Ga naar inhoud

eigen woning - bedrijfswoning

Geplaatst:

LouiseL

Beste allen,

Ik heb een fantastische woning gezien met een flink grote schuur die ik zou willen verbouwen tot kantoor waar ik mijn bedrijf naar wil verhuizen (8 medewerker). En zelf wil gaan wonen natuurlijk ;)

Echter heb ik een aantal vragen:

1: Kan ik de woning samen kopen met mijn BV? En is dit handig? Het lijkt mij dat ik de verbouwingskosten voor het kantoor kan aftrekken, maar hoe zijn dan de verdelingen prive/zakelijk?

2:Hoe het object te financieren? Het hele object kost 1.000.000. De BV heeft 400.000 in contanten. Prive heb ik 100.000 contanten. De BV gaat nu pas zijn eerste jaar afronden (was eenmanszaak) en heeft 400.000 winst gemaakt. Gaat de bank de rest financieren?

Wellicht dat iemand hier ideeen over heeft. Bij voorbaat dank!

Featured Replies

Geplaatst:

Sandra.

Ik ben geen makelaar / fiscalist expert, heb wel een bedrijfswoning gekocht dus kan klein beetje info geven:

- als je heel veel eigen geld meteen in het pand kan stoppen maak je aardig kans op hypotheek. Hoe lager de hypotheek dan de daadwerkelijke waarde, hoe meer kans dat de bank het bedrag terug kan krijgen als het pand verkocht wordt. Van wat ik vaak hoor lukt het sowieso om hypotheek voor de executiewaarde van de pand te krijgen. Ik weet niet of ze nog voorzichtiger zijn geworden met de huidige economie.

- gebruik eventueel de zoekfunctie, nog niet zo lang geleden was er soortgelijke vraag, ging toen ook over BV (heb zelf alleen ervaring met fiscale mogelijkheden bij eenmanszaak).

- heeft de schuur al eigen sanitaire voorzieningen, eventueel eigen huisnummer? Dat zijn dingen die voor de belastingdienst ook verschil maken. Post het hier zodat anderen juiste info kunnen geven.

Geplaatst:

Hermes Ratgers

Via een aparte constructie moet het wel mogelijk zijn.

De constructie is het volgende:

Aanschaf in een (aparte) BV

Externe financiering in deze BV

OG splitsen

Woonhuis doorverkopen aan prive, met een lening verstrekt door de BV

Gevolg is dat de zakelijke verbouwingskosten aftrekbaar zijn en ook een volledige hypotheekrente aftrek.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Dag Louise

Bij dit soort bedragen en deze opties (en er zijn er nog meer) schakel gewoon een fiscalist in (niet ik, niet mijn expertise)!

Het voorstel van HeRaFin kan prima werken, maar er zijn wellicht andere opties te verkennen. Zonder inzage in de cijfers van je BV en privé valt dit op een forum nooit goed te adviseren.

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.