• 0

Locatiebezoek in rekening brengen?

Ik heb een vraagje over locatiebezoeken.

 

Om een opdracht goed te kunnen doen, maken wij bij de meeste grotere of de opdrachten met een grotere uitdaging, altijd een locatiebezoek.

 

Nu hebben wij 2 maanden geleden een opdracht gedaan in Zuid Limburg, waarbij er een brug over een slotgracht en 4 podia gebouwd moesten worden. Door het gebrek aan tijd vanuit de klant hebben wij geen locatiebezoek kunnen doen.

 

Deze klus zetten mij wel aan het denken, een locatiebezoek brengen wij nooit in rekening, maar dit soort afstanden brengen toch wel behoorlijk wat kosten met zich mee. Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou zeggen, zie het als ´offerte´ of investering in relatie. Nu ga ik er van uit dat het je niet opbreekt en de kosten een klein percentage zijn van wat een opdracht je oplevert. Is dat niet het geval, ga dan eens goed na wat het precies kost en kies een redelijk bedrag om standaard in rekening te brengen (bv. 50% van de werkelijke kosten).

 

Als dat je standaard procedure wordt kun je altijd nog als tegemoetkoming gratis komen kijken 'omdat je toch in de buurt bent' of 'omdat u toch zo'n goede klant bent' noem maar wat.

 

Wat je ook kan doen is het locatiebezoek en inventariseren v/d opdracht (neem aan dat die dingen hand in hand gaan) alleen in rekening brengen als een opdracht uiteindelijk niet doorgaat. Dat lijkt mij niet meer dan redelijk. Wel goed van tevoren communiceren en afspreken natuurlijk.

Party & Reisverhalen http://www.donlorenzo.eu

Link naar reactie
  • 0

Ligt er een beetje aan hoeveel tijd je er mee kwijt bent, lijkt me. Als je twee keer 1,5 uur in de auto zit en ter plekke nog een uur of 3 van alles aan het bekijken bent dan vind ik het niet onredelijk dat je die 6 uur in rekening brengt - je bent er immers het grootste deel van je dag aan kwijt.

 

Je zou daar om de klant niet aan het schrikken te brengen een sympathiek uurtarief aan kunnen koppelen, of bijvoorbeeld de helft wegstrepen als de opdracht doorgaat.

Link naar reactie
  • 0

In het algemeen zou ik er denk ik voor kiezen om het in de prijsstelling van de totaal offerte te verwerken omdat het om grotere opdrachten gaat is daar vaak wel ruimte voor als jij met 2 of 4 man een dag aan het bouwen bent dan zal een locatiebezoek van 4 uur niet zo zwaar meewegen in de totaalprijs. Het voorkomt denk ik een hoop discussies op deze manier.

 

Maar er zijn ook constructies denkbaar waarbij je wel kosten berekend om gedrag te beïnvloeden, bijvoorbeeld om "internet shoppers" en minder serieuze aanvragen eruit te filteren reken je voor een locatiebezoek een vast bedrag en als het podium bij jou besteld word dan komt dat bedrag (grotendeels) weer in mindering op de eindfactuur.

 

Of je maakt er een deelproduct van door op basis van een locatiebezoek een podiumplan op te stellen (tekening met afmeting en evt lijst met benodigde podium delen??) eerlijk gezegd geen idee of dat haalbaar/werkbaar is in jou branche zo'n standaard plan maken, maar als dat kan zou het voor de klant toegevoegde waarde kunnen hebben omdat ze met 1 locatiebezoek een goed plan krijgen waarmee ze andere offertes aan kunnen vragen of gebruiken om andere offertes te vergelijken tegen jou plan.

Zelf maak je natuurlijk ook een offerte en eventueel geef je een deel van de kosten voor het opstellen van het podiumplan weer terug in die offerte.

 

Link naar reactie
  • 0

Wauw wat een hoop reacties in zo'n korte tijd.

 

Locatiebezoeken zijn meestal niet voor de standaard verhalen, maar meer voor de wat moeilijkere opdrachten.

 

Misschien was het voorbeeld niet helemaal goed.

 

Ander voorbeeld a.s. donderdag heb ik 2 locatiebezoeken, allebei in of rondom Den Haag. Ik breng hier geen kosten voor in rekening (ga ik in het vervolg ook niet doen). De ene is een sporthal, waarbij de oppdracht zoveel oplevert dat ik de extra tijd niet erg vind, ook niet als hij aan de andere kant van het land zit. Maar de andere zijn wat speakers, een microfoon en een djsetje. Wat uiteindelijk niet heel veel gaat opleveren. Als ik daarvoor heel ver moet rijden is het wel zonde van de tijd en energie.

 

Maar ik vind die ene oplossing wel een mooie, als de opdracht niet doorgaat breng ik 50% van de het uurloon in rekening. Gaat hij wel door betaald men niets (levert de klus te weinig op kan ik het wel doorberekenen in de prijs)

 

 

Bedankt allemaal.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.