsten waar 19 en 21 uur in staat

 

De uren die zij te weinig hebben doorbelast zullen ze of voor eigen rekening moeten nemen of moeten verhalen bij de werknemer die heeft tenslotte ook betaald gekregen voor ruim 50 uur terwijl hij maar 40 uur werkte..

Link naar reactie
  • 0

Hoi Roel,

 

Werknemer dubbel betaald? Ahum... de werknemer heeft door al het geblunder van zijn werkgever sowieso 3 maanden (!!!) moeten wachten totdat de gedetacheerde uren werden uitbetaald. We hebben op een gegeven moment maar aangeboden om de werknemer wat geld voor te schieten want die kwam door het uitblijven van betaling financieel in de problemen. Uiteindelijk bleek dat gelukkig niet nodig.

 

Het is werkelijk bizar om te zien wat voor een amateurisme er aan de dag wordt gelegd. Voeg daar een vleugje (of nee, doe maar een vrachtwagen vol) bureaucratie bij en vervolgens valt je mond open van verbazing. Elke afdeling die direct of indirect, of héél in de verte, ook maar enige link heeft met de werknemer moet eerst zijn plasje doen over elk voorstel, wijzigingetje, of zelfs maar een vraag van onze zijde. Ter info: het beantwoorden van een simpel e-mailtje met een nog simpelere vraag duurde welgeteld 2 weken.

 

Oh wacht, ik beloofde in mijn openingspost dat ik jullie details zou besparen. Doe ik het toch! ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.