Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Marco72
Marco72
We hebben een medewerker gedetacheerd gekregen van een zorginstelling. Deze medewerker werkte parttime, op papier 19 uur per week, bij die zorginstelling voordat hij de ziektewet in ging omdat hij het betreffende werk niet meer kon uitoefenen. Wij wilden de medewerker voor 40 uur in dienst nemen via detachering, en dus werd afgesproken dat de andere 21 uur via een uitzendbureau zou gaan.
Door enorme fouten bij de zorginstelling heeft het administratief gezien maanden geduurd (de medewerker was toen al bijna 4 maanden bij ons aan het werk) voordat ze orde op zaken hadden (zal jullie de details besparen) en de eerste factuur konden verzenden. Inmiddels worden sinds 2 maanden de overige uren, 21 per week, ingevuld door dezelfde persoon via een uitzendbureau.
Nu zegt de zorginstelling dat ze (opnieuw) een fout hebben gemaakt en dat de gedetacheerde medewerker weliswaar op papier 19 uur per week werkte voor die instelling, maar in de praktijk structureel 29,5 uur per week. Zij zeggen dat ze dit dienen mee te nemen in de verrekening naar ons. Wij moeten dus niet 19 uur per week vergoeden aan de zorginstelling, maar 29,5 uur. Dit alles met terugwerkende kracht.
Dit bekent dus dat het uitzendbureau de afgelopen twee maanden 'te veel' uren in rekening heeft gebracht: 21 uur per week, terwijl dat er dus 10,5 moeten zijn. Onze reactie was: verrekenen jullie dat even lekker onderling met het uitzendbureau, het is jullie fout (na vele andere fouten), dan los je het ook maar op.
Reactie van de zorginstelling: wij kunnen geen afspraken maken met het uitzendbureau, want jullie zijn een overeenkomst aangegaan met het uitzendbureau, dus jullie moeten zelf regelen dat jullie de door het uitzendbureau te veel in rekening gebrachte uren worden teruggevorderd.
Wij hebben contact gezocht met het uitzendbureau maar krijgen vooralsnog geen reactie (behalve facturen). Ze hebben het aantal uren naar beneden bijgesteld, maar niet met terugwerkende kracht. E-mails en telefoontjes worden niet bantwoord. Het uitzendbureau lijkt niet echt bereid om geld terug te betalen. Daar zitten we dan met zowel facturen van de zorginstelling als van het uitzendbureau voor dezelfde uren van de medewerker, zonder dat andere partijen de moeite nemen om dit mee te helpen oplossen.
We zijn eigenlijk van plan om zowel de factuur van de zorginstelling over de bewuste periode als huidige facturen van het uitzendbureau voorlopig niet te betalen, om de discussie uit te lokken. Is dit slim, of zijn er betere manieren om deze kwestie op te lossen? En moeten wij de fouten van de zorginstelling voor lief nemen, of kunnen we ons op het standpunt stellen dat er aanvankelijk 19 uur overeen was gekomen en dat we dit graag zo willen houden?
Hoe het met de uitbetaling van de medewerker zelf gaat, weet ik eigenlijk ook niet. Ik kan me voorstellen dat hij van deze strapatsen ook nog het nodige zal gaan merken, aangezien hij de afgelopen maanden voor 21 uur per week uitbetaald is geworden door het uitzendbureau en dit voor een deel terug moet betalen?
Aanvullende info: er is een getekende overeenkomst van 19 uur per week met de zorginstelling.
Visies zijn van harte welkom!
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
11 antwoorden op deze vraag