• 0

De juiste volgorde van start-activiteiten

Goedemorgen allen,

 

Ik struin al geruime tijd rond op dit fantastische forum, allereerst mijn complimenten voor iedereen die elkaar hier een helpende hand toereikt.

 

Mijn case: ben in loondienst en heb al geruime tijd de ambitie voor mezelf te beginnen. Binnen de branche waarin ik nu opereer, maar zonder mijn huidige werkgever al te veel in het vaarwater te zitten. Na een aantal uitgewerkte plannen afgeschreven te hebben lijkt het erop dat ik nu beet heb. Ik sta dus nu op het punt om enige testen te laten uitvoeren en dus kosten te gaan maken. De test omvat de aankoop van een bepaalde grondstof, een eenvoudige bewerking hiervan en enige transportkosten. Tezamen geschat op zo'n € 3.500,- ex btw. De test zal, bij slagen, zo'n € 4.000,- aan commercieel product opleveren en zal (uiteindelijk) dus vermarkt moeten kunnen worden.

 

UIteindelijk zal ik een holding oprichten met een werkmij eronder. Echter in dit stadium is mij dat te prematuur. Nu kan ik bovendien door mijn huidige diensverband überhaupt geen bedrijf op mijn naam hebben want dan word ik straks aangepakt.

 

Ik heb de mogelijkheid in eerste instantie een éénmanszaak op te richten op naam van mijn vader. Hierin kan ik de kosten voor deze test laten vallen en het eindproduct bovendien inboeken.

 

Concreet speel ik met de volgende vragen:

* Dient de éénmanszaak een zakelijke rekening te hebben voor het betalen van deze kosten of kan dit van mijn privé rekening?

* Dient de éénmanszaak reeds een btw nummer te hebben voor het inboeken van deze facturen?

* Kan ik de gemaakte kosten van de test uiteindelijk opvoeren als onderdeel van de 18k voor het in de benen helpen van de bv('s)

* Kan ik overige kosten, zoals (buitenlandse)reis-en verblijfskosten die ik nu maak tijdens de voorbereiding straks nog declareren en dus opvoeren als kosten?

* Doe ik überhaupt goed aan deze constructie of sla ik helemaal de plank mis.

 

Alvast bedankt voor het delen van jullie kennis en inzicht!

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

* Doe ik überhaupt goed aan deze constructie of sla ik helemaal de plank mis.

 

Volgens mij (maar ik ben geen expert!) is dit niet zo'n handige oplossing. Als je een eenmanszaak opricht op naam van je vader, richt je vader eigenlijk een eenmanszaak op. Is hij ook financieel verantwoordelijk en moet hij er ook belasting (inkomsten en omzet) over betalen. Nu kan je vader jou natuurlijk wel in dienst nemen in zijn EMZ, maar dan nog lijkt het me een hele omslachtige constructie.

Link naar reactie
  • 0

Zodra de test slaagt zal hij de éénmanszaak omzetten in een bv en en neem ik de aandelen hiervan volledig over. Het is dus niet de bedoeling om de markt te betreden met de éénmanszaak van mijn vader, maar enkel om de testfase door te komen, kosten te boeken en het eindproduct in te kunnen boeken om ook weer te kunnen verkopen.

 

Maar iksta natuurlijk open voor alternatieven om dit op te lossen :)

Link naar reactie
  • 0

Zodra de test slaagt zal hij de éénmanszaak omzetten in een bv en en neem ik de aandelen hiervan volledig over. Het is dus niet de bedoeling om de markt te betreden met de éénmanszaak van mijn vader, maar enkel om de testfase door te komen, kosten te boeken en het eindproduct in te kunnen boeken om ook weer te kunnen verkopen.

 

Maar iksta natuurlijk open voor alternatieven om dit op te lossen :)

 

Ik denk ook dat dit niet erg handig is. Als alles gaat zoals je voorspeld zal het wel goedkomen, maar als er op wat voor manier dan ook narigheid van komt zit je vader ermee. Afhankelijk van zijn en jou inkomen kan het ook nog eens ongunstiger uitpakken met wat betreft de belasting.

 

Als ik het goed begrijp kun je zelf geen rechtsvorm opzetten door je dienstverband & contract met huidige werkgever, maar zou je dit verband op willen zeggen als je test slaagt. Een optie is overleg met je werkgever, vraag of je toch iets op mag zetten (met vermelding dat je je dienstverband opzegt als het slaagt, zo niet houd je er mee op). Niet alle werkgevers zullen daar om staan te springen natuurlijk, maar wie weet word je verrast, kan geen kwaad om eens te polsen lijkt mij. Als je werkgever niet mee wil werken kun je er nog voor kiezen om je dienstverband gelijk op te zeggen en je volop op de testfase te gooien, heeft die gelijk meer kans van slagen denk ik.

 

Ik denk niet dat het mogelijk is om de testfase zonder rechtsvorm op een handige manier uit te voeren (op prive basis dus) en dat later om te zetten in een bv. Volgens mij kun je wel sommige zaken met terugwerkende kracht inboeken in een bv, maar daar weet ik het fijne niet van. Bezoekje aan de KvK kan je daarover allicht meer vertellen.

 

Succes er mee!

Party & Reisverhalen http://www.donlorenzo.eu

Link naar reactie
  • 0

....

 

Mijn case: ben in loondienst en heb al geruime tijd de ambitie voor mezelf te beginnen. Binnen de branche waarin ik nu opereer, maar zonder mijn huidige werkgever al te veel in het vaarwater te zitten. ....

Nu kan ik bovendien door mijn huidige diensverband überhaupt geen bedrijf op mijn naam hebben want dan word ik straks aangepakt.

....

 

Door wie zal je aangepakt worden? Misschien zie je problemen die er niet zullen zijn, of heeft het met je werkgever te maken?

Link naar reactie
  • 0

Wat ik in specifiek wat betreft de priverekening wel eens gehoord heb, is dat een priverekening wel acceptabel is voor de fiscus bij dit soort initiatieven in een opstartfase, komt wellicht wel wat minder professioneel over naar (potentiele) klanten.

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.