• 0

Wat als je vreest dat je producten niet geleverd krijgt?

Ruim 2 weken geleden heb ik Kelim Boots besteld bij een fabrikant in Marokko. Ik kwam bij deze fabrikant via Alibaba en we hadden eerst dagelijks contact waardoor de fabrikant op mij betrouwbaar over kwam. Overigens klopte ook de andere gegevens (site, bank rekening ect)

 

Nu krijg ik sinds bijna een week opeens geen reactie meer op mijn emails waardoor ik het idee krijg dat ik opgelicht ben. Direct na de betaling heb ik ruim een week lang nog goed contact gehad. Maar de laatste keer zei hij dat hij de producten zou gaan verschepen en mij de tracking code zal toe sturen en dat is tot heden nog niet gebeurd. Wat ik overigens ook vreemd vind is dat de advertentie op Alibaba verdwenen is.

 

Gelukkig heb ik een kleine "sample" order gedaan maar toch zou ik het zeer vervelend vinden als ik deze goederen niet meer zal ontvangen en dus mijn geld kwijt ben. Tenminste ik neem aan dat ik er verder vrij weinig aan kan doen? Kan je dit ergens verhalen? Of kun je ergens aangifte doen? Wellicht heeft iemand hier tips over? Of eventueel ook tips om dit soort dingen te voorkomen. Wanneer ik iets bestel via Alibaba blijft het toch altijd spannend of ik wat krijg. Gelukkig heb ik tot nu toe alleen maar goede ervaringen.

 

Ik heb bijvoorbeeld laatst ook gelezen dat je beter met creditcard kunt betalen omdat je via je creditcard altijd je geld terug kan krijgen. Is dat zo?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Waar kunnen we als gedupeerde terecht??

 

Misschien is het handig om te weten dat in geval van een aankoop in een ander EU-land dit bestaat. De procedures gelden in bijna alle EU-landen, alleen niet in Denemarken.

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Maar allereerst is van belang wat Paul heeft geschreven dat je wel degelijk eerst je huiswerk moet doen voordat je zaken in verweggistan gaat doen. Maar in feite (en ik weet dat het vervelend is wat ik schrijf) scheidt dit ook he koren van het kaf. Als een handelaar hier rommel wil slijten door gewoon onderhandse internetverkopen te doen, geen garanties en productkwalificaties hanteert, kom je jezelf ook wel tegen op alibaba. En op die manier komen er hordes nieuwe "ondernemers" bij, die ineens de snelheid en de mogelijkheden van het internet ontdekken.......

Link naar reactie
  • 1

Blijkbaar is het bedrag niet hoog genoeg, of de eer niet te hard gekrenkt om een ticket naar India te kopen.

Natuurlijk had je dat kunnen doen. Toen de handel klaar stond voor verzending en VOOR je de betaling overmaakte.

 

Het lijkt er een beetje op dat je eigenlijk nog niets concreet gedaan hebt behalve smeken om verzending en vanuit de burostoel met comfortabele gasvering klagen op alibaba, en ik begrijp dat dat zelfs niet werkt.

 

We kunnen hier met zn allen dagen over discussieren maar als het gaat om 500 euro.... tja, leergeld. Gewoon doorgaan en als je business loopt en je komt nog eens in India dan gewoon langsgaan om verhaal te halen. Met advokaat of politie als je echt sterk in je schoenen staat.

 

Alibaba is leuk, je kan een gokje wagen. Maar het is internationale handel, als je niet weet wat je doet en wanneer je wat moet doen dan sta je zwak en ruiken mensen bloed... Thats life.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Diekeltje,

 

Opmerking van Sabra is volgens mij in beginsel terecht? En dat mensen op dit forum kritisch zijn is volgens mij bekend en ook juist goed? Echter er komen ook zeer veel goede adviezen en tips uit!. Echter over de betrouwbaarheid van Alibaba en zijn 40 rovers is al verschrikkelijk veel dingen geschreven zowel waar het goed als fout kan gaan.

Daarnaast hebben wij elkaar een aantal maanden geleden gesproken en heb ik je een aantal tips en adviezen gegeven veelal op het gebied van douane zaken maar ook over het internationaal zaken doen(ben je inmiddels bij de KVK geweest?). Je wist op dat moment o.a niet wat een incoterm waren m.i absolute basis kennis als je internationaal zaken wil gaan doen. Zeker buiten Europa! Dit soort zaken ziet een leverancier ook en denkt wellicht dat is een makkelijk slachtoffer die snapt het nog niet helemaal of is niet helemaal ervaren? Alles leer je met vallen en opstaan. Echter heb niet een en al kritiek maar ik heb een collega expediteur in India waarmee ik zaken doe. Die kan lokaal wellicht eea checken. en een keer bellen met de vraag of we de goederen bij jouw leverancier voor verscheping kunnen komen ophalen? Als je hier interesse in hebt dan mag je mij een PM sturen?

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het helemaal eens met Sabra en Paul.

 

Met de komst van internet denken ontzettend veel mensen dat het heel makkelijk is om iets te importeren uit Azie. En dat is het gewoon niet! Nog los van dit soort ongemakken als een leverancier die eigenlijk niet echt ter goeder trouw blijkt of die andere maatstaven hanteert dan "wij" hier in NL, heb je te maken met allerlei regelgeving omtrent aansprakelijkheid en dergelijk.

Het gaat trouwens om degelijke goederen en niet om "goedkope zooi".

Dat weet je helemaal niet. Je bent niet in de fabriek geweest en je hebt zelfs helemaal niet geleverd gekregen.

 

Als je al denkt dat je via Alibaba net zo kan bestellen als via een webshop in NL en dat je je dan beschermd voelt en meent recht te hebben op schadevergoeding, rechtshulp of dergelijk, dan vrees ik dat je van geluk mag spreken dat je de goederen nooit geleverd hebt. Als blijkt dat de goederen niet voldoen aan de EU regelgeving en jouw klanten krijgen hier last van, dan kan je je opmaken voor claims waarvoor je de rest van je leven kan werken om ze af te betalen. Jij en jij alleen bent als importeur verantwoordelijk voor de goederen. Voor zowel de kwaliteit er van als de levering er van.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Diekeltje,

 

Opmerking van Sabra is volgens mij in beginsel terecht? En dat mensen op dit forum kritisch zijn is volgens mij bekend en ook juist goed? Echter er komen ook zeer veel goede adviezen en tips uit!. Echter over de betrouwbaarheid van Alibaba en zijn 40 rovers is al verschrikkelijk veel dingen geschreven zowel waar het goed als fout kan gaan.

Daarnaast hebben wij elkaar een aantal maanden geleden gesproken en heb ik je een aantal tips en adviezen gegeven veelal op het gebied van douane zaken maar ook over het internationaal zaken doen(ben je inmiddels bij de KVK geweest?). Je wist op dat moment o.a niet wat een incoterm waren m.i absolute basis kennis als je internationaal zaken wil gaan doen. Zeker buiten Europa! Dit soort zaken ziet een leverancier ook en denkt wellicht dat is een makkelijk slachtoffer die snapt het nog niet helemaal of is niet helemaal ervaren? Alles leer je met vallen en opstaan. Echter heb niet een en al kritiek maar ik heb een collega expediteur in India waarmee ik zaken doe. Die kan lokaal wellicht eea checken. en een keer bellen met de vraag of we de goederen bij jouw leverancier voor verscheping kunnen komen ophalen? Als je hier interesse in hebt dan mag je mij een PM sturen?

 

 

Allemaal goedbedoeld en wellicht precies wat TS nodig heeft.

 

Echter, jammer genoeg voor de Nederlanders in algemeenheid hebben we een extra gen.

Deze zorgt er bij grotendeels van startende ondernemers ervoor dat er enkel met de calculator gerekend wordt en dat alle extra bijkomende kosten als "puur verlies" gezien worden. In algemeenheid is dat echt zo.

 

Vandaar dat ook velen met hangende pootjes weer afdruipen en of leren hoe het wel moet of vervolgens iedereen behalve zichzelf de schuld geven voor hun ongeluk.

Hiernaast is er ook een groep die goed gokt. Maar die komen dan in een later traject de man met de hamer tegen. Want van dingen goed doen leer je niet veel.

 

Ik hoop dat je TS nog kan helpen dit op te lossen en dat het een reden is toch eens meer naar de details te kijken en realistischer met het totaalplaatje om te gaan want winst kun je alleen maken als alles in het hele traject goed verloopt.

Link naar reactie
  • 0

Paul,

Helemaal met je eens of ik kan helpen is even afwachten. 1e vraag is natuurlijk of het op prijs wordt gesteld. Wellicht dat er lokaal iets meer druk gezet kan worden dan wel dat men door heeft dat het nu wat serieuzer is. Dan iemand die vanuit Nederland alleen maar mailtjes stuurt. Daarnaast ben ik het helemaal met je eens dat men vaak te makkelijk denkt over dingen bestellen in het buitenland en dan met name van buiten de EU. Dingen gaan daar nu eenmaal anders alsmede dat als je het niet gezien hebt je ook niet weet of het wel bestaat! Daarnaast zorg dat je goed op de hoogte bent van de gehele keten totdat het op de stoep staat. Ben je zelf daar niet toe in staat zorg dan dat je iemand daarvoor inhuurd!

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Paul,

Helemaal met je eens of ik kan helpen is even afwachten. 1e vraag is natuurlijk of het op prijs wordt gesteld. Wellicht dat er lokaal iets meer druk gezet kan worden dan wel dat men door heeft dat het nu wat serieuzer is. Dan iemand die vanuit Nederland alleen maar mailtjes stuurt.

Wordt zeker op prijs gesteld! Bedankt, ik heb je een mail gestuurd.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben nu wel benieuwd hoe en of (na al deze adviezen) Diekeltje door gaat met de activiteiten. Ik bedoel hiermee niet dit geval maar met de toekomstige activiteiten.

 

Ik sluit me aan bij de eerdere ervaringsdeskundigen. Zij kunnen zich zo noemen doordat zij, net als ik, eerder fouten hebben gemaakt. Echter het is wel belangrijk om deze fouten om te zetten in leermomenten en in het vervolgtraject dit niet meer te doen.

 

 

Preport International B.V. / Human Comfort International B.V.

De Corantijn 27D, 1689 AN ZWAAG

www.preport.nl / www.human-comfort.com / www.hollandcampinggroup.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben nu wel benieuwd hoe en of (na al deze adviezen) Diekeltje door gaat met de activiteiten. Ik bedoel hiermee niet dit geval maar met de toekomstige activiteiten.

Diekeltje heeft zeker belangrijke lessen geleerd en gaat zeker door met de activiteiten. Ik geef niet zomaar op. ;)

 

Verder zou ik het leuk vinden dat de TS (mandygrom) en ook lex63 hier nog even reageren en vertellen hoe het voor hen is afgelopen.

 

Link naar reactie
  • 0

op naar een "higher level"

 

Aanvullende tip: verdiep je in de zaken die je gaat doen. Lees veel op dit en andere forums. Als je serieus zaken wilt doen is dit belangrijk. Er is al veel over geschreven. Elke land heeft een eigen cultuur, zelfs al in Belgie of Duitsland. Hiermee verklein je risico's. Probeer in je omgeving te kijken of je iemand in je netwerk hebt die je in het land van zaken een contactpersoon kan vinden die je de cultuur en risico's kan uitleggen. En zoals Henkh al aangeeft hieronder ga eens naar bijeenkomsten. Hier worden veel van deze zaken besproken zodat je zelf afwegingen kan maken en frustaties en leergeld in de toekomst kan voorkomen. Zoek op dit forum op importeren uit China en je zult voldoende informatie tegenkomen.

 

Succes!

Danny

Preport International B.V. / Human Comfort International B.V.

De Corantijn 27D, 1689 AN ZWAAG

www.preport.nl / www.human-comfort.com / www.hollandcampinggroup.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.