• 0

Vragen over mijn aangifte IB

In februari 2009 ben ik van start gegaan met mijn eigen eenmanszaak. websites ontwerpen, vullen met content, ander ontwerp, dat soort leuke dingen. Ik werd door de BD als ondernemer voor de BTW beschouwd, niet voor de IB (bleek uit de brief van de BD).

 

Misschien ga ik er anders over denken als ik nog meer ga groeien, maar tot nu toe vind ik ook het administratieve deel erg leuk om te doen. BTW-aangifte gaat dan ook altijd prima. Ik heb een eenvoudig boekhoudprogramma aangeschaft waarmee ik alles kan invoeren en doe dat al sinds het begin. De inkomstenbelasting levert echter wat meer hoofdbrekens op (waarschijnlijk voor velen wel herkenbaar). Vandaar dit topic. Ik hoop dat jullie me van wat waardevolle informatie kunnen voorzien. Er zijn twee grote vragen in verwerkt die weer wat meerdere subragen hebben. Alles wat jullie daarover kwijt willen/kunnen is meegenomen (of een link voor hebben, ik ben niet lui en kan prima lezen maar de juiste info vinden is soms wat lastiger).

 

Verkorte historie:

 

Naast mijn eenmanszaak werkte ik ook nog in 2009. In totaal verdiende ik uit loon ongeveer 6500 euro. De omzet van mijn bedrijfje was in dat eerste jaar door een moeizaam begin slechts 2500 euro. Mijn kosten waren ongeveer 500 euro. Ik kwam ook bij lange na niet aan het urencriterium van 1225 uren.

 

In 2010 stond er over 2009 keurig een aangifte voor ondernemers voor me klaar op het beveiligde deel van de BD. Ik heb al van diverse kanten gehoord dat je die dan ook gewoon moet gebruiken. Niet alleen bronnen op internet, ook de BD zelf zei het toen ik ze belde. Dus heb ik die gewoon gebruikt.

Over 2009 heb ik mijn loon opgegeven bij "Werk en woning" en daarnaast de omzet uit mijn eenmanszaak bij "Andere inkomsten". Netto kreeg ik 650 euro o.i.d. terug.

 

Vraag 1: heb ik het toen zo wel goed gedaan? Ik ben een onderwerp hier tegengekomen waar werd gezegd dat het inderdaad zo kan, maar dat je misschien beter gewoon het deel "Winst uit onderneming" kunt invullen i.p.v. het in te voeren bij "Andere inkomsten". Om zo bijvoorbeeld aanspraak te maken op MKB-vrijstelling. Graag hoor ik hierover jullie gedachten.

 

In 2010 werkte ik er veel minder naast. Ongeveer 1500 euro aan loon en met mijn eenmanszaakje draaide ik een omzet van 9000 euro. Wederom met ongeveer 500 euro aan kosten. Een stijgende lijn waar ik zelf wel blij van wordt (helemaal omdat het in 2011 allemaal weer beter gaat) maar nog steeds niet iets om echt warm of koud van te worden. In 2010 kwam ik wel aan de 1225 uren (bij mijn administratie hoort ook een secuur bijgehouden urenadministratie).

 

In 2011 kreeg ik wederom netjes een aangifte voor ondernemers, ditmaal natuurlijk over 2010. Ik ging er helemaal van uit dat ik nu het beste "winst uit onderneming" kon gebruiken. Mijn schaarse loon heb ik natuurlijk ook ingevoerd en ditmaal niks bij "andere inkomsten". Zo heb ik die dus helemaal ingevuld en opgestuurd via het aangifteprogramma (ik had uitstel aangevraagd omdat ik in 2010 ontdekte dat de zomerperiode veel rustiger is voor me dan het begin van het jaar). Maar toch vertrouw ik het niet. Ik heb namelijk nog geen superomzet, maar maak doordat ik aan de 1225 uren kom en starter ben wel gebruik van erg veel aftrek. Doe daar nog heffingskorting bij en volgens het programma krijg ik bijna 2000 euro terug (is het van belang om te vertellen dat mijn fiscaal partner in loondienst is voor ca. 30000 euro per jaar? - dan bij deze).

 

Vraag 2: heb ik het nu wel goed gedaan? Had ik toch weer voor "andere inkomsten" moeten kiezen? Hoe weet je dit eigenlijk van tevoren? En hoe weet je dat je dan het omslagmoment bent gepasseerd? Is dit voor een deel gewoon je eigen verantwoording, waarna je het achteraf hard moet kunnen maken?

 

Graag hoor ik jullie gedachten hierover. Als ik meer info moet geven hoor ik het graag en alvast enorm bedankt voor enige informatie die jullie me kunnen geven!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Het is wel apart dat de belastingdienst enerzijds bericht dat je geen ondernemer bent voor de IB (maar eventueel wel resultaatgenieter) en anderzijds wel een ondernemersaangifte uitreikt. Wat dat betreft heb je er overigens in ieder geval goed aan gedaan die aangifte in te dienen, want je bent nu eenmaal verplicht om de uitgereikte aangifte in te vullen.

 

Wáár je de inkomsten dan moet vermelden is een andere vraag. Voor 2009 zal het overigens niet veel hebben uitgemaakt: voor toepassing van de MKB-winstvrijstelling moest aan het urencriterium worden voldaan (deze eis is per 2010 komen te vervallen). Gelet op de omvang (en toename) van de werkzaamheden (je voldoet aan het urencriterium) lijkt het erop dat je best een pleitbaar standpunt hebt om dit vanaf 2010 als onderneming voor de IB aan te merken. Zeker in combinatie met de uitreiking van de ondernemersaangifte en de positieve vooruitzichten.

 

Wil je daarover echter zekerheid, dan zul je die vraag schriftelijk aan de Belastingdienst moeten stellen. Ik ken natuurlijk niet de exacte omstandigheden, maar aan de hand van de verstrekte informatie zou ik daar niet achteraan gaan, maar gewoon doen zoals je nu doet.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

In februari 2009 ben ik van start gegaan met mijn eigen eenmanszaak. websites ontwerpen, vullen met content, ander ontwerp, dat soort leuke dingen. Ik werd door de BD als ondernemer voor de BTW beschouwd, niet voor de IB (bleek uit de brief van de BD).

 

Stond er wel expliciet in die brief dat je geen ondernemer was voor de IB? Vaak word in de brief alleen een oordeel gegeven over de omzetbelasting en trekken veel ondernemers zelf de de conclusie dat ze geen ondernemer voor de IB zijn geworden?

 

Voor wat betreft je vragen sluit ik me aan bij Ronaldino, ik denk dat je de goeie keuzes hebt gemaakt, als de belastingdienst anders denkt over jou 2010 aangifte dan zul je dat snel genoeg vernemen.. Het omslagpunt is gewoon lastig te bepalen. Als jij wilt gaan voor (fulltime) ondernemerschap dan moet je je ook fiscaal zo opstellen. Omzet is zeker niet alleen een bepalende factor, voor de belastingdienst gaat hem om het belasten van een bron van inkomen, en bij een onderneming is dat winst uit onderneming, dus het is op de lange termijn veel belangrijker om winst te maken vanuit fiscaal oogpunt als het behalen van een bepaalde omzet.

 

@herafin, ik snap wat je wil zeggen, er moet uiteindelijk wel een "gezonde verhouding" zijn tussen gerealiseerde omzet en gemaakte uren maar ik vind je conclusie dat dit tarief niet marktconform is en mogelijk niet geaccepteerd word veel te voorbarig bij een starter. Elke ondernemer heeft natuurlijk ook vele niet declarabele uren, zeker in de periode dat je je bedrijf aan het opbouwen bent, al is het maar omdat je nog veel moet leren. Aangezien het voor TS zijn 2 jaar is lijkt me dat uurtarief dus nog niet zo'n relevant criterium.

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste wil ik iedereen die heeft gereageerd alvast even bedanken. Er staan veel dingen in waar ik wat mee kan. Het is ook wel goed om te horen dat ik nog niet zo gek gedacht heb tot nu toe.

 

Stond er wel expliciet in die brief dat je geen ondernemer was voor de IB? Vaak word in de brief alleen een oordeel gegeven over de omzetbelasting en trekken veel ondernemers zelf de de conclusie dat ze geen ondernemer voor de IB zijn geworden?

 

Ik heb de brief weer even opgezocht. Daarin staat:

 

Hierbij deel ik u mede dat ik aan de hand van de beschikbare gegevens heb beoordeeld of er sprake is van ondernemerschap voor de omzetbelasting en/of inkomstenbelasting, inhoudingsplicht voor de loonheffingen of belastingplicht voor de vennootschapsbelasting.

 

Daarna de mededeling dat vereiste aangiften op de bijlage staan en op die bijlage staat alleen op dat ik elk kwartaal aangifte OB moet doen.

 

Door de gegeven antwoorden is mijn eerste reactie nu om het gewoon zo te laten. Wat is echter de consequentie wanneer de BD het niet eens is met mijn standpunt en vindt dat ik het als ROW had moeten opgeven? Wordt er dan gezegd dat ik opnieuw op die manier aangifte moet doen? Is daar ergens wat over te lezen (op de site van de BD kan ik er weinig over vinden) of kan ik daarvoor het beste even met de BD zelf bellen?

 

Afsluitend voor dit bericht: het staat voor mezelf als een paal boven water dat ik ondernemer ben. Maar zoals zo vaak wordt gezegd, de BD denkt er wellicht anders over. Ik doe er dus hard mijn best voor om te groeien, meer winst te maken en mezelf te ontwikkelen. Nog niet zo hard als ik hoopte voor dit jaar - dat is eigenlijk weer te snel voorbij - maar er staan al plannen klaar voor 2012.

 

Nogmaals mijn dank en als enkelen zich geroepen voelen om ook nog even op bovenstaande kort wat te zeggen ben ik wederom zeer dankbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog niet meegemaakt dat de BD verwacht dat je een nieuwe aangifte (ROW) doet. Het enige dat naar mijn mening kan gebeuren is dat men de ondernemersaftrek niet toekent en op basis daarvan je aangifte niet volgt maar corrigeert.

Echter, m.i. heb je een pleitbaar standpunt en als je adhv een gespecificeerde urenregistratie hard kunt maken dat je minimaal 1225 uur aan je onderneming hebt besteed verwacht ik geen problemen.

Het kan echter geen kwaad hiermee rekening te houden tot je de definitieve aanslag hebt ontvangen.

 

Succes met ondernemen!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.