• 0

Inkoop bouwmarkt -> Doorverkopen

Hallo!

 

Als ik iets inkoop bij een bouwmarkt, mag ik het dan doorverkopen in bijv een online webwinkel?

 

Voorbeeld:

1) 50% korting op een bladblazer (verzin iets geks)

2) Ik koop hem in.

3) Bereken mijn prijs.

4) Verkoop hem over heel nederland via webwinkel.

 

In principe ben ik dan volgens mij volgens de algemene voorwaarden van de bouwmarkt een handelaar, wat niet mag. Maar hoe zit het dan met een klusjesman die een schroefje koopt bij de bouwmarkt en dat vervolgens door verrekend aan de klant waar hij het schroefje gebruikt?

 

Ga ik hier problemen mee krijgen?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede vraag, ik hoop dat er veel goede antwoorden komen. Klein dingetje:

 

Je kan het niet helemaal vergelijken met de klusjesman. Dat is geen handelaar namelijk.

In fiscale termen (dat is hier niet van toepassing natuurlijk, maar dat geeft wel aan dat er een verschil is) heet het dat het gebruikte materiaal “opgaat in de dienst” die de klusjesman verricht.

 

Ik denk niet dat je Gamma spullen mag doorverkopen als handelaar, om maar iets te noemen. Maar het is niet helemaal ‘mijn ding’ dus wacht maar op reacties van kenners.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even de voorwaarden doorgelezen, maar er wordt niet gesproken oer het feit dat een handelaar niet mag inkopen. Wat ik wel begrijp is dat alle voorwaarden en rechten gebaseerd zijn op verkoop door een consument.

 

Maar misschien moet je je afvragen waarom je zou willen inkopen bij een doe het zelf winkel. Om terug te vallen op de bladblazer, waarom niet terugvallen op de importeur van bijvoorbeeld Bosch. Inkoopsprijzen liggen vaak een stuk lager dan de consumenten prijzen en bovendien kun je een betere service verlenen wanneer je regelrecht bij een groothandel/importeur inkoopt. Want de weg die je moet bewandelen is veel korter.

Link naar reactie
  • 0

Hier is geen enkel probleem mee en het gebeurt zelfs vaker dan je denkt.

 

Veel fabrikanten of importeurs stellen hoge eisen aan hun afnemers, zoals minimale voorraad, geschoold personeel of een hoge minimale bestelgrens. Voldoe je aan deze eisen kun je dealer worden. Dit zijn eisen waar veel webwinkels niet aan kunnen of willen voldoen. Wat dan rest is inkoop bij een partij die wel het dealerschap heeft gekregen. Een bouwmarkt bijvoorbeeld.

 

Ga in overleg met de eigenaar of bedrijfsleider en bespreek de mogelijkheden.

Misschien kun je een standaard korting afspreken zodat je niet afhankelijk bent van de aanbiedingen.

Spreek dan ook af hoe je met garantie etc. omgaat. Bij een ondernemer heb je meer kans dan bij een keten.

Wanneer in jouw voorbeeld een bladblazer voor 50% korting wordt aangeboden is de kans groot dat het een restpartij betreft en kun je deze partij misschien overnemen voor een nog leukere prijs.

 

Er zijn fabrikanten die in de dealer overeenkomst hebben bedongen dat wederverkoop aan webwinkels niet mag. Deze merken kun je niet voeren, maar hier zal de bouwmarkt je over kunnen informeren. Als je dit zonder overleg toch doet kan kan de klant (en dus jij) problemen krijgen met garantie.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even de voorwaarden doorgelezen, maar er wordt niet gesproken oer het feit dat een handelaar niet mag inkopen. Wat ik wel begrijp is dat alle voorwaarden en rechten gebaseerd zijn op verkoop door een consument.

 

Maar misschien moet je je afvragen waarom je zou willen inkopen bij een doe het zelf winkel. Om terug te vallen op de bladblazer, waarom niet terugvallen op de importeur van bijvoorbeeld Bosch. Inkoopsprijzen liggen vaak een stuk lager dan de consumenten prijzen en bovendien kun je een betere service verlenen wanneer je regelrecht bij een groothandel/importeur inkoopt. Want de weg die je moet bewandelen is veel korter.

 

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden. Ik denk dat het benaderen van de importeur veel meer tijd en werk (lees geld) kost dan het simpelweg opkopen van zelfgemaakte aanbiedingen door vestigingen. Het gaat dan om aanbiedingen van minimaal 50% korting dus die waarschijnlijk met verlies verkocht worden om ervan af te komen.

 

Zo ook de nazomer aanbieding van een aantal vestigingen " 70% korting op alle zwembaden en zwembad artikelen ". Opkopen, seizoen opslaan, en verkopen.

 

Maar ik lees dus eigenlijk dat het niet veel kwaad kan? En het advies misschien in sommige gevallen zelfs is de bedrijfsleider op te zoeken?

 

Groet

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het benaderen van de importeur veel meer tijd en werk (lees geld) kost

 

1 telefoontje maakt al veel duidelijk, misschien heb je aanvullend een afspraak met de vertegenwoordiger van een uur.

Het kost dus bijna helemaal geen tijd en deze tijd verdien je dubbel en dwars terug. Al is het maar om in je gesprek met de bouwmarkt te laten merken dat je hier serieus mee bezig bent.

 

 

Maar ik lees dus eigenlijk dat het niet veel kwaad kan? En het advies misschien in sommige gevallen zelfs is de bedrijfsleider op te zoeken?

 

Het advies is om altijd in overleg te gaan en goede afspraken te maken.

Hoe wil je anders de garantie garanderen aan je klanten? Je moet die wel kunnen nakomen.

Link naar reactie
  • 0

En het advies misschien in sommige gevallen zelfs is de bedrijfsleider op te zoeken?

 

Nou, ik kan mij niet voorstellen dat je veel zinnigs te horen zal krijgen als je bij de Gamma met een kar vol Bosch boormachines (krantenaanbieding!) staat en je vraagt aan de bedrijfsleider wat hij/zij ervan denkt als je deze weer in je webwinkel (of op de markt) wil gaan verkopen…

Dat lijkt mij geen goede bron eerlijk gezegd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat was het 2e probleem waar ik inderdaad mee zat, maar voor ik dat ging uitzoeken wou ik eerst dit rond hebben, denk dat dat 2 aparte problemen zijn.

 

In principe verwacht ik dat als ik bijv. een apparaat van Bosch aanbied dat ik de klant een ander product stuur en de garantie met de fabrikant kan regelen?

Link naar reactie
  • 0

Dat was het 2e probleem waar ik inderdaad mee zat, maar voor ik dat ging uitzoeken wou ik eerst dit rond hebben, denk dat dat 2 aparte problemen zijn.

 

In principe verwacht ik dat als ik bijv. een apparaat van Bosch aanbied dat ik de klant een ander product stuur en de garantie met de fabrikant kan regelen?

dat is niet je 2e maar je 1e probleem... ;)

klanten verwachten wel gewoon service en garantie en als verkoper heb je zorgplicht.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

En het advies misschien in sommige gevallen zelfs is de bedrijfsleider op te zoeken?

 

Nou, ik kan mij niet voorstellen dat je veel zinnigs te horen zal krijgen als je bij de Gamma met een kar vol Bosch boormachines (krantenaanbieding!) staat en je vraagt aan de bedrijfsleider wat hij/zij ervan denkt als je deze weer in je webwinkel (of op de markt) wil gaan verkopen…

Dat lijkt mij geen goede bron eerlijk gezegd.

 

 

 

dat moet je ook niet doen op het moment dat je met die kar vol bij kassa staat maar ver daarvoor zodat als hij een partij heeft dit al zelf aan jou laat weten wat je kan inkopen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.