• 0

KOR bij verlies..

Beste leden,

 

Ik wil mijn aangifte OB kwartaal 2 doorvoeren, maar ik blijf echter hangen bij de KOR.

 

Ik heb geen verkopen verricht, wel inkopen. Terug te vorderen OB : 58 euro.

 

Nu weet ik zeker dat ik aan het eind van het jaar per salde recht heb op de KOR... Ik ben namelijk pas in kwartaal 2 begonnen met mijn webdisign bureau. En ga weinig omzet en kosten verwachten dit jaar.

 

Ik vul bij vragen 1-4 in het digitale aangifteprogramma van de belastingdienst niets in,

Bij vraag 5b vul ik 58 euro in, Maar wat moet ik nu bij vraag 5d) Vermindering volgens kleine ondernemersregeling. Invullen?

 

moet ik hier nu -58 invullen?

 

Het is toch zo dat je ook met een verlies ook volgens de KOR moet handelen?

 

Dank voor de reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

BTW verrekenen heeft niks met winst of verlies te maken.

 

Als KOR toepast (volgens mij gewoon 58) dan wordt dat automatisch doorberekend. KOR mag echter niet tot directe teruggave leiden. Dus moet die KOR weer met volgende BTW-aandiftes worden verrekend, of (en dat kunnen de boekhouders hier beter weten) je dient meteen een suppletie in na 1 jan.

 

Vergeet ook niet dat die KOR bij je inkomsten moet worden opgeteld.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp de reactie over het niets doen met de KOR niet helemaal.

 

Het is namelijk zo dat ik in dit geval dus wel betaalde OB terug krijg. Zou ik tot 1345 euro aan te betalan OB hebben, is de KOR van toepassing, en hoef krijg ik dus de betaalde OB terug, wat ik echter wel bij mijn IB op moet tellen.

 

Maar ik vind het een beetje krom, als ik nu geen KOR hoef toe te passen bij hogere kosten, dan omzet (lees: verlies)

Dan zou ik dus in principe een beetje van 2 walletjes eten,

1) bij meer betaalde, dan gevorderde OB krijg ik het saldo terug.

2) bij een saldo van meer dan 0, maar minder dan 1345, hoef ik niets af te dragen.

 

Dus mijn vraag blijft een beetje staan ter bevestiging:

Moet ik nu wel, of niet iets doen met mijn saldo van : Terug te vorderen OB 58 euro..

 

Dank voor de reacties.

Link naar reactie
  • 1

Ik begrijp de reactie over het niets doen met de KOR niet helemaal.

 

Het is namelijk zo dat ik in dit geval dus wel betaalde OB terug krijg. Zou ik tot 1345 euro aan te betalan OB hebben, is de KOR van toepassing, en hoef krijg ik dus de betaalde OB terug, wat ik echter wel bij mijn IB op moet tellen.

 

Maar ik vind het een beetje krom, als ik nu geen KOR hoef toe te passen bij hogere kosten, dan omzet (lees: verlies)

Dan zou ik dus in principe een beetje van 2 walletjes eten,

1) bij meer betaalde, dan gevorderde OB krijg ik het saldo terug.

2) bij een saldo van meer dan 0, maar minder dan 1345, hoef ik niets af te dragen.

 

Dus mijn vraag blijft een beetje staan ter bevestiging:

Moet ik nu wel, of niet iets doen met mijn saldo van : Terug te vorderen OB 58 euro..

 

Dank voor de reacties.

 

Als je denkt (en dat is wat je wel denkt, als ik je goed begrijp) dat je over het hele jaar 2011 uitkomt op een bedrag aan BTW te betalen van tussen de euro 1,- en 1345,- en dus over het jaar 2011 gebruik wil gaan maken van de KOR, dan kan je dat het beste ook nu gaan doen:

 

M.a.w. je vult nu dus bij de KOR –58 in, zodat het bedrag over het 2e kwartaal 0,- wordt. Je vraagt dus niet 58,- terug nu, want dan moet je uiteindelijk dat zelfde bedrag toch terugbetalen (allemaal gedoe).

Bij de aangifte over het 4e kwartaal kijk je opnieuw wat de KOR werkelijk moet zijn voor 2011 en op dat moment trek je dat (het hele jaar) dan ook recht.

 

Link naar reactie
  • 0

Oke, ik vraag het anders:

 

Kwartaal 1) Geen onderneming

Kwartaal 2) Terug te vorderen OB: 58 Euro

Kwartaal 3) Terug te vorderen OB: 50 Euro (naar verwachting)

Kwartaal 4) Terug te vorderen OB: 100 Euro (naar verwachting)

Totaal dus in het jaar Terug te vorderen OB: 208 Euro. (naar verwachting)

 

Wat doe ik tijdens de aangiftes met de KOR ?? Dat is eigenlijk de vraag.

 

Bedankt voor de reacties..

Link naar reactie
  • 0

Met de KOR doe je in dat geval niets. Je hebt niets af te dragen en dus ook geen KOR voordeel. Bij vermindering vul je dus niets in.

 

De KOR is een vrijstelling voor af te dragen bedragen. Om voordeel van de KOR te hebben moet je per saldo iets af te dragen hebben. Heb je meer BTW betaald dan ontvangen, dan kan je dit terugvragen, maar blijft er niets over voor de KOR.

 

Is het totale saldo negatief, dan kun je dus wel gewoon je voorbelasting terugvragen, maar heb je daarbovenop geen extra KOR-voordeel. Normaliter doe je in Q4 de eindafrekening en kan je de KOR toepassen. Als je verwacht daar aanspraak op te maken kan je in eerdere kwartalen ook al wat met de KOR doen, maar da's dan voorlopig. De uiteindelijke berekening is dan in Q4. In jouw geval is geen KOR voordeel te verwachten en doe je dus niets in Q2, Q3 of Q4.

In Q4 vraag je dus die 100 euro terug en laat je de KOR leeg.

 

Is het nu duidelijk?

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad weinig aan toe te voegen. De KOR is een voordeelregel en geen verplicht toe te passen regel, je past hem alleen toe als je er voordeel van hebt en anders niet. Kortom gewoon je voorbelasting terugvragen en niets doen met de KOR.

 

Ik zal het nog sterker vertellen.. als je in Q4 geen 100 euro terugkrijgt, maar 75 euro moet betalen, dan hoef je nog steeds geen KOR toe te passen. per saldo heb je dan 58+50-75 = 33 euro terug gehad. De KOR ga je dus pas toepassen als het saldo van de aangiftes op te betalen uitkomt. Deze regeling is echt bedoelt als steuntje in de rug van startende en kleine ondernemers.

Link naar reactie
  • 0

Zie net andere reacties. Dus aanvullend:

 

1e kw niets invullen bij KOR

2e kw niets invullen bij KOR

3e kw als verwachting uitkomt niets doen met KOR

4e kw als verwachting uitkomt niets doen met KOR

 

Volgend jaar 2012 alles weer opnieuw beoordelen.

Alleen KOR toepassen op het 4e kwartaal wanneer het btw-bedrag over het jaar kleiner is dan €1883. Volgens de regel 2,5 x (€ 1.883 - btw-bedrag). Indien btw-bedrag lager is dan €1345 is KOR gelijk aan btw-bedrag

“ btw-bedrag” = BTW schuld – BTW vordering voor de KOR aftrek. Zie download van dit.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.